Η επίλυση των πολιτικών προβλημάτων στα Βαλκάνια είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη όλης της περιοχής, σημείωσε ο υφυπουργός Οικονομίας, Στέργιος Πιτσιόρλας ,στο φόρουμ Συνεργασίας Βαλκανίων και Εύξεινου Πόντου.
Τα Βαλκάνια, σημείωσε ο υφυπουργός, είναι ένα σταυροδρόμι όπου συναντιόνται οι γεωπολιτικές επιδιώξεις των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων, της ΕΕ, της Αμερικής, της Ρωσίας και προσφάτως και της Κίνας.
«Σήμερα η Ελλάδα πρέπει να ισορροπήσει ανάμεσα σε όλες αυτές τις παραμέτρους ως μέλος της ΕΕ και χώρα του ΝΑΤΟ, ενώ ταυτόχρονα είναι, λόγω της COSCO, και κύρια πύλη των ασιατικών προϊόντων προς την Ευρώπη και έχουμε και φιλικές και θρησκευτικές σχέσεις με τη Ρωσία και ταυτόχρονα έχουμε και μια δύσκολη σχέση με τη γείτονά μας την Τουρκία, αν και είμαστε μαζί στο ΝΑΤΟ» όπως είπε ο υφυπουργός περιγράφοντας το περιβάλλον και συνέχισε ότι το πρόβλημα που έχει η χώρα μας να οργανώσει μία στρατηγική που να αποφέρει οφέλη για την ίδια αλλά να προάγει και την ανάπτυξη της γύρω περιοχής είναι συνολικά και το πρόβλημα της ίδιας της περιοχής.
Δηλαδή, εξήγησε ο κ. Πιτσιόρλας, «εάν δε συνταιριάξουμε με τεχνικό τρόπο και δεν βρούμε μια διέξοδο θετική σε αυτές τις επιδιώξεις, δε νομίζω ότι θα πετύχουμε. Μπορεί να συζητάμε την τεχνική πλευρά και την οικονομική πλευρά επενδύσεων και έργων, όμως αν δεν βρούμε τη συνισταμένη των γεωστρατηγικών επιδιώξεων και δεν λύσουμε τα πολιτικά προβλήματα δεν νομίζω ότι θα πετύχουμε».
Ο ίδιος συνέχισε την ομιλία του αναφέροντας ότι, αυτές τις ημέρες είμαστε στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων μας με τη γειτονική μας χώρα τη FYROM για να επιλύσουμε τη διαφορά ως προς το όνομα. Η επίλυση αυτού του προβλήματος είναι προϋπόθεση για να υλοποιηθεί ένα μεγάλο κομμάτι της συνδεσιμότητας. Να καταστεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης «ευρωλιμένας» με την κατάληξη της πλωτής διασύνδεσης του Δούναβη με το συγκεκριμένο λιμάνι μέσω του πλωτού Αξιού. Αυτό ήταν ένα ευρωπαϊκό σχέδιο το οποίο δεν έχει προχωρήσει, αλλά εάν λύσουμε τις διαφορές μας με τη γειτονική χώρα δημιουργείται ένας διάδρομος κεντρικός από τη Μεσόγειο προς την κεντρική Ευρώπη, ενώ και η σιδηροδρομική γραμμή Βελιγράδι - Βουδαπέστης αν δεν φτάσει μέχρι τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά δεν θα ολοκληρωθεί πλήρως ποτέ. Αυτά όμως, συνέχισε ο υφυπουργός, είναι προβλήματα που έπονται εάν δεν λύσουμε τα προβλήματά μας με τη γειτονική χώρα και εξαρτάται αυτός ο διάλογος και από το πως θα αξιολογήσει τα δεδομένα η Ευρωπαϊκή Ένωση, τι θα διαγνώσει για τις επιδιώξεις της Κίνας καθώς και άλλες παράμετροι
Πρέπει να υπάρξουν πρωτοβουλίες ώστε ο ανταγωνισμός να μετατραπεί σε συνεργασία. Προφανώς είναι μία δύσκολη διαδικασία, όμως αυτός είναι ο δρόμος. Εμείς ως Ελλάδα, κατέληξε ο υφυπουργός, μπορούμε να συνεισφέρουμε με τα λιμάνια που διαθέτουμε στην έξοδο στη Μεσόγειο, στη σύνδεση με τα λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, μπορούμε να συμβάλουμε, όπως το κάνουμε μέχρι τώρα με τη Βουλγαρία, για τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες όμως πρωτίστως θα πρέπει να συνταιριάξουμε και τις πολιτικές σε μία στρατηγική αποδοτική για όλους. «Να μην βλέπουμε μπροστά μας φαντάσματα και φόβους αλλά μία θετική προοπτική ανάπτυξης για την περιοχή».