Της Lisa Movius
Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ullens (Ullens Center for Contemporary Art, UCCA) του Πεκίνου ανακοίνωσε την αναχώρηση της διευθύνουσας συμβούλου May Xue, η οποία ηγείτο της λειτουργίας του μουσείου από το 2011, μετά την προσχώρησή της σε αυτό το 2008, όταν είχε αναλάβει τη διεύθυνση του πωλητηρίου του. Το μέλλον ενός από τα πιο σημαντικά και αξιοσέβαστα ιδρύματα της Κίνας είναι αβέβαιο από την στιγμή που οι ιδρυτές του Guy και Myriam Ullens ανακοίνωσαν πέρσι τον Ιούνιο ότι θέλουν να πουλήσουν το μουσείο, χωρίς να έχει ανακοινωθεί αγοραστής μέχρι στιγμής. Λέγεται ότι η Xue θα μεταβεί στο Ίδρυμα Τέχνης K11 (K11 Art Foundation), σύμφωνα με πηγές.
Η αποχώρηση της May Xue από το μουσείο είανι η τελευταία και πιο σημαντική σε μια σειρά από αποχωρήσεις που έχουν γίνει από το περασμένο καλοκαίρι, συμπεριλαμβανομένων πολλών στελεχώντων των τμημάτων επιμέλειας και επικοινωνίας. Ο διευθυντής του κέντρου Ullens Philip Tinari, η διευθύνουσα σύμβουλος Ada Zhang και ο αναπληρωτής διευθυντής You Yang παραμένουν. Το Μάρτιο είχε ακουστεί ότι η Taikang Insurance, η οποία διαχειρίζεται το μη κερδοσκοπικό χώρο Taikang στο κοντινό Caochangdi και πέρυσι αγόρασε 13,5% μερίδιο στο Sotheby''s, ήταν στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων για την αγορά του UCCA, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη ανακοίνση για ολοκλήρωση της συμφωνίας.
Zhao Bandi, Night View
Εν τω μεταξύ, λογοκρισία αντιμετώπισε η ατομική έκθεση με τίτλο "China Party" του ιδιόρρυθμου καλλιτέχνη με έδρα το Πεκίνο, Zhao Bandi, η οποία παρουσιάζεται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ullens μέχρι 22 Οκτωβρίου και περιλαμβάνει έργα από την τριακονταετή καριέρα του καλλιτέχνη. Ανάμεσα στους πίνακες, τις επιτελέσεις (περφόρμανς) και τις αφίσες με τα πάντα του Zhao, δύο πίνακες ζωγραφικής του 2015, οι Scenery with Cameras και Night View, έφεραν την περίεργη σήμανση «(αναπαραγωγή)».
Στις 21 Ιουλίου, ο διευθυντής του UCCA Philip Tinari ανάρτησε το εξής στο Twitter, με αφορμή την απαγόρευση συναυλίας του Justin Biber: «Μια που μιλάμε για το θέμα του Γραφείου Πολιτισμού του Πεκίνου (Bieber), δείτε αυτούς τους πίνακες του #ZhaoBandi που απαγορεύτηκε να εισαχθούν για την επερχόμενη έκθεσή μας», μαζί με τις πρωτότυπες εικόνες που απεικονίζουν κάμερες παρακολούθησης και μία πινακίδα νέον που αναγράφει «China Dream». Τα έργα αποτελούν μέρος της συλλογής Uli Sigg και δεν πήραν άδεια να εισέλθουν ξανά στην ηπειρωτική χώρα.
Η επιτήρηση είναι ένα δημοφιλές θέμα για τους κινέζους καλλιτέχνες, από τον αντιφρονούντα Ai Weiwei έως καθεστωτικούς αλλά επιμελώς παρατηρητικούς καλλιτέχνες, όπως ο Xu Bing και ο Song Dong. Το «China Dream» -το χαρακτηριστικό σλόγκαν της προπαγάνδας του προέδρου Xi Jinping για τα πρώτα χρόνια της προεδρίας του- παραμένει κάτι αναπόφευκτο, το οποίο, όμως, δεν αναφέρεται συχνά, όπως το νέφος του Πεκίνου.
Zhao Bandi, Scenery with Cameras
Παρόλο που η Κίνα φιλοξενεί ολοένα και περισσότερες και μεγαλύτερες εκθέσεις, υπάρχουν ψίθυροι στον κόσμο της τέχνης ότι η λογοκρισία εντείνεται πλησιάζοντας την επέτειο των πέντε χρόνων από την ανάληψης της προεδρίας από τον Xi το Νοέμβριο. Στη Σαγκάη, για παράδειγμα, απαγορεύθηκε πρόσφατα η έκθεση Κορεατών καλλιτεχνών -και μερικές φορές και Γιαπωνέζων- λόγω των συνεχιζόμενων διπλωματικών εντάσεων μεταξύ Κίνας και Νότιας Κορέας.
Το UCCA τουλάχιστον βρήκε μια δημιουργική λύση και αναπαρήγαγε τα παράνομα έργα. Συμπλήρωσαν έργα από την πρώιμη σταδιοδρομία του Zhao, συμπεριλαμβανομένου του Nursery Rhyme του 1994 και του 2017, ενός γλυπτού λουλουδιού που αποτελείται από 10 RMB σημειώσεις βυθισμένες σε ένα βάζο αίματος, και του Butterfly του 1990 με μια γυναίκας που στήνεται για φωτογραφία δτην Πλατεία Τιενανμέν, ένα χρόνο αφότου όπου η γνωστή τοποθεσία πήρε ένα νέο βαρύ νόημα.
Ο Zhao Bandi είναι γνωστός για την ενσωμάτωση των πάντα στα έργα του, του αγαπημένου και αξιολάτρευτου εθνικού ζώου που καλύπτει τα κοινωνικά σχόλια του Zhao. Η έκθεση "China Party" περιλαμβάνει το βίντεο του 2005 One Man's Olympics, στο οποίο ένα παιχνίδι πάντα με το όνομα Zhao τρέχει ως λαμπαδηδρόμος κατά τη διάρκεια μιας φανταστικής τελετής έναρξης στη Βέρνη της Ελβετίας. Όπως το China Dream, οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Πεκίνου του 2008 ήταν πανταχού παρόντες στα κρατικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά υπήρχε απαγόρευση στο να σχολιστούν.
Παρόλο που έργα του όπως οι επιδείξεις μόδας των πάντα είναι συνήθως περισσότερο παιχνιδιάρικα παρά προκλητικά, ο Zhao έχει υπάρξει πρωτεργάτης γι' αυτές τις καμπάνιες. Η πρώιμη σειρά του με αφίσες για δημόσιες υπηρεσίες, στις οποίες απεικονίζεται να μιλάει με το παιχνίδι πάντα του για ευαίσθητα τοπικά θέματα όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η πρόληψη του AIDS, η ανεργία και οι κίνδυνοι του καπνίσματος, σηματοδότησαν μια νέα εποχή εξωστρέφειας όταν δόθηκε η άδεια να τοποθετηθούν δημόσια στους δρόμους της Σαγκάης και στο αεροδρόμιο το 2000.