Επιχείρηση απομάκρυνσης των πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες έχει ξεκινήσει η κυβέρνηση, με την ενεργοποίηση μέτρων ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται διαδικτυακά ενώ είναι δεδομένη και η απόφαση να μειωθούν οι υπάλληλοι στους δημόσιους φορείς για να αποτραπεί η εξάπλωση του ιού, ακόμη και η λειτουργία τους μόνο με προσωπικό ασφαλείας.
Κλιμακωτές ενέργειες προβλέπει η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών για τις υπηρεσίες του Δημοσίου και των νομικών προσώπων του. Οι φάσεις που ορίζονται στο «πλάνο εργασιών έκτακτης ανάγκης» είναι από υπηρεσίες για τις οποίες υπάρχει δυνατότητα πλήρους ή μερικής αναστολής της λειτουργίας τους, μέχρι εκείνες που απαιτείται να βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία, όμως, με προσωπικό ασφαλείας.
Ανάλογα με τις εξελίξεις οι αρμόδιες αρχές θα ορίζουν τον ελάχιστο αριθμό υπαλλήλων ανά οργανική μονάδα οι οποίοι θα παρίστανται καθημερινά ως προσωπικό ασφαλείας για παροχή εργασίας εκ περιτροπής. Ο σχεδιασμός λειτουργίας των υπηρεσιών θα αναπροσαρμόζεται σε εβδομαδιαία βάση ή ανά δεκαπενθήμερο.
Όπως έχει προβλεφθεί, το προσωπικό ασφαλείας θα οριστεί σε περίπτωση πλήρους αναστολής λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας και λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα εκ περιτροπής εργασίας των υπαλλήλων. Σε κάθε περίπτωση οι αρμόδιες αρχές (υπουργοί ή όργανα διοίκησης) θα πρέπει να έχουν ορίσει εκ των προτέρων και να έχει προβλέψει το απαιτούμενο προσωπικό ασφαλείας.
«Κατά τον ορισμό του προσωπικού ασφαλείας θα πρέπει να προβλέπεται ο ελάχιστος αριθμός των υπαλλήλων και οι κλάδοι- ειδικότητες που απαιτούνται για το σκοπό αυτό. Εξυπακούεται ότι δεν είναι δυνατός ο εκ των προτέρων καθορισμός των συγκεκριμένων προσώπων που θα οριστούν ως προσωπικό ασφαλείας και για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο οι αρμόδιες Διευθύνσεις Προσωπικού να έχουν στη διάθεσή τους επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας του προσωπικού που υπάγεται στην αρμοδιότητά τους» επισημαίνεται στις οδηγίες του υπουργείου Εσωτερικών.
Εξάλλου, με την πιο πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου αναφέρεται πως δεν είναι αναγκαία η παρουσία των 2/3 των υπαλλήλων. «Προκειμένου να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός, συγχρωτισμός και συνωστισμός των υπαλλήλων στην υπηρεσία, αλλά και για την προστασία αυτών στο πλαίσιο του κινδύνου που αναδύεται λόγω των μετακινήσεων του προσωπικού, το αρμόδιο όργανο δύναται είτε να καθορίσει την εκ περιτροπής αυτοπρόσωπη παρουσία των υπαλλήλων, είτε, εφόσον απαιτείται, την παροχή εργασίας σε δυο διακριτές βάρδιες αποκλειστικά στο πλαίσιο αντιμετώπισης της εν λόγω έκτακτης κρίσης και ανεξάρτητα από το πάγιο ωράριο λειτουργίας του φορέα» αναφέρει η εγκύκλιος.
«Ο αρμόδιος προϊστάμενος (τμήματος ή διεύθυνσης) θα καθορίζει τα καθήκοντα που καλούνται να ασκήσουν οι υπάλληλοι κατά την έκτακτη αυτή λειτουργία, θα προτεραιοποιεί τις εργασίες που ανατίθενται στους υπαλλήλους και θα παρέχει σαφείς οδηγίες για το παρεχόμενο έργο, ιδίως στις περιπτώσεις που δεν θα καθίσταται δυνατή η συνύπαρξη προϊσταμένου και υπαλλήλων» προστίθεται.
Σε όλες τις περιπτώσεις συνίσταται ότι όπου μπορεί οι δημόσιοι υπάλληλοι να παρέχουν εξ αποστάσεως εργασία. «Για την άμεση εφαρμογή του μέτρου της εξ αποστάσεως παροχής εργασίας οι υπάλληλοι θα πρέπει, όπου αυτό απαιτείται και ανάλογα με τα καθήκοντα κάθε υπαλλήλου, να διαθέτουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, σταθερό ή φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, σταθερό ή κινητό τηλέφωνο για τη δυνατότητα επικοινωνίας, καθώς επίσης και λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η διακίνηση των εγγράφων, εφόσον απαιτείται, θα γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα» επισημαίνεται.