Η λύση στο ζήτημα της διάνοιξης στην οδό Ψελλού, ώστε να διασφαλιστεί η πρόσβαση των επιβατών στο σταθμό «Νέα Ελβετία» του Μετρό Θεσσαλονίκης, αποτέλεσε το κεντρικό αντικείμενο της συνάντησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνο Ζέρβα.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης μετά την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, για την οποία επίσης συζήτησαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Κατά τη συνάντηση παρουσιάστηκε επίσης το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και συζητήθηκε η πρόοδος, αλλά και τα βήματα, που πρέπει ακόμη να γίνουν, για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.
Η ηγεσία του υπουργείου επισκέφτηκε το μεσημέρι το δημαρχιακό μέγαρο και ο κ. Καραμανλής ερωτηθείς σχετικά εάν το Μετρό θα είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2023 λόγω των προσφυγών σχολίασε πως «εάν θα έχουμε ή όχι καθυστερήσεις, να το ρωτήσετε σε αυτούς που έκαναν προσφυγές. Κατά την ταπεινή μου άποψη έγινε μια προσφυγή που δεν έπρεπε, ενώ η απόφαση του δικαστηρίου καθυστέρησε λόγω Covid. Επομένως, αφού δούμε την απόφαση του ΣτΕ με προσοχή, την οποία αναμένουμε τις επόμενες μέρες, η κυβέρνηση επισήμως θα μπορέσει να πει εάν και κατά πόσο μεταβάλλεται αυτό το χρονοδιάγραμμα».
Επανέλαβε πως επιδίωξη είναι να ολοκληρωθεί το Μετρό μαζί με τον σταθμό Βενιζέλου «που θα αναδείξει την αρχαία κληρονομιά και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της πρωτεύουσας των Βαλκανίων. Πρέπει να αφήσουμε τις αντιπαραθέσεις και όλοι μαζί να δούμε πως θα εκκινήσουμε το έργο για να ολοκληρωθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων».
Αναφορικά με τη διάνοιξη της Ψελλού είπε ο Κώστας Καραμανλής πως θα πρέπει «να βρούμε τα χρήματα για να απαλλοτριώσουμε τις περιοχές έτσι ώστε να υπάρχει οδική σύνδεση με το Μετρό του σταθμού», ενώ για τον ΟΑΣΘ υποστήριξε πως η κατάσταση που επικρατεί σήμερα δεν έχει σχέση με των προηγούμενων χρόνων καθώς τα λεωφορεία στην πόλη έφτασαν τα 400 από τα 220. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι το υπουργείο δεν είναι ικανοποιημένο και πως στόχος είναι να «δημιουργήσουμε αστικές συγκοινωνίες ακόμα πιο καλύτερες και βιώσιμες».
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, στη διάρκεια της συνάντησης ανέλυσε το πλάνο της δημοτικής αρχής για έργα και υποδομές που πρέπει να γίνουν το επόμενο διάστημα για να αλλάξει μορφή η πόλη.
Στις δηλώσεις που ακολούθησαν ειδικότερα για τη διάνοιξη της οδού Ψελλού είπε πως «έχει επιλυθεί το θέμα της αξιοποίησης, της ανάπλασης του χώρου, γύρω από τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, ένας σταθμός που ουσιαστικά έβγαινε στο πουθενά. Με τις ενέργειες του υπουργείου επιλύθηκαν όλα τα θέματα, αφενός η διάνοιξη και κατασκευή της οδού Ψελλού, που θα συνδέει την Παπαναστασίου με την Κ. Καραμανλή και από την άλλη η απαλλοτρίωση και ανάπλαση μιας μεγάλης έκτασης της περιοχής της Ν.Ελβετίας, που θα δημιουργεί ένα σταθμό μετεπιβίβασης, ένα σταθμό πάρκινγκ».
Ο κ. Ζέρβας παρουσίασε ακόμη πως μπορεί να υλοποιηθεί το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τον άξονα της οδού Εγνατία, που θα ξεκινά από το υπό κατασκευή Μουσείο Ολοκαυτώματος, συνεχίζει σε όλο τον άξονα της Εγνατίας, στο σταθμό Βενιζέλου, γύρω από το Αλκαζάρ, στην Αγία Σοφία, κοντά στην Αχειροποίητο, στην πλατεία Μακεδονομάχων, στο ΑΠΘ και στους ανατολικούς σταθμούς Πατρικίου και Σόλωνος.
«Ουσιαστικά θα έχουμε μια ανάπλαση του άξονα, ιδιαίτερα σημαντικό για την πόλη καθώς θα βάλει στην καθημερινότητα ποδήλατο, έξυπνα συστήματα, ήπιους τρόπους μετακίνησης», είπε χαρακτηριστικά ο κ.Ζέρβας.
Γιατί είναι σημαντική η διάνοιξη στην οδό Ψελλού
Ο τερματικός σταθμός «Νέα Ελβετία» του Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπεται να λειτουργήσει στην περιοχή του αδιάνοικτου σήμερα τμήματος της οδού Μιχαήλ Ψελλού. Υπήρχε συνεπώς ο κίνδυνος κατά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, να μην είναι δυνατή η πρόσβαση των επιβατών σε αυτόν.
Με την κατασκευή του τμήματος αυτού της οδού Μιχαήλ Ψελλού, θα συνδεθεί η Πυλαία με τη Θεσσαλονίκη και την Καλαμαριά, γεγονός μείζονος σημασίας για την περιοχή,
Στο αδιάνοικτο αυτό τμήμα όμως εμπλέκονται το ρυμοτομικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, η επέκταση αυτού (περιοχή Κηφισιάς), το ρυμοτομικό σχέδιο της Πυλαίας, καθώς και περιοχή εκτός σχεδίου. Η αρμοδιότητα για την διάνοιξη της οδού ανήκει στο Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά η γραφειοκρατία και οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις καθυστερούσαν την υλοποίησή του.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στα πλαίσια του ευρύτερου συγκοινωνιακού σχεδιασμού στην περιοχή, θα προχωρήσει στην κατασκευή Σταθμού Μετεπιβίβασης, μέσω του ΟΣΕΘ. Αποφασίσθηκε λοιπόν ότι ταυτόχρονα με τη διάνοιξη της οδού, θα κατασκευαστούν και δύο ισόπεδοι κυκλικοί κόμβοι για τη σύνδεσή της με την οδό Παπαναστασίου και με το υφιστάμενο τμήμα της Ψελλού.
Το έργο αυτό αποτελεί την πρώτη φάση του ευρύτερου σχεδιασμού για την ανάπλαση της νοτιοανατολικής πύλης του Δήμου Θεσσαλονίκης και έχει συμφωνηθεί να χρηματοδοτηθεί με πόρους από το Τομεακό Πρόγραμμα Ε.Π. ΥΜΕΠΕΡΑΑ, στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Για την υλοποίηση της δεύτερης φάσης, που αφορά στη συνολική ανάπλαση της περιοχής, θα πρέπει ο Δήμος Θεσσαλονίκης να προχωρήσει άμεσα στη σύνταξη των απαραίτητων μελετών, με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Επιπλέον σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων λύθηκε το θέμα της χρηματοδότησης του έργου και των απαραίτητων απαλλοτριώσεων, που θα γίνει από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.