«Φέτος ιδρύεται το ενιαίου τύπου ολοήμερο δημοτικό σχολείο το οποίο θα προσφέρει σε όλα τα παιδιά όλης της Ελλάδας ίσες ευκαιρίες σε ένα αναμορφωμένο πλούσιο πρόγραμμα» δήλωσε, μιλώντας στον Σκάι, ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, απαντώντας ουσιαστικά στις επικρίσεις που δέχεται γύρω από την απόφαση να καταργηθούν τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία.
Ο κ. Φίλης σημείωσε ότι σε όλα τα δημοτικά σχολεία θα εφαρμοστεί ένα αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και θα εισαχθούν μαθήματα που διδάσκονταν μόλις στο 1/3 των δημοτικών σχολείων μέχρι σήμερα, ενώ τόνισε ότι επιλογή της κυβέρνησης είναι ένα αναβαθμισμένο εξάωρο δημοτικό σχολείο με ξένες γλώσσες παντού, πληροφορική και άλλα μαθήματα.
«Δεν θέλουμε επτάωρο δημοτικό σχολείο, καθώς την έβδομη ώρα τα παιδιά είναι σαν κοτόπουλα» είπε χαρακτηριστικά.
Στην ερώτηση για το αν, εφόσον συρρικνώνεται το πρόγραμμα, αφαιρούνται μαθήματα, απάντησε κατηγορηματικά ότι αναμορφώνουμε το πρόγραμμα και προσθέτουμε μαθήματα, βλέποντας ποια είναι τα σημαντικά.
Σχετικά με τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών που απειλούν να υπονομεύσουν την έναρξη των πανελληνίων εξετάσεων που ξεκινούν τη Δευτέρα 16 Μαΐου, ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι δεν πιστεύει πως θα υπάρξει τέτοιο θέμα, γιατί, όπως ανέφερε δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος να γίνει κάτι τέτοιο, εξηγώντας ότι λαμβάνονται οι αποφάσεις εκείνες που θα επιτρέψουν να ξεκινήσουν τα σχολεία από την πρώτη μέρα χωρίς προβλήματα. Διευκρίνισε μάλιστα ότι χιλιάδες αναπληρωτές θα είναι στα σχολεία από την πρώτη μέρα και θα μοιραστούν κανονικά τα βιβλία.
Κάνοντας εκτενή αναφορά στους αναπληρωτές καθηγητές μάλιστα , αναγνώρισε ότι είναι εργαζόμενοι που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ελληνικού δημοσίου και υποσχέθηκε ότι στο επόμενο ΑΣΕΠ θα διασφαλιστεί ο διορισμός 20.000 μόνιμων εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας, «καθώς με την αδιοριστία που έχει επιβληθεί από τα μνημόνια έχουμε 10 χρόνια να δούμε νέο εκπαιδευτικό»
Ο κ. Φίλης εξαπέλυσε επίθεση στη ΝΔ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κατηγορώντας τον ότι επιδιώκει ένα σκληρά νεοφιλελεύθερου τύπου σχολείο με πελάτες μαθητές, που απολύονται εκπαιδευτικοί και με βιβλία πληρωμένα από τους καθηγητές. Εμείς επιθυμούμε σχολείο ποιότητας και ισότητας σημείωσε.
Απαντώντας στις κατηγορίες, ότι εξαφανίζει το μάθημα των θρησκευτικών, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι τα θρησκευτικά είναι το μοναδικό μη βασικό μάθημα, το οποίο διδάσκεται από Γ' δημοτικού μέχρι Γ' λυκείου, «επομένως κάτι τέτοιο δεν ισχύει».
Πρόσθεσε μάλιστα ότι έχει ανατεθεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να συγκροτήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα γύρω από τα θρησκευτικά και τόνισε ότι η εκκλησία μπορεί να έχει την άποψη της επί του θέματος, οι αποφάσεις γύρω από τα θρησκευτικά θα λαμβάνονται από το ΙΕΠ. Σημείωσε μάλιστα ότι το σχολείο είναι κοσμικό και όχι κατηχητικό και παρά τις όποιες αντιρρήσεις έχουν εκφραστεί από την ιεραρχία στο θέμα της αλλαγής των βιβλίων, τις αποφάσεις για τα σχολεία θα τις λαμβάνει η πολιτεία.
«Όταν η κα Γιαννάκου είχε κληθεί να απαντήσει αν θα γίνονται εξομολογήσεις στα σχολεία είχε απαντήσει αρνητικά. Και τότε υπήρχαν ψίθυροι από την πλευρά εκκλησιαστικών κύκλων, αλλά ήταν κάτι σωστό».
Ο κ. Φίλης είπε ότι είναι επιλογή του υπουργείου, το μάθημα των θρησκευτικών να συνεχίσει να διδάσκεται ως υποχρεωτικό μάθημα, αλλά αναμορφωμένο, «σεβόμενοι την ελευθερία της συνείδησης των πολιτών» αποφεύγοντας ωστόσο να απαντήσει τι γίνεται σε περίπτωση που κάποιος δεν θέλει να παρακολουθήσει το μάθημα των θρησκευτικών, λέγοντας απλά «αυτό ειναι μια άλλη συζήτηση».
Στο θέμα της παρέμβασης της εκκλήγσίας στα σχολεία, ο κ. Φίλης δήλωσε ότι «Το σχολείο το θέλουμε ανοιχτό, η διατύπωση διαφορετικών απόψεων είναι ευπρόσδεκτη». Σημείωσε ωστόσο με νόημα ότι δεν πρέπει να εισβάλλουν εξωσχολικοί παράγοντες, είτε έχουν τα ράσα κοσμικής, είτε της εκκλησιαστικής εξουσίας.
«Οι καθηγητές και μόνο αυτοί είναι αρμόδιοι να εφαρμόσουν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Εκτός σχολικού προγράμματος μπορεί να γίνεται διάλογος από διαφορετικούς φορείς» είπε.
Αναφερόμενος και στις οικονομικές εξελίξεις, δήλωσε ότι η κυβέρνηση έχει στόχο την έξοδο από την κρίση και μία δημοκρατική μεταρρύθμιση του υπουργείου Παιδείας και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα ολοκληρωθεί ο κύκλος της προσπάθειας της κυβέρνησης, σημειώνοντας ωστόσο ότι η παρούσα κυβέρνηση δεν έχει βιδωθεί στις καρέκλες.
Ερωτηθείς για το πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να βγάλει τη χώρα από την κρίση, δήλωσε ότι με το κλείσιμο της αξιολόγησης, από το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα και με την Κομισιόν θα υπάρξει ανάπτυξη, καθώς θα πέσουν στην αγορά 9 έως 12 δισ. ευρώ από την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, καθώς και από το ΕΣΠΑ, θα εφαρμοστεί η ποσοτική χαλάρωση, θα υπάρξει φθηνότερος δανεισμός από την ΕΚΤ και θα μειωθεί το χρέος.
Τέλος, αναφερόμενος στους φόρους, είπε ότι ακολουθούν τη δημοσιονομική πολιτική της χώρας και ανέφερε την εφαρμογή του αφορολόγητου ορίου στους αγρότες ως χαρακτηριστικό μέτρο φοροελάφρυνσης μίας κοινωνικής ομάδας.
Το ταξικό πρόσημο που θα έχει το νέο ολοήμερο θα είναι το εντελώς αντίθετο από το «νεοφιλελεύθερο ταξικό πρόσημο του κ. Μητσοτάκη»
Οι προωθούμενες αλλαγές στην παιδεία, ο ενιαίος τύπος ολοήμερου δημοτικού σχολείου, τα νηπιαγωγεία, οι πανελλαδικές εξετάσεις, το μάθημα των θρησκευτικών, αλλά και οι σχέσεις εκκλησίας και κράτους, το νέο τοπίο που θα διαμορφωθεί στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της οικονομίας, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης που παραχώρησε στο κανάλι της Βουλής, το βράδυ της Τετάρτης, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης.
«Η επόμενη σχολική χρονιά θα είναι η τελευταία κατά την οποία θα σφραγιστεί η λειτουργία του σχολείου με αναπληρωτές», επεσήμανε ο κ. Φίλης μιλώντας για τον προγραμματισμό του υπουργείου και επανέλαβε ότι έχει παρουσιαστεί σχέδιο μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών και ότι η απόφαση ωστόσο συνδυάζεται με την πορεία της αξιολόγησης. Επίσης, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι η νέα χρονιά θα βρει τα σχολεία με βιβλία και καθηγητές. «Δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, οπότε δεν υπάρχει λόγος απεργίας των εκπαιδευτικών», είπε σχολιάζοντας δημοσιεύματα που θέλουν τους εκπαιδευτικούς να απεργούν κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων.
Εξάλλου, απαντώντας στα όσα ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του το πρωί της Τετάρτης στο 10ο ολοήμερο δημοτικό Αργυρούπολης, περί «υποβάθμισης του ολοήμερου σχολείου» είπε ότι το ταξικό πρόσημο που θα έχει το νέο ολοήμερο θα είναι το εντελώς αντίθετο από το «νεοφιλελεύθερο ταξικό πρόσημο του κ. Μητσοτάκη». «Θέλουμε τα παιδιά να μαθαίνουν στοιχειώδη πράγματα από το δημοτικό. Το εξάωρο είναι επιλογή μας, όχι για οικονομικούς, αλλά για παιδαγωγικούς λόγους. Δεν θέλουμε να είναι το δημοτικό φυλακτήριο», συνέχισε ο κ. Φίλης και τόνισε ότι θα προσφερθεί λύση από το υπουργείο για όσους γονείς δεν θα μπορούν να παίρνουν τα παιδιά τους από το σχολείο νωρίτερα, λόγω εργασίας.
Επίσης, σχετικά με τη μείωση των ωρών των θρησκευτικών στο δημοτικό από 2 σε 1 στην 5η και 6η τάξη, ανέφερε ότι αυτή συναρτάται με τη γενικότερη αναμόρφωση του σχολείου και ότι τα θρησκευτικά από εδώ και πέρα θα έχουν ως κορμό το θέμα της ορθοδοξίας και τα πολιτισμικά συμφραζόμενα της και από εκεί και πέρα, τη μάθηση γύρω από άλλες θρησκείες. Σε αυτό το σημείο, ο κ. Φίλης δεν παρέλειψε να πάρει θέση σχετικά με το θέμα του διαχωρισμού εκκλησίας-κράτους, αναφέροντας ότι υπάρχει ανάγκη να υπάρχει ξεκάθαρη λειτουργία του κάθε θεσμού, κάτι που θα γίνει μετά από προετοιμασία και συζήτηση.
Όσον αφορά στις αλλαγές στη λειτουργία των νηπιαγωγείων ξεκαθάρισε για μία ακόμη φορά ότι «δεν θα κλείσει ούτε θα συγχωνευθεί κανένα νηπιαγωγείο» και εξήγησε ότι η αλλαγή στον ελάχιστο αριθμό μαθητών έγινε για να ενισχυθεί η παρουσία των προνηπίων.
Παράλληλα, εξήγησε ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους αντιπαράθεση με την ιδιωτική εκπαίδευση. «Και η δημόσια και η ιδιωτική εκπαίδευση είναι οι δύο όψεις του αγαθού της Παιδείας, και είναι υπό την εποπτεία του Δημοσίου», είπε.
Για το θέμα που προέκυψε με την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, ο υπουργός τόνισε: «Λυπάμει που αυτή η συζήτηση ξεκίνησε παραμονές των εξετάσεων. Η Επιτροπή δεν είναι ισόβια, κάθε χρόνο ανανεώνεται. Δεν ξέρουμε τα ονόματα και δεν πρέπει να μαθευτούν τα ονόματα». Πάντως, ανέφερε ότι το υπουργείο είναι έτοιμο για τη διεξαγωγή Πανελλαδικών.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, ο κ. Φίλης αναφέρθηκε στην γενικότερη φιλοσοφία της ηγεσίας του υπουργείου, να γίνει πιο ελεύθερη η πρόσαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και παράλληλα, να καταστεί ελκτική και η τεχνική εκπαίδευση, χωρίς να θεωρείται β'' κατηγορίας εκπαίδευση. Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης και στην αλλαγή των σχολικών βιβλίων, αλλά και στη μείωση των διδακτικών ωρών: «Έχουμε δύσκολα και δυσνόητα βιβλία, δυστυχώς. Πρέπει να αντικατασταθούν από σύγχρονα, εύληπτα. Να κάνουμε πιο ελαφριά την τσάντα για τον μαθητή. Και χρειάζονται λιγότερες ώρες και πιο ουσιαστικές στο σχολείο. Τα κουράζουμε τα παιδιά. Πάνω από το εξάωρο δεν υπάρχει απόδοση», είπε χαρακτηριστικά.
Ως προς την έκβαση του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία, είπε ότι βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο και ότι σύντομα θα δημοσιοποιηθούν τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα των επιτροπών.
Ερωτηθείς για τις κατηγορίες περί «φωτογραφικών τροπολογιών» στο νομοσχέδιο για την Έρευνα, ο κ. Φίλης χαρακτήρισε «συκοφαντικούς» τους χαρακτηρισμούς.
Ακόμη, η συζήτηση περιστράφηκε και σε άλλα θέματα της επικαιρότητας, όπως ο νέος χάρτης των τηλεοπτικών καναλιών, το αγγελιόσημο, αλλά και η αξιολόγηση.
Ο κ. Φίλης έκανε λόγο για «βαρώνους μιντιάρχες που χτυπούν το ΣΥΡΙΖΑ, παραποιώντας με κατάφορα αντιδεοντολογικό τρόπο την πραγματικότητα» και πρόσθεσε: «Έχουμε πολλές αυταπάτες και λάθη να παραδεχτούμε. Αλλά η κυβέρνηση έχει στοχοποιηθεί από τους μιντιάρχες. Για αυτούς το πάρτυ τελείωσε».
Ως προς το αγγελιόσημο, τόνισε ότι μετά το τρίμηνο της παράτασης, θα πρέπει να κατανοηθεί από όλους ότι θα υπάρξει μια συλλογική σύμβαση, με την οποία θα αναγνωρίζεται μια εισφορά που θα το αντικαθιστά.
Τέλος, αναφορικά με την αξιολόγηση, ο κ. Φίλης είπε: «Τα δύσκολα δεν είναι η νομοθεσία, είναι η πορεία να βγούμε από την κρίση στο ξέφωτο τηεε ανάπτυξης». Δεν απέκλεισε, επίσης, να έρθει το πακέτο με τα μέτρα του 1,8 δισ. έμμεσης φορολογίας σε έναν νόμο. «Σημασία έχει να κάταλάβουμε ότι έχουμε γυρίσει σελίδα. Η αξιολόγηση που ολοκληρώθηκε μας βάζει σε άλλη σελίδα. Η φορολογία εισοδηματος δεν είναι βαριά φορολογία, έχει και στοιχεία κοινωνικής δικαιοσύνης. Ατενίζουμε το τέλος του τούνελ», κατέληξε.