Το γεγονός ότι ο ανατολικός άνεμος που πνέει στη βόρεια Εύβοια δεν επιτρέπει στα πυροσβεστικά αεροσκάφη να πραγματοποιήσουν βυθίσεις από το μπροστινό μέτωπο της φωτιάς, έχει ως αποτέλεσμα αυτά να μην είναι ορατά από τους πολίτες που βλέπουν τη φωτιά να πλησιάζει, όπως εξηγεί ο πραγματογνώμονας και αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
Καθώς λοιπόν τα πυροσβεστικά αεροσκάφη δεν μπορούν να πετάξουν ακριβώς πάνω από τη φωτιά, επιχειρούν από νωρίς-νωρίς από τη «πίσω πλευρά» της όπως επισήμανε στην ΕΡΤ.
Σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα, τα πυροσβεστικά εναέρια μέσα αντιμετωπίζουν σοβαρές αντιξοότητες και κινδύνους όταν επιχειρούν σε μεγάλα πύρινα μέτωπα, όπως αυτό της Εύβοιας, που μπορούν να δυσχεράνουν ή να καταστήσουν αδύνατο το έργο τους.
«Χαμηλή ορατότητα, ισχυρότατες αναταράξεις, ρεύματα, μικροκλίμα στην περιοχή της φωτιάς. Τα πυροσβεστικά μέσα δεν μπορούν να περάσουν πάνω από τη φωτιά διότι κυριολεκτικά θα αναλωθούν. Όχι από τη φωτιά, αλλά από τις αναταράξεις και από το ιδιαίτερο περιβάλλον που αναπτύσσεται», τόνισε και υπογράμμισε: «Είναι εξαιρετικά δύσκολο το έργο χωρίς να υπάρχουν αυτές οι συνθήκες. Γίνονται απαγορευτικές κάποιες φορές».
Παράλληλα, σημείωσε ότι οι ευρύτερες συνθήκες μπορούν να εγείρουν εμπόδια στο έργο των εναέριων μέσων. «Ένας ισχυρός άνεμος δεν τροφοδοτεί μόνο την πυρκαγιά, αλλά πολλές φορές δημιουργεί και κυματισμό στις κοντινές περιοχές και τα αεροπλάνα είναι αδύνατο να κάνουν υδροληψία. Ένα Canadair για παράδειγμα δεν μπορεί να πάρει νερό αν το κύμα είναι μεγαλύτερο από 1,5 περίπου μέτρο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σχολίασε επίσης, ότι φέτος η Ελλάδα διαθέτει «έναν από τους μεγαλύτερους στόλους» όσον αφορά τη δασοπυρόσβεση, προσθέτοντας ότι δεν υπήρξε καμία έλλειψη μέριμνας στην επάνδρωση των μονάδων.
«Οι Μοίρες Πυρόσβεσης είναι στελεχωμένες με το μεγαλύτερο αριθμό χειριστών ακόμη και από τις πολεμικές Μοίρες. Ακριβώς για αυτό τον σκοπό. Δηλαδή δεν είμαστε απροετοίμαστοι. Είμαστε προετοιμασμένοι, αλλά εδώ αντιμετωπίζουμε κάτι το οποίο ξεπερνά κάθε όριο», ανέφερε, ενώ επισήμανε ότι μολονότι πρέπει να σχεδιαστεί η ανανέωση του στόλου, το πολύ μικρό μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς πυροσβεστικών αεροπλάνων σημαίνει ότι δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις.
«Είναι μία πολύ μικρή αγορά, τα διαθέσιμα μέσα ανά τον πλανήτη είναι ελάχιστα. Σκεφτείτε ότι το Canadair πάνω στο οποίο βασιζόμαστε -και είμαστε από τους μεγαλύτερους χρήστες και από τους παλαιότερους χρήστες- αυτή τη στιγμή δεν είναι σε παραγωγή. Το 2015 η εταιρεία η οποία τα έβγαζε λόγω έλλειψης παραγγελιών -γιατί πέντε χώρες το αγόραζαν σε όλο τον πλανήτη- σταμάτησε την παραγωγή», κατέληξε.
Αντιστράτηγος (ΕΑ) Πυροσβεστικής: Tα εναέρια επιχειρούν με βάση την οπτική επαφή, όχι μέσα στον καπνό
Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης επιχειρούν με βάση την οπτική επαφή των χειριστών με τη φωτιά και συνεπώς δεν θα προσεγγίσουν τις φλόγες απαραίτητα στο σημείο ή από τη διεύθυνση που περιμένουν να τα δουν οι κάτοικοι, δήλωσε νωρίτερα σήμερα ο Αντιστράτηγος ε.α του Πυροσβεστικού Σώματος, Νίκος Διαμαντής.
«Δεν μπορούν οι πιλότοι να επιχειρούν ούτε μέσα στον καπνό, ούτε πίσω από τον καπνό ούτε πάνω από τον καπνό και πάνω από τη φλόγα», σημείωσε στον ΣΚΑΪ ο κ. Διαμαντής. «Αν δεν βλέπουν τη φλόγα στο σημείο όπου θέλουν να κάνουν επέμβαση δεν μπορούν να επιχειρήσουν. Άρα, θα επιχειρούν με τέτοια γωνία κλίσης έτσι ώστε να μπορούν οι πιλότοι να δουν το σημείο όπου θέλουν να κάνουν τη ρίψη», υπογράμμισε.
Επιπροσθέτως ο απόστρατος αξιωματικός επεσήμανε πως τα εναέρια μέσα «επιχειρούν και βέβαια επιχειρησιακά επιλέγουν πάντα το σημείο αυτό που τους δίνει τη δυνατότητα να επιχειρήσουν», επισημαίνοντας ότι δεν γίνονται προσπάθειες «για τα μάτια του κόσμου».
Σχετικά με την ένταση των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, ο κ. Διαμαντής ανέφερε ότι ο παρατεταμένος καύσωνας και το χαμηλό ποσοστό υγρασίας δημιουργούν μία επικίνδυνη συνθήκη η οποία ευνοεί φωτιές «μεγάλης έντασης, μεγάλης έκτασης», φαινόμενο που είναι «δύσκολο στην αντιμετώπιση».
Το πυροθερμικό φορτίο είναι τόσο μεγάλο που «είναι σαν να ρίχνετε νερό να σβήσετε τη λάβα από ηφαίστειο», είπε χαρακτηριστικά.