Πού πας 1821 ωραίο σαν μύθος;

Πού πας 1821 ωραίο σαν μύθος;

Μας ελευθέρωσε από την οθωμανική σκλαβιά ο Νέγρος του Μοριά; Ή μήπως δεν πολεμήσαμε τους Οθωμανούς; Τι έγινε την 25η Μαρτίου; Είπαμε το ΟΧΙ; Ποια 25η Μαρτίου; Και σε ποιον το είπαμε; Οι ερωτήσεις δεν τίθενται χάρις παιδιάς. Τέθηκαν από τηλεοπτικό σταθμό σε άτομα νεαρής ηλικίας σχετικά με την επέτειο που γιορτάζουμε φέτος. Τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης. Τη θυμάται κάποιος;

Πολλοί τη θυμούνται βέβαια. Και πολλοί ετοιμάζουν εκδηλώσεις, τι ύψους και τι  βάθους θα το δούμε. Όμως οι επίγονοι, οι κληρονόμοι της Ελλάδας, φάνηκε πως δεν την ξέρουν. Θα δεχτώ για την οικονομία του κειμένου ότι η αναλογία δεν ήταν αυτή που είδαμε στις οθόνες και ότι πολλά νέα παιδιά, ενδεχομένως η πλειονότητα, γνωρίζουν περί της εθνεγερσίας που μας έδωσε το ανεξάρτητο ελληνικό κράτος.

Δεν είναι όμως να παρηγορούμαστε που πολλοί, ίσως και οι περισσότεροι ξέρουν. Είναι να αναρωτιόμαστε τι θα γίνει φέτος. Και του χρόνου. Και του παραχρόνου. Η Ελλάδα, που έπρεπε να έχει βάλει ψηλά τον πήχη στους εορτασμούς, να επαναπροσδιοριστεί και να δει καλύτερα πώς θα διαμορφώσει το μέλλον της, μάλλον θα πρέπει πρώτα να ξαναστείλει στα σχολεία τα παιδιά της.

Εννοείται πως δεν είναι μόνο τα παιδιά, αλλά σε αυτά η άγνοια παρουσιάζεται πιο ανησυχητική, καθώς εγκατέλειψαν τα θρανία πρόσφατα, ή ακόμα σπουδάζουν. Πόσο κακή είναι, λοιπόν, η Παιδεία μας, όταν οι μαθητές και οι σπουδαστές δεν συγκρατούν στη μνήμη τους γεγονότα τόσο μνημειώδη όσο η Επανάσταση του 1821;

Ολβιος όστις ιστορίης έσχε μάθησιν έλεγαν οι πρόγονοί μας. Ευτυχής όποιος έμαθε Ιστορία. Και όποιος δεν έμαθε; Οποιος παπαγάλισε κατά τα ειωθότα, πήρε έναν βαθμουλάκο ή έναν μεγάλο βαθμό αλλά τίποτα δεν συγκράτησε; Όποιος δεν παρακινήθηκε από τους δασκάλους και την οικογένειά του, από τις συναναστροφές και τα ενδιαφέροντά του να μελετήσει πραγματικά το παρελθόν μας; 

Ναι. Αυτός θα μπερδεύει τον Κολοκοτρώνη, την κορυφαία μορφή του Αγώνα με τον… Νέγρο του Μοριά, έναν ράπερ λέει (υπάρχει ράπερ με ρατσιστικό όνομα;). Και δεν θα ξέρει σε ποιους υποδουλώθηκε το Βυζάντιο και γιατί ο ελλαδικός χώρος έμεινε στη σκλαβιά 400 χρόνια. Ούτε θα μπορέσει να κατατάξει σωστά την Επανάσταση, με τα πολλά σημαινόμενα αυτής της σπουδαίας λέξης μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο και να δει πώς ξεκίνησε, πώς συνεχίστηκε, πώς τέλειωσε και τι έγινε μετά.

Δεν ήταν οι Ελληνες κάποιοι παράτολμοι που πήραν τα ντουφέκια και όπου βγάλει. Ήταν γενναίοι, που πολλές φορές υπήρξαν και παράτολμοι επάνω στον αγώνα, οι οποίοι έκαναν τους σχεδιασμούς τους πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ηταν σπουδαίοι άνθρωποι, άξιοι μίμησης, πρότυπα, άνθρωποι με τις αδυναμίες και τα δυνατά τους σημεία, αγωνιστές που πολλές φορές θόλωναν, ήταν, όμως, εκείνοι που έβαζαν την πατρίδα και την ελευθερία της πάνω απ’ όλα.

Οι κραυγές περί δήθεν «ανωτερότητας του DNA των Ελλήνων» της ελληνικής γλώσσας και δεν ξέρω τι άλλο, μόνο απόδειξη ότι γνωρίζουμε την Ιστορία δεν αποτελούν. Δεν είναι παρά ένας ακραίος εθνικισμός και λαϊκισμός, όπως και το αντίθετο, οι απόψεις που δεν αναγνωρίζουν τα προτερήματα της  φυλής. Η αλήθεια για τους Ελληνες, την οποία όλοι νομίζουμε ότι κατέχουμε βρίσκεται μέσα στα ιστορικά βιβλία. Διακόσια χρόνια μετά, μια δράκα ανθρώπων που πάλευε άνισα για την ανεξαρτησία της, είναι ένα ανεξάρτητο εθνικό κράτος, που ανήκει στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και έχει καλές διπλωματικές σχέσεις ανά τον κόσμο.

Αυτά είναι αδύνατον να κατανοήσουμε και να αναλύσουμε όσο δεν γνωρίζουμε την Ιστορία μας. Κύριε πρωθυπουργέ, δεν ξέρω τι σκέπτεστε να κάνετε, αλλά στο 1821 πρέπει να ξεκινήσετε από την αλφαβήτα. Προτού χαθεί η ευκαιρία της επετείου. Αντιθέτως, είναι δυνατόν με επείγουσες κινήσεις να σταθεί η απαρχή μιας νέας εθνικής αυτογνωσίας, άκρως χρήσιμης.