Από τα χείλη ειδικών το υπουργείο Πολιτισμού μας ενημερώνει για πολλούς από τους θησαυρούς μας, συνδυάζοντας με υπέροχα βίντεο την ψυχαγωγία μας με την απόκτηση γνώσεων. Ο Δημήτρης Παντερμαλής, πρόεδρος του ΔΣ στο Μουσείο Ακρόπολης θα εξηγεί από σήμερα Τρίτη ψηφιακά πώς αντιμετώπιζαν οι αρχαίοι Αθηναίοι τις ασθένειες, πώς ένιωθαν όταν έρχονταν αντιμέτωποι με αυτές και τί έκαναν για να τις αντιμετωπίσουν;
Ο καθηγητής και διακεκριμένος αρχαιολόγος παρουσιάζει διαδικτυακά, εννέα αριστουργήματα από το Μουσείο Ακρόπολης, αφιερώματα στο ιερό του Ασκληπιού, του Θεού της Ιατρικής, στη σειρά βίντεο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Συζητώντας με την Ιστορία», και «Μένουμε σπίτι».
Η θεματολογίας είναι εξαιρετικά επίκαιρη καθώς στα συγκεκριμένα έργα αποτυπώνεται ο πόνος και η αγωνία των αρχαίων Αθηναίων για τις ασθένειες που τους ταλαιπωρούσαν, αλλά και η προσδοκία τους για τη θεραπεία από τον Ασκληπιό και την Υγεία.
Το ιερό του Ασκληπιού, το οποίος βρίσκεται στα δυτικά του Διονυσιακού Θεάτρου, στην Ακρόπολη, είχε μεγάλη σημασία για την Αθήνα, όπως προκύπτει από τα εκατοντάδες αφιερώματα, κάποια εκ των οποίων θα παρουσιαστούν κατά την περιήγηση. Μεταξύ αυτών το μεγάλο ανάγλυφο, στο οποίο παρουσιάζεται η συνοπτική εικόνα του ιερού με τον ναό και μέσα σε αυτόν τα αγάλματα του θεού Ασκληπιού, της γυναίκας του Ηπιόνης και της κόρης τους Υγείας. Σ’ αυτούς προστρέχουν τα μέλη μια μεγάλης οικογένειας ζητώντας τους βοήθεια προσφέροντας στον θεό, από ευγνωμοσύνη, ένα γουρουνάκι.
Σε άλλο ανάγλυφο εικονίζονται φημισμένοι Αθηναίοι γιατροί, οι οποίοι προσέρχονται στον Ασκληπιό, την Περσεφόνη και τη Δήμητρα για να εκφράσουν τις ευχαριστίες τους. Στα δάφνινα στεφάνια που είναι χαραγμένα στη βάση του γλυπτού διαβάζουμε τα ονόματά τους: Σώστρατος, Επίκρατος, Διάκριτος, Μνησίθεος και άλλα.
Ο θεατής αντιλαμβάνεται τον ανθρώπινο πόνο, αλλά και την ευγνωμοσύνη στον θεραπευτή θεό, σε ανάγλυφες παραστάσεις: Ο Ασκληπιός θεράπευσε σε κάποιον το αυτί του, σε μια γυναίκα θεραπεύτηκε ασθένεια του στήθους της, ενώ σε έναν τρίτο αποκαταστάθηκε το σκέλος του.
Εντυπωσιακό είναι το αφιέρωμα του Πραξία. Πρόκειται για ένα μαρμάρινο ανάθημα, που εικονίζει τμήμα προσώπου με τα χρωματιστά ορθάνοιχτα μάτια. Ο Πραξίας ευχαριστεί τον θεό για την ίαση των ωραίων ματιών της γυναίκας του.
Από τη συλλογή των αφιερωμάτων δε λείπει και μία παράσταση ιατρικών εργαλείων, όπως αυτή στο βάθρο του αγάλματος ενός γιατρού. Απεικονίζεται χειρουργική κασετίνα με σύνολο από νυστέρια, καθετήρα και δίπλα δύο μεγάλες χάλκινες βεντούζες.
Ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης μας παρουσιάζει και τη μοναδική στήλη, στην οποία καταγράφεται η άφιξη της λατρείας του Ασκληπιού στην Αθήνα, αλλά και η ίδρυση του ιερού του στην Ακρόπολη, από τον Τηλέμαχο τον Αχαρνέα. Στο επάνω μέρος της στήλης και γύρω γύρω από αυτήν υπάρχουν ανάγλυφες σκηνές με το ίδιο θέμα.
Τέλος, σε ένα εράσμιο ανάγλυφο εικονίζεται ο μεταφορέας Αντιμέδων που ευγνωμονεί τον Ασκληπιό και την Υγεία, γιατί τον έσωσαν από την ανατροπή της άμαξας του, που ήταν φορτωμένη με μεγάλες πέτρες.
Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Κώστας Αρβανιτάκης και την μουσική ο Γιώργος Κουμεντάκης
Παραγωγή Γραφείο Τύπου ΥΠΠΟΑ
Εννέα θησαυροί
Μία εικονική βόλτα, με οδηγό τη Διευθύντρια του ΕΑΜ Δρ Μαρία Λαγογιάννη, σε μία ξενάγηση-μάθημα για όλες τις ηλικίες αποτελεί το βίντεο που παρουσιάζει «5+4 θησαυρούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Εντάσσεται και αυτό στα βίντεο της ενότητας «Συζητώντας με την Ιστορία».
Μια περιήγηση από τους πρώιμους νεολιθικούς οικισμούς της Ελλάδας, μέχρι τις τελευταίες αναλαμπές του αρχαίου κόσμου, κάνει η Διευθύντρια του ΕΑΜ Δρ Μαρία Λαγογιάννη, παρουσιάζοντας 9 θησαυρούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο άνοιξε τις πύλες του για το κοινό το 1889 και είναι το σημαντικότερο στο είδος του παγκοσμίως. σκηνοθεσία είναι του Μιχάλη Ασθενίδη, η μουσική του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη και η παραγωγή του Γραφείου Τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Στο βίντεο διάρκειας 13 λεπτών ξεναγούμαστε στα κυκλαδικά ειδώλια, επιτύμβιες στήλες, στη Νάξο και τη Μήλο.