Η αγορά σύγχρονης τέχνης χαλαρώνει αλλά ο τομέας μοντέρνας τέχνης αναζωπυρώνεται στον Christie's

Η αγορά σύγχρονης τέχνης χαλαρώνει αλλά ο τομέας μοντέρνας τέχνης αναζωπυρώνεται στον Christie's

Της Άννι Σο

Για να υποστηρίξει το επιχείρημα ότι η μεταπολεμική και η σύγχρονη αγορά τέχνης έχει κορυφωθεί, ο οίκος Christie's αποκάλυψε σήμερα (26 Ιανουαρίου) ότι οι πωλήσεις σε αυτό το τμήμα έφτασαν τις 1,5 δισεκατομμύρια λίρες το 2015, πέφτοντας σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά κατά 14%. «Υπήρξε μεγάλη ανάπτυξη στην μεταπολεμική και σύγχρονη αγορά τέχνης τα τελευταία χρόνια. Δεν θα μου φαινόταν περίεργο αν υπήρχε ένα είδος διόρθωσης,» λέει ο Στέφεν Μπρούκς, επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών του Christie's.

Οι συλλέκτες, όπως φαίνεται, στρέφονται σε πιο δοκιμασμένους τομείς της αγοράς. Με όρους κατηγοριών, ο οίκος δημοπρασιών είδε την μεγαλύτερη άνοδο στις πωλήσεις ιμπρεσιονιστικής και μοντέρνας τέχνης, η οποία αυξήθηκε κατά 57%, 1,3 δισεκατομμύρια λίρες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2014.


Αυτό το σύνολο ενισχύθηκε με την πώλησηδύο πινάκων. Τον Μάιο, οι «Γυναίκες της Αλγερίας» (έκδοση 0) (1955) του Πάμπλο Πικάσο έγινε το πιο ακριβό έργο που έχει ποτέ πουληθεί σε πλειστηριασμό όταν αγοράστηκε έναντι 179 εκατομμύρια δολάρια στην Νέα Υόρκη. Τον Νοέμβριο, ο κινέζος συλλέκτης Λιού Γικάν αγόρασε το «Nu Couche» (1917-18) του Αμαντέο Μοντιλιάνι στην τιμή των170,4 εκατομμυρίων δολαρίων, κάνοντάς τον το δεύτερο πιο ακριβό έργο που έχει πουληθεί ποτέ σε πλειστηριασμό.

Αλλά πέρα από τα πολύ σημαντικά έργα, η μεσαία αγορά αποτέλεσε έναν σημαντικό παράγοντα στο σύνολο των 4,8 δισεκατομμυρίων λιρών της περασμένης χρονιάς, το οποίο είναι το δεύτερο μεγαλύτερο αποτέλεσμα στα 250 χρόνια ιστορίας του οίκου, πέφτοντας κατά 5% από το 2014. «Κατά την διάρκεια της περασμένης χρονιάς είδαμε όλο και μεγαλύτερες τιμές πώλησης στην μεσαία αγορά σε όλες τις κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων και των μεταπολεμικών έργων και των ιμπρεσιονιστικών και των μοντέρνων,» λέει ο Μπρούκς. «Ο οίκος Christie's έχει να κάνει τόσο με ένα έργο του Γουόρχολ αξίας 15 εκατομμυρίων δολαρίων όσο και με έναν πολυέλαιο αξίας 15.000 λιρών που πουλήθηκε στο Νότιο Κένσινγκτον.»

Οι διαδικτυακές αγορές βοήθησαν πολύ στο τελικό αποτέλεσμα του Christie's, με αρκετούς συλλέκτες να αγοράζουν από το ίντερνετ σε ποσοστό 10% τον περασμένο χρόνο. Σχεδόν το 20% από τους καινούριους πελάτες επέλεξε να κάνει διαδικτυακές αγορές, και από αυτούς το 45 % είναι κάτω των 45 ετών.

Με γεωγραφικούς όρους το 31% των παρτίδων αγοράστηκαν από αμερικάνους και το 18% από ασιάτες, ανεβαίνοντας από το 16% που είχαν αγοράσει πέρσι, σύμφωνα με τον Μπρούκς. Οι αγορές σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική έφτασε τα 1,4 δισεκατομμύρια λίρες, πέφτοντας κατά 18% από τον περασμένο χρόνο.

Οι μεγαλύτερες απώλειες του Christie's το 2015 περιλαμβάνουν μια πτώση κατά 37% σε πωλήσεις πινάκων Μεγάλων Ζωγράφων, τέχνης του 19ου αιώνα και Ρώσικης τέχνης (154,9 εκατομμύρια λίρες) και μια πτώση της τάξης του 39% στις ιδιωτικές πωλήσεις (554,9 εκατομμύρια λίρες). Ο δημοπρατικός οίκος θεωρεί ότι το τελευταίο οφείλεται στους εμπόρους που θέλουν να πουλήσουν μέσω της δημόσιας αγοράς. Στο τέλος της περασμένης χρονιάς το Christie's έκλεισε διακριτικά τις εγκαταστάσεις του πίσω από την New Bond Street, οι οποίες χρησιμοποιούνταν από τμήμα ιδιωτικών πωλήσεων του οίκου δημοπρασιών.

Φέτος, το Christie''s θα επικεντρωθεί σε πλειστηριασμούς με συγκεκριμένη θεματολογία, αρχίζοντας με τον «20Ο αιώνα στο Christie''s», μια σειρά πωλήσεων από τις 29 Ιανουαρίου μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου και θα περιέχει τα πάντα, από τα κινούμενα έργα του Κάλντερ μέχρι και τα κεραμικά «Madoura» του Πικάσο. Οι τιμές ξεκινάνε περίπου στις 2.000 λίρες.

Το Sotheby's, το οποίο σε αντίθεση με το Christie''s είναι ενταγμένο στο χρηματιστήριο, θα ανακοινώσει τα κέρδη του στο τέλος του Φεβρουαρίου.

Επιμέλεια: Χρόνης Μούγιος