© Elizabeth Williams
Των Laura Gilbert & Bill Glass
Ένα κεφάλαιο σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα τέχνης της Νέας Υόρκης έχει κλείσει. Η Ann Freedman, η πρώην διευθύντρια της γκαλερί Knoedler που πλέον έχει κλείσει, έχει διευθετήσει τις τελευταίες δέκα αγωγές εναντίον της, οι οποίες προέκυψαν από ένα κύκλωμα πλαστογράφησης αξίας 70 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο υποχρέωσε την γκαλερί ηλικίας 165 ετών να κλείσει το 2011. Η μήνυση κατατέθηκε από την Frances Hamilton White, μια συλλέκτρια από την Καλιφόρνια, η οποία μαζί με τον τότε σύζυγό της αγόρασε έναν υποτιθέμενο Jackson Pollock για 3,1 εκατομμύρια δολάρια το 2000. Οι όροι της συμφωνίας που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Μανχάταν στις 22 Αυγούστου δεν αποκαλύφθηκαν.
Ο δικηγόρος της Freedman, Luke Nikas, της δικηγορικής εταιρείας Boies Schiller Flexner, δήλωσε ότι όλες οι υποθέσεις έχουν «επιλυθεί φιλικά» και ότι η Freedman είναι ευγνώμων που τώρα μπορεί να επικεντρωθεί στη δική της γκαλερί τέχνης. Άνοιξε την FreedmanArt στο Upper East Side του Μανχάταν το 2011.
Η έμπορος τέχνης από το Long Island, Glafira Rosales, έφερε 40 πλαστά έργα, κυρίως αφηρημένης εξπρεσιονιστικής τέχνης, στην Knoedler από το 1994. Κατά τα επόμενα 14 χρόνια, η Knoedler πούλησε περισσότερα από 30 από αυτά. Καθώς οι απομιμήσεις ήρθαν στο φως, μια σειρά από αυτούς τους αγοραστές μήνυσε την Freedman και την γκαλερί. Το Μάιο του 2013, η Rosales συνελήφθη και αργότερα εκείνο το έτος παραδέχτηκε την ενοχή της για ξέπλυμα χρημάτων και φοροδιαφυγή, ομολογώντας ότι όλοι οι πίνακες δημιουργήθηκαν από έναν κινέζο μετανάστη καλλιτέχνη, τον Pei-Shen Qian, στο σπίτι του στο Queens.
Ο Qian κατηγορήθηκε, αλλά διέφυγε στην Κίνα και τώρα πιστεύεται ότι βρίσκεται στη Σαγκάη. Είναι απίθανο να διωχθεί, καθώς η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν έχουν συνθήκη έκδοσης. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν μπόρεσε επίσης να φέρει σε δίκη δύο άλλους κατηγορουμένους για συνωμοσία. Ο εραστής της Rosales, Jose Carlos Bergantinos Diaz, και ο αδελφός του, Jesus Angel, πιστεύεται ότι είναι στην πατρίδα τους στην Ισπανία και έχουν αποφύγει τις προσπάθειες έκδοσής τους στις ΗΠΑ. Σημειώνοντας αυτά τα κατηγορητήρια, ο Nikas είπε ότι «ούτε η κυβέρνηση ούτε τα άτομα αυτά κατηγόρησαν ποτέ την Ann για αδίκημα».
Οι ενάγοντες στις αγωγές, οι οποίοι επίσης μήνυσαν την Knoedler και την εταιρεία της 8-31 Holdings, ισχυρίστηκαν ότι η Knoedler και η Freedman γνώριζαν ή έπρεπε να γνωρίζουν ότι τα έργα ήταν πλαστά, ένας ισχυρισμός που αρνήθηκαν οι κατηγορούμενοι. Το ζήτημα ήταν στο επίκεντρο της μοναδικής μήνυσης που εκδικάστηκε, αυτής των συλλεκτών Domenico και Eleanore De Sole. Η υπόθεση αυτή διευθετήθηκε πέρυσι μετά από δύο εβδομάδες καταθέσεων, λίγο πριν η Freedman καταθέσει. Η Freedman υποστήριξε ότι πίστευε ότι τα έργα ήταν αυθεντικά, μέχρις ότου η Rosales αποκάλυψε ότι ήταν πλαστά. Σε μια αποκλειστική συνέντευξη με την Art Newspaper, η Freedman δήλωσε: «Ήμουν ο τέλειος στόχος, έτσι μου είπαν, και η έρευνά μου τους βοήθησε να κάνουν το σχέδιό τους», περιγράφοντας εκείνους που την εξαπάτησαν ως «εξαίρετους μάγους της συνωμοσίας».
Aλλά η Knoedler και η 8-31 δεν έχουν διαφύγει το κίνδυνο: δύο αγωγές εναντίον τους συνεχίζονται. Και μια τρίτη περίπτωση εξακολουθεί να είναι ενεργή εναντίον του ελβετού δικηγόρου Urs Kraft, ο οποίος διευκόλυνε την πώληση.