Στα επόμενα χρόνια οι σκακιστές και οι εκατομμύρια λάτρεις του πιο διάσημου επιτραπέζιου παιχνιδιού στον κόσμο δεν θα χρειάζονται να εξασκούνται έχοντας απέναντί τους την οθόνη ενός υπολογιστή, γιατί ήδη μια ομάδα φοιτητών, που είναι μέλη της ομάδας ρομποτικής Hyperion Robotics του Πανεπιστημίου δυτικής Μακεδονίας, κατασκεύασε το Cronus, που είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα με αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης που παίζει σκάκι.
Αποτελείται από ένα ρομποτικό βραχίονα που κάνει όλες τις κινήσεις πάνω στη σκακιέρα, πατώντας ακόμη και το χρονόμετρο δίνοντας το χρόνο στον αντίπαλο και έναν υπολογιστή που ελέγχει μέσω αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης όχι μόνο την ανάπτυξη του παιχνιδιού αλλά και τις κινήσεις του βραχίονα πάνω στην παλέτα.
Όπως αναφέρει ο λέκτορας του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής Μηνάς Δασυγένης το εν λόγω πρότζεκτ, υλοποιήθηκε «για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από προπτυχιακούς φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας».
«Η κατασκευή μας, το Cronus, δεν προσφέρει την ίδια γοητεία όπως είναι να παίζεις μ'' έναν άνθρωπο», σημειώνει ο 20χρονος Βασίλης Τζήκας «αλλά η πιθανότητα του να κάνει λάθος ή να ηττηθεί είναι μηδαμινή». Εξηγεί ότι «θέλαμε να δείξουμε ότι υπό συγκεκριμένες συνθήκες τα ρομπότ γίνονται καλύτερα από τους ανθρώπους και μπορούν να τους αντιπροσωπεύσουν επάξια παρότι δημιουργούνται από αυτούς».
«Προσπαθήσαμε αρκετά αλλά είμαστε χαρούμενοι που τα καταφέραμε».
Όλα ξεκίνησαν από την παρακίνηση του κοσμήτορα της Πολυτεχνικής Σχολής καθηγητή Θεόδωρου Θεοδουλίδη, που εκτός από λάτρης του επιτραπέζιου είναι και δεινός σκακιστής, ο οποίος ρωτούσε συνεχώς κατά την διάρκεια του μαθήματος εάν μπορούν να δώσουν «ζωή» σ'' ένα ξεχασμένο βραχίονα που βρισκόταν στις αποθήκες του εργαστηρίου και να τον κάνουν να παίξει σκάκι. «Στην τρίτη φορά που το επανέλαβε κοιταχτήκαμε μεταξύ μας και είπαμε γιατί όχι; αφού στην Ελλάδα δεν το έχει προσπαθήσει κανείς, θα το κάνουμε εμείς» αναφέρει ο Βασίλης Τζήκας καταλήγοντας ότι «προσπαθήσαμε αρκετά αλλά είμαστε χαρούμενοι που τα καταφέραμε».
Χρειάστηκαν τέσσερις μήνες σκληρής δουλειάς πολλές ώρες στο εργαστήριο, πολύ μελέτη και αρκετή ερευνητική δουλειά για να πάρει ο Cronus τη μορφή που έχει σήμερα. Ποιο ήταν το πιο δύσκολο σημείο στην υλοποίηση του πρότζεκτ, ρωτήσαμε την 21χρονη προγραμματίστρια της ομάδας Ακριβή Κασκατζή; «Ότι είχαμε ένα υλικό, τον βραχίονα, που δεν ήταν η δουλειά του να παίζει σκάκι η να προγραμματίζεται, αλλά να αναπαράγει μόνο συγκεκριμένες κινήσεις». Όπως εξηγεί: «καταφέραμε να δώσουμε απαντήσεις σε διάφορα προβλήματα κάνοντας τον βραχίονα λειτουργικό πάνω στην σκακιέρα». Ο άμεσος στόχος που έχει τεθεί για το επόμενο διάστημα είναι «να βελτιώσουμε τον χρόνο απόκρισης της μηχανής και να μπορεί το ρομπότ μας να παίζει σε τρεις σκακιέρες ταυτόχρονα».
Ο λέκτορας Μηνάς Δασυγένης που παρακολουθούσε τη δουλειά της ομάδας τόνισε ότι το πιο σημαντικό στοιχείο στην ολοκλήρωση του πρότζεκτ cronus ήταν ότι οι φοιτητές εκτός από την έρευνα και εντατική δουλειά «χρησιμοποίησαν την φαντασία τους» για να απαντήσουν σε προβλήματα κατά την υλοποίηση του εγχειρήματος. «Η πρωτοτυπία που έχει ο Cronus -εκτός του ότι παίζει καλό σκάκι - οφείλεται στις λύσεις που έδωσε η ερευνητική ομάδα» σημείωσε ο κ. Δασυγένης «φτάνοντας στα όρια την αξιοποίηση του εξοπλισμού».
Ο Αντώνης Χατζησάββας αναφέρει ότι τις επόμενες ημέρες «η ομάδα θα βρεθεί στη Γαλλία προκειμένου να συμμετάσχει στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό με θέμα τις ρομποτικές πόλεις του μέλλοντος και την ορθή διαχείριση των πόρων για την προστασία του περιβάλλοντος» που θα πραγματοποιηθεί στην La Roche Sur Yon από 9-13 Μαΐου.
Τα μέλη της ομάδας Hyperion Robotics του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής του Πολυτεχνείου Κοζάνης τα τελευταία χρόνια μετρούν πρωτιές, βραβεία και συμμετοχές σε ολυμπιάδες ρομποτικής ενώ μετά την τελευταία συμμετοχή τους στην ολυμπιάδα στο Νέο Δελχί της Ινδίας βραβεύτηκαν από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ