Με μία επίδειξη - άσκηση ετοιμότητας το Πολεμικό Ναυτικό «γιόρτασε» την παρουσία στον ελληνικό στόλο των δύο Πλοίων Γενικής Υποστηρίξεως, που δώρισε στο όπλο ο εφοπλιστής Παναγιώτης Λασκαρίδης.
Πρόκειται για το σκάφος ΑΤΛΑΣ-1 που παραδόθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στο ΠΝ, και το ΗΡΑΚΛΗΣ, το οποίο παραδόθηκε μόλις προ μερικών εβδομάδων, ενώ η επίσημη τελετή ένταξή του θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Δευτέρα στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος παρουσία της ανώτατης πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας. Και τα δύο, όμως, επιχειρούν ήδη πλήρως, αποδεικνύοντας και την ετοιμότητα του Ναυτικού μας.
Η άσκηση πραγματοποιήθηκε στα ανοικτά του Σαρωνικού και περιλάμβανε διευρυμένες δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων ανεφοδιασμό εν πλω, προσαπονηώσεις ελικοπτέρου και σχηματισμούς μάχης. Συμμετείχαν πέραν των δύο νέων πλοίων, η πυραυλάκατος ΡΙΤΣΟΣ και η φρεγάτα ΑΙΓΑΙΟΝ, ενώ παρόντες ήταν ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, ο Αρχηγός Στόλου, Αντιναύαρχος Παναγιώτης Λυμπέρης και ο δωρητής Παναγιώτης Λασκαρίδης.
Και τα δύο πλοία ενισχύουν και επεκτείνουν τις δυνατότητες του ΠΝ σε προβολή ισχύος, με ιδιαίτερα μεγάλη μεταφορική ικανότητα αλλά και εκτέλεσης επιχειρήσεων πολλαπλού τύπου. Εντάσσονται δε στο στόλο σε μια συγκυρία ιδιαίτερα κρίσιμη για τα εθνικά θέματα και την εμπέδωση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.
Ειδικότερα, το ΗΡΑΚΛΗΣ, προσδίδει στο Πολεμικό Ναυτικό δυνατότητες για αποστολές τις οποίες μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να αναλάβει. Οι επιχειρησιακές του δυνατότητες είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Είναι μήκους 85 μέτρων και εκτοπίσματος 4.500 τόνων, κατασκευής 2002. Έχει μέγιστη ταχύτητα 15 κόμβων και διαθέτει μεγάλη μεταφορική ικανότητα, άνω των 2.600 τόνων στο ανοικτό του κατάστρωμα.
Κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά σημαντικού φόρτου εφοδίων, αλλά και αρμάτων μάχης, τεθωρακισμένων οχημάτων ή άλλου κρίσιμου υλικού βαρέως τύπου σε προωθημένες θέσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι η μεταφορική αυτή ικανότητα είναι τετραπλάσια αυτής του πρώτου πλοίου, ΑΤΛΑΣ, που ανέρχεται σε 655 τόνους. Είναι επίσης απολύτως κατάλληλο για την υποστήριξη επιχειρήσεων των Ειδικών Δυνάμεων (και του εξοπλισμού τους) όπως επίσης και για την πετρέλευση των πλοίων του Στόλου σε ανοικτή θάλασσα.
Ωστόσο, όπως και το ΑΤΛΑΣ διαθέτει σύστημα dynamic positioning (δηλαδή σταθεροποίησης σε ακινησία με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, DP2), ενώ μπορεί να υποστηρίξει επιχειρήσεις ελικοπτέρων, ανεφοδιασμού του Στόλου, αλλά και διάσωσης υποβρυχίων με την εγκατάσταση κατάλληλου γερανού. Ειδικότερα το ΠΓΥ ΗΡΑΚΛΗΣ διαθέτει 2 προωστήριες μηχανές ισχύος 9.600 ίππων, 2 αξονικές γεννήτριες, 4 εγκάρσιους προωθητήρες, (2 πλώρα και 2 πρύμα) επιπλέον των 2 κύριων ελίκων των κύριων μηχανών. Η επιχειρησιακή του ευελιξία συμπληρώνεται από την ύπαρξη δύο γεφυρών διοίκησης (στην πλώρη και την πρύμνη), και από ηλεκτρονικό εξοπλισμό τελευταίου τύπου.
Η σχεδίαση και των δυο πλοίων έχει γίνει με γνώμονα την επιχειρησιακή ευελιξία τους. Κάτι που σημαίνει ότι πλέον του βαρέως τύπου πολεμικού υλικού, μπορούν να μεταφέρουν κάθε είδους συστήματα υποστήριξης και εφοδιασμού, γερανούς, βαριές κατασκευές και εμπορευματοκιβώτια με διαμόρφωση και δυνατότητες ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε αποστολής.
Το ΑΤΛΑΣ, μήκους 71 μέτρων και εκτοπίσματος 3000 τόνων και 71 μέτρων μήκους, ναυπηγήθηκε ως PSV με εξαιρετικά υψηλές επιδώσεις και προδιαγραφές. Προσφέρει επιχειρησιακή ευελιξία, τόσο σε συνθήκες ερευνών, όσο και σε συνθήκες μεταφορών εφοδίων η και διάσωσης. Σημειώνεται δε ότι έχει ειδικό εξοπλισμό για επιχειρήσεις διάσωσης ενώ μπορεί να υποστηρίξει την παραλαβή και αποκατάσταση μέχρι και 230 ναυαγών.
Παράλληλα υποστηρίζει πλήρως και επιχειρήσεις ελικοπτέρων, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για την ανάληψη επιχειρήσεων διάσωσης μεταναστών σε μεγάλη κλίμακα. Με τον τρόπο αυτό αποδεσμεύει τα μάχιμα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται ως σήμερα για σχετικούς σκοπούς.
Επιπλέον, το ίδιο σκάφος έχει δυνατότητα ρυμούλκησης 110 τόνων bollard pull, 62 δεξαμενές διαφόρων τύπων συνολικής χωρητικότητας περίπου 6000 κυβικών μέτρων και σύστημα πυρόσβεσης τύπου FF1. Πρόκειται για τεχνικά χαρακτηριστικά που ενισχύουν τις δυνατότητες υποστήριξης των μάχιμων πλοίων του στόλου σε επιχειρήσεις ανοικτής θαλάσσης, αλλά παράλληλα και την κάλυψη ερευνητικών δραστηριοτήτων.
Η επιχειρησιακή του ευελιξία συμπληρώνεται από την ύπαρξη δύο γεφυρών διοίκησης (στην πλώρη και την πρύμνη). Το σκάφος τροφοδοτείται από δύο μηχανές και δύο άξονες, ενώ διαθέτει 2 επιπλέον προπέλες -εμπρός και πίσω- και άλλες δύο με σύστημα αζιμούθιου (συνολικά δηλαδή 6 προπέλες), ενώ έχει επιχειρησιακή ταχύτητα 14 μιλίων.
Η διπλή δωρεά της οικογένειας Λασκαρίδη, εντάσσεται στην ευρύτερή της προσφορά προς το Πολεμικό ναυτικό και τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας συνολικότερα. Και έρχεται σε συνέχεια της απόφασής της, να αναλάβει τη χρηματοδότηση του προγράμματος αντικατάστασης ηλεκτροπαραγωγών ζευγών φρεγατών τύπου “S”, στο πρόγραμμα που φέρει την επωνυμία «ΚΥΚΝΟΣ».
Στο πλαίσιο της σύμβασης η εταιρεία “BAUDOUIN” έχει αναλάβει, να εφοδιάσει το ΠΝ με ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη για εγκατάσταση σε δύο φρεγάτες τύπου “S”, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας αριθμού ανταλλακτικών, εργαλείων και υποστήριξης. Είχε προηγηθεί η δωρεά του πλοίου «Κύκνος» για τις ανάγκες της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, αλλά και η συνεισφορά της στην αποκατάσταση του ιστορικού θωρηκτού «Αβέρωφ».