Ξεμπλόκαρε τέσσερις μήνες μετά η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ξεμπλόκαρε τέσσερις μήνες μετά η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Τεσσερισήμισι μήνες χρειάστηκε να περάσουν, προκειμένου να ξεμπλοκάρει τελικά η συμφωνία πώλησης έναντι 45 εκατ ευρώ του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane (FS).

Τελικά το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε σήμερα το πράσινο φως για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, αφού σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, ικανοποιήθηκαν όλοι οι όροι που είχε θέσει, και πλέον προχωρούν οι διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης με τους Ιταλούς που αναμένεται σχετικά άμεσα.

Η σύμβαση πώλησης είχε κατατεθεί στο Ελεγκτικό την 1η Σεπτεμβρίου, και έκτοτε κόλλησε. Στις 22/11/2016 το Ελεγκτικό είχε εκδώσει απόφαση έγκρισης της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που συνοδευόταν ωστόσο από την ικανοποίηση συνολικά οκτώ όρων, κυρίως διαδικαστικού χαρακτήρα σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ. Έπειτα από ανταλλαγή επιστολών με το ΤΑΙΠΕΔ, τελικά στις 14/12/2016 κατατέθηκε το σχετικό υπόμνημα από τις νομικές υπηρεσίες του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, που ικανοποίησε τους όρους, και επέτρεψε στο Ελεγκτικό να δώσει το πράσινο φως.

Σημειωτέον ότι η διοίκηση της FS είχε αποστείλει επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ εκφράζοντας την δυσαρέσκειά της για τις καθυστερήσεις, δίχως ωστόσο να γίνεται αναφορά για αποχώρηση από τη συμφωνία αγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συμφωνία είναι απαραίτητη προκειμένου η Ευρωπαική Επιτροπή Ανταγωνισμού να κλείσει οριστικά το φάκελο με τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ύψους 714 εκατ. ευρώ. Διαφορετικά, η ελληνική εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει στον προϋπολογισμό τα χρήματα, τα οποία επειδή δεν διαθέτει, αυτόματα θα οδηγούνταν σε λουκέτο.

Σημειωτέον ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αποτελεί παρά χαμηλής σημασίας επενδυτική κίνηση για τους Ιταλούς, που είναι οι τρίτοι μεγαλύτεροι παίκτες στις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ε.Ε. Στο πρόγραμμα για τις επενδύσεις της επόμενης δεκαετίας που είχαν ανακοινώσει πέρυσι η FS, (2017-2026) η Ελλάδα βρισκόταν στην τελευταία θέση της κατάταξης, με πρώτες τις επεκτατικές κινήσεις στις αγορές της Ελβετίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Βρετανίας.
Ξεμπλοκάρει και η ΕΕΣΣΤΥ

Η εξέλιξη αυτή ανοίγει τον δρόμο και για το διαγωνισμό πώλησης του 100% της Eλληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει σαν καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών την 31η Ιανουαρίου 2017, και οι ενδιαφερόμενοι είναι δύο, η FS που λογικά έχει προβάδισμα και η τσεχική Scoda. Το ερώτημα είναι κατά πόσο αρκεί ο χρόνος που απομένει πλέον για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ ή θα ζητηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ να δώσει και νέα αναβολή.