Το Green Deal διατρέχει το σύνολο της πολιτικής του υπουργείου, ανέφερε στην παρέμβασή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, στο συνέδριο «Green Deal Greece 2022», που διοργανώνουν το ΤΕΕ και το economix.gr και πραγματοποιείται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ανοίγοντας την ενότητα «Βιώσιμες Υποδομές και Μεταφορές», ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι για το υπουργείο, οι στόχοι της βιωσιμότητας όπως αυτές απορρέουν από τις αρχές της Πράσινης Συμφωνίας, δεν αποτελούν ένα σύνολο επιμέρους προς επίτευξη στόχων, αλλά μια κεντρική ατζέντα, η οποία διαπνέει όλες τις παραμέτρους των πολιτικών και των έργων που έχει υπό την εποπτεία του και υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Δίνοντας τα εύσημα στο ΤΕΕ, το οποίο χαρακτήρισε τον πιο πολύτιμο σύμβουλο και έναν εξαιρετικό αποτελεσματικό συνεργάτη, ο υπουργός αναφέρθηκε στο ολοκληρωμένο σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θα συμβάλλει αποφασιστικά στην επίτευξη των στόχων της πράσινης συμφωνίας.
Σ΄ αυτό το πλαίσιο ο υπουργός υπογράμμισε ότι τα τελευταία τρία χρόνια το υπουργείο έχει καταρτίσει και υλοποιεί το μεγαλύτερο έργο υποδομών που έχει γίνει στην Ελλάδα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ. Πρόκειται, όπως είπε, για έργα τα οποία είτε ήταν μπλοκαρισμένα είτε νέα που ωρίμασαν με μεγάλη ταχύτητα. Από τα έργα αυτά, τόνισε ότι έχουν δημοπρατηθεί ήδη έργα 8 δισ., ενώ έχουν συμβασιοποιηθεί έργα 3,2 δισ.
Υπογράμμισε ότι όλα τα έργα του υπουργείου έχουν σε κάθε περίπτωση πράσινο πρόσημο και έκανε ειδική αναφορά στα έργα Μετρό, ως κατεξοχήν πράσινα έργα. Ανέδειξε επίσης τη βιώσιμη πτυχή των μεγάλων οδικών έργα, τα οποία, όπως είπε, θα αποσυμφορήσουν τα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η επέκταση της λεωφόρου Κύμης και το Flyover στη Θεσσαλονίκη, για να μη γίνεται, όπως είπε χαρακτηριστικά, «ο βίος μας αβίωτος», μέσα στις πόλεις.
Τόνισε επίσης, ότι πράσινα είναι τα αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία αντιμετωπίζουν στην πράξη τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργεί η κλιματική κρίση. Αλλά και τα αρδευτικά, υδρευτικά και εγγειοβελτιωτικά έργα ή έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων.
Ειδική αναφορά έκανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα και την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Υπογράμμισε ότι Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο οι οποίες αύξησαν τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών τους εν μέσω της πανδημίας, τονίζοντας επίσης ότι διευρύνθηκε το δίκτυο και με νέους συρμούς τραμ, που είναι το πιο φιλοπεριβαλλοντικό μέσο μεταφοράς.
«Κάναμε κάτι πρωτοφανές. Θεσπίσαμε τη διαδικασία του leasing για πρώτη φορά στο ελληνικό Δημόσιο», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε: «Συνεργαστήκαμε με ιδιώτες», σχολιάζοντας: «Σήμερα μάλιστα έχουμε μία απεργία στην Αθήνα, που ταλαιπωρεί όλους τους πολίτες, ακριβώς για αυτό το λόγο: επειδή σήμερα επεκτείνουμε τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και θέλουμε και άλλα λεωφορεία ιδιωτών να εξυπηρετήσουν τις μεγάλες συγκοινωνιακές ανάγκες που έχει τόσο η Αθήνα όσο και Θεσσαλονίκη».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε επίσης ότι έχει «βγει στον αέρα» ο διαγωνισμός προμήθειας νέων λεωφορείων. «Θα παραλαμβάνουμε σταδιακά 1.300 λεωφορεία, φιλικά προς το περιβάλλον, για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Φανταστείτε: είμαστε μία χώρα που είχαμε να αγοράσουμε καινούργια λεωφορεία από το 2009. Ο διαγωνισμός αυτός τρέχει και η πλειονότητα των νέων λεωφορείων θα είναι χαμηλών ρύπων, ηλεκτροκίνητα και CNG», πρόσθεσε.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πριν 1,5 χρόνο περίπου για τα λεγόμενα ΣΒΑΚ, δηλαδή τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, καθώς και τα ζητήματα της ενεργειακής αναβάθμισης και βιωσιμότητας κτιρίων που κατασκευάζονται από φορείς όπως είναι η ΚΤΥΠ ΑΕ.
Για το σιδηρόδρομο υπογράμμισε ότι βρίσκεται στην καρδιά της πράσινης Συμφωνίας, τονίζοντας μάλιστα ότι έλαβε τη θέση που του αξίζει από την παρούσα κυβέρνηση, προτάσσοντας ως προς αυτό το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων, ύψους 4,5 δισ. Για τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα των συγκεκριμένων έργων, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι το υπουργείο έκανε το αυτονόητο, ήτοι τη σύνδεση όλων των μεγάλων λιμένων με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο προκειμένου, όπως υποστήριξε, η χώρα να γίνει κόμβος της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Για την ηλεκτροκίνηση, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι το υπουργείο εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, καταγράφοντας τα τρία πιο βασικά σημεία του. Με πρώτο σημείο την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, υπογραμμίζοντας τα επιπλέον κίνητρα, για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή δικύκλων, για ανανέωση με ηλεκτρικά οχήματα του στόλου των εταιρειών, αλλά και αντικατάσταση των ΤΑΞΙ, με επιδότηση.
Μάλιστα, πρόκειται, όπως είπε, για ένα θέμα το οποίο δεν υπήρχε στην ατζέντα της προηγούμενης κυβέρνησης. Οπότε, η σημερινή κυβέρνηση, όπως είπε, επιτάχυνε στο μέγιστο τους ρυθμούς. Ως προς αυτό προέταξε τα ευρωπαϊκά στοιχεία, βάσει των οποίων οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από το 0,4% το 2019 έχει ανέλθει στο 7%, το οποίο είναι ενθαρρυντικό και δείχνει, όπως τόνισε, ότι πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια.
Το δεύτερο σημείο είναι η εγκατάσταση υποδομών για εύκολη φόρτιση. Μάλιστα, όπως είπε, από τα 58 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης που είχαμε πανελλαδικά το 2019, σήμερα έχουν ανέλθει σε 1.200. Τόνισε ως προς αυτό ότι ήταν καθοριστική η συμφωνία και η συνεργασία με τους παραχωρησιούχους των βασικών αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας. Προκειμένου να αναδείξει την πρόοδο που έχει συντελεστεί, είπε ότι σήμερα το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας μας διαθέτει κάλυψη με φορτιστές των 50kW και άνω σε πυκνότητα έως και 60 χλμ.
Ως τρίτο σημείο όσον αφορά τις πολιτικές για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, κατέγραψε την υλοποίηση της ηλεκτρονικής βάσης του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (ΜΥΦΑΗ), η οποία όπως είπε, σύντομα θα είναι διαθέσιμη και ως εφαρμογή για τα κινητά.
Τέλος, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών διαπνέεται από τρεις θεμελιώδεις στόχους: καλύτερη καθημερινότητα για τους πολίτες, ανάπτυξη και προστασία του περιβάλλοντος.