Olafur Eliasson, Room for one colour (1997), Moderna Museet, Στοκχόλμη, 2015 © Olafur Eliasson Φωτογραφία: Anders Sune Berg
Του Javier Pes
Μια νέα σελίδα θα γραφτεί στην ενασχόληση της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου με τη σύγχρονη τέχνη, όταν το Room for one colour (1997) του Olafur Eliasson θα εγκατασταθεί αυτό το φθινόπωρο στην Πτέρυγα Sainsbury''s ως "επίλογος" στο "Monochrome", μια έκθεση για την επιλογή των καλλιτεχνών να ζωγραφίζουν και να σχεδιάζουν με μαύρο, αποχρώσεις του γκρι και άλλες μονοχρωματικές συνθέσεις από το Μεσαίωνα (30 Οκτωβρίου - 18 Φεβρουαρίου 2018). Το δωμάτιο, το οποίο φωτίζεται με λάμπες κίτρινου φωτός, όπως εκείνες που είχαν λούσει με φως την Turbine Hall της Tate Modern για το The Weather Project toy Eliasson to 2003-2004, θα μεταφέρουν τους θεατές σε ένα μονοχρωματικό κόσμο. Στο λευκό δωμάτιο με το κίτρινο φως, το φασματικό εύρος των θεατών θα περιορίζεται σε κίτρινο και μαύρο.
Η συνεπιμελήτρια της έκθεσης Jennifer Sliwka, η οποία έζησε την εμπειρία του Room for one colour για πρώτη φορά στην ατομική έκθεση του Δανο-Ισλανδού καλλιτέχνη στο MoMA PS1 της Νέας Υόρκης το 2008, λέει ότι ήθελε εδώ και καιρό να φέρει το έργο στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, όπου ήταν επιμελήτρια πριν γίνει ανώτατη ερευνήτρια στο King''s College του Λονδίνου.
"Στο πρώτο δωμάτιο θα έχουμε μεσαιωνικά βιτρώ με την τεχνική της grisaille (σ.σ. έργα σε γκρι τόνους), δημιουργημένα από μοναχούς του Τάγματος των Κιστερκιανών, οι οποίοι απαγορευόταν να έχουν χρώμα στις εκκλησίες τους", λέει η Sliwka. "Ήλπιζα ο Olafur να μην το θεωρήσει παρατραβηγμένο, γιατί υπάρχει ένα παράλληλο εδώ. Και τελικά η ιδέα άρεσε πάρα πολύ στον Eliasson." Ο καλλιτέχνης και η Sliwka θα μιλήσουν για την έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη στις 10 Νοεμβρίου, ενώ ο Eliasson έχει συμβάλλει με ένα κείμενο στην έκδοση που θα συνοδεύει την έκθεση.
Άλλα σύγχρονα μονοχρωματικά έργα από τους Gerhard Richter, Chuck Close, Ellsworth Kelly και Bridget Riley θα εκτεθούν δίπλα σε έργα από Μεγάλους Δασκάλους της ζωγραφικής, όπως οι Durer και Rembrandt, καθώς και στην Odalisque in Grisaille (περ. 1824-34) του Ingres.
Η Sliwka και η συνεπιμελήτριά της Lelia Packer της Εθνικής Πινακοθήκης έχουν εξασφαλίσει ένα εντυπωσιακό εύρος από διεθνή δάνεια για την έκθεση, την οποία έχουν συλλάβει ως τον αντίποδα στην έκθεση "Making Colour" της πινακοθήκης το 2014. Ανάμεσα στα δάνεια βρίσκεται το Black Square (1929) του Malevich από την Κρατική Πινακοθήκη Tretyakov Gallery στη Μόσχα, και ένα έργο του γερμανού καλλιτέχνη με έδρα την Ολλανδία Hendrik Goltzius, το οποίο θα πάει από το Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Το Μουσείο Thyssen Bornemisza θα δανείσει το Δίπτυχο με τον Ευαγγελισμό (1433-35) του Jan van Eyck, ενώ δύο ακόμη έργα του Van Eyck θα πάνε από την Αμβέρσα.
Η έκθεση "Monochrome: Painting in Black and White" θα διοργανωθεί σε συνεργασία με το Museum Kunstpalast στο Ντύσσελντορφ, όπου θα ταξιδέψει του χρόνου.