Πότε στο παρελθόν βλέπαμε τη χρηματιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την περιοχή της Μεσογείου να διαμορφώνεται στα 1.367 δολάρια ο τόνος με συνεχιζόμενη ανοδική τάση και τα φρένα… σπασμένα; Ποτέ είναι η απάντηση διότι αυτή η τιμή που αποτυπώνεται σήμερα στο συγκεκριμένο παράγωγο, δεν έχει ξανακαταγραφεί.
Άλλο ένα χρηματιστηριακό προϊόν λοιπόν έρχεται να αλλάξει ριζικά τη ζωή εκατομμυρίων καταναλωτών εδώ στην Ελλάδα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Και το χειρότερο είναι ότι οι επενδυτές δεν βλέπουν σημαντική εκτόνωση να έρχεται μέσα στο επόμενο τρίμηνο.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι το σημερινό ιστορικό ρεκόρ στη διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης -1,8 ευρώ το λίτρο χωρίς ΦΠΑ ή το ασύλληπτο 2,23 ευρώ με ΦΠΑ- μπορεί να διατηρηθεί για ολόκληρο το καλοκαίρι. Λόγοι για να πυροδοτηθεί η χρηματιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την περιοχή της Μεσογείου υπάρχουν. Η αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου από άλλο πετρέλαιο που γίνεται ολοένα και ακριβότερο, η διολίσθηση του ευρώ έναντι του δολαρίου οι αυξημένοι ρύποι που επίσης «φορτώνονται» στην τιμή του καυσίμου και οι ανακατατάξεις που ούτως ή άλλως υπάρχουν στην αγορά των καυσίμων λόγω της κλιματικής κρίσης, συνιστούν τα στοιχεία που γίνονται «εργαλεία» για την αναρρίχηση των τιμών σε ολοένα και υψηλότερα επίπεδα ακόμη και για λόγους κερδοσκοπίας.
Από χθες, η Ελλάδα έχει μέση πανελλαδική τιμή στην αμόλυβδη πάνω από τα 2,3 ευρώ όπως προκύπτει και από το τελευταίο δελτίο τιμών. Ήδη οι Κυκλάδες πωλούν βενζίνη στα 2,5 ευρώ κατά μέσο όρο και ενώ οι επόμενες ημέρες εκτιμάται ότι θα φέρουν νέες ανατιμήσεις καθώς η σημερινή πρωτοφανής διυλιστηριακή τιμή θα κάνει μέρες να περάσει στην αγορά (σ.σ τα τιμολόγια αγορά εκδίδονται κάθε φορά που πηγαίνει το φορτηγό του πρατηρίου για να γεμίσει από το διυλιστήριο και να ανεφοδιάσει τις δεξαμενές του πρατηρίου.
Η συζήτηση μέσα στη «τέλεια καταιγίδα» για την επιδότηση των νοικοκυριών συνεχίζεται. Η θέση της κυβέρνησης παραμένει ίδια: αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για την επιδότηση των νοικοκυριών. Και αν υπάρξει, αυτός δεν θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καθώς το δημοσιονομικό κόστος θα είναι τεράστιο. Αισιοδοξία ότι θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος θα υπάρξει. Και θα αναλωθεί, σε στοχευμένα μέτρα καθώς το πρόβλημα δεν είναι μόνο τα καύσιμα. Όσοι πάντως δεν έχουν εξαργυρώσει τις κάρτες καυσίμων, ας σπεύσουν καθώς η πλατφόρμα θα κλείσει στις 10 Ιουνίου. Το αν η πλατφόρμα θα ανοίξει εκ νέου για έναν ακόμη γύρο επιδοτήσεων θα αποφασιστεί μέχρι το τέλος Ιουνίου.