Η πλατφόρμα τέχνης και πολιτισμού KROMA συνεχίζει αύριο στις 18:00 το καλλιτεχνικό της project «KROMA One-Off: Εκθέσεις μιας μέρας».
Στο δεύτερο KROMA One-Off παρουσιάζεται η νέα εικαστική ομάδα "Δρυοκολάπτης" των χαρακτών Ευριπίδη Παπαδοπετράκη και Πανταζή Τσέλιου, με τίτλο «Liber Novus».
Η έκθεση της Ομάδας «Δρυοκολάπτης” έχει ως θέμα τη Χαρακτική και την Τέχνη του αυθεντικού βιβλίου ως εικαστικό και εφαρμοσμένο μέσο έκφρασης της γλώσσας των δύο καλλιτεχνών. Με σημείο αναφοράς την ανάγκη προώθησης της χειρωνακτικής αισθητικής αξίας ταυτόχρονα με τη σύγχρονη εικαστική προσέγγιση στο θεωρητικό και ερευνητικό σκέλος, εξιστορούν, προτείνουν και σχολιάζουν ζητήματα περί ύπαρξης, επιστήμης, συμπτώσεων, ιστορίας και σύγχρονων κοινωνικών φαινομένων. Περιλαμβάνονται έργα που καλύπτουν το μεγαλύτερο εύρος της κλασικής έντυπης τέχνης και ένα μεμονωμένο κομμάτι της δουλειάς των δύο εικαστικών.
Κύρια ενασχόληση της Ομάδας «Δρυοκολάπτης» είναι η χαρακτική. Συνηθίζει ακόμα να βιβλιοδετεί και να παράγει κάθε λογής μικρά έντυπα έχοντας πάντα ως πρόσημο της τον ιδιαίτερο σχεδιασμό κάθε αντικειμένου ή έργου τέχνης. Όπως λέει, ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης επέλεξε τη χαρακτική «γιατί είναι πιο δύσβατη και σκληροπυρηνική στην εποχή της ευκολίας και της πονηριάς και γιατί ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανε ο προιστορικός άνθρωπος ήταν να χαράξει στο βράχο τα επικίνδυνα ζώα για να τα γνωστοποιήσει και να προστατευτεί από αυτά (ό,τι κάνει και σήμερα).» Όταν δε δημιουργεί, τροφοδοτεί την εικαστική του οντότητα με τις υπαρξιακές ανησυχίες του και την υπέροχα άναρχη τελειότητα της ζωής. «Οτιδήποτε το παράδοξο και ασαφές με ελκύει. Την ψυχή μου προσπαθώ να την τροφοδοτήσω με καθαρότητα.»
Ο Πανταζής Τσέλιος πιστεύει ότι η χαρακτική είναι μάλλον λιγότερο διαδεδομένη στο ευρύ κοινό και ίσως λιγότερο προσφιλής από πλευράς καλλιτεχνών γιατί, πέραν του θεωρητικού σκέλους που διαθέτει πάντα η δημιουργία ενός έργου, στη χαρακτική απαιτείται εξίσου ένα τεχνικό / χειρωνακτικό σκέλος αρκετά επίπονο πολλές φορές, που γενικά δεν συνηθίζεται πολύ έντονα πλέον. «Κατά τη γνώμη μου, αυτό αφορά κυρίως τον τόπο στον οποίο ζούμε και δεν είναι κάτι το κατακριτέο φυσικά. Τη χαρακτική την γνώρισα ως μορφή έκφρασης στην Α.Σ.Κ.Τ. και αμέσως με τράβηξε. Η σημασίαν τόσο της τεχνικής κατάρτισης όσο και της θεωρητικής προσέγγισης, μαζί με το φανταστικά απέραντο τεχνικό κόσμο της, ήταν αυτά που με έκαναν να ασχοληθώ σχεδόν αποκλειστικά με αυτή. Αξίζει να βρει τη θέση που της αναλογεί στο σήμερα.»
Ο Τσέλιος έχει ασχοληθεί με την τέχνη του βιβλίου, και πιο συγκεκριμένα με την παραδοσιακή τυπογραφία, τη βιβλιοδεσία και το στήσιμο ενός εντύπου, διότι, για εκείνον, «είναι αυτό που ολοκληρώνει την έννοια της χαρακτικής και της δίνει ένα ''ζωτικό'' λόγο ύπαρξης, αφού μέσω αυτής γεννήθηκε η τυπογραφία. Είναι η εφαρμογή (της χαρακτικής) για τη δημιουργία ενός χρηστικού αντικειμένου. Ακόμα θεωρώ πολύ ενδιαφέρον το αισθητικό αποτέλεσμα μιας εικόνας που σχεδιάστηκε για τις ανάγκες ενός τέτοιου τύπου βιβλίου.»
Παράλληλα, με την έκθεση θα πραγματοποιείται δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά, βασισμένο στην έκθεση και τα έργα της. Το παιδί γνωρίζει τους καλλιτέχνες και συζητάει μαζί τους. Μαθαίνει τις τεχνικές που χρησιμοποιούν και έχει την δυνατότητα με οδηγό την φαντασία, να δημιουργήσει το δικό του μοναδικό έργο. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα γίνεται σε συνεργασία με το Άπειρον - Apeiron.
Επ'' ευκαιρία των εκθέσεων KROMA One-Off, κάθε φορά θα τυπώνονται συλλεκτικά έντυπα σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων.
Λίγα λόγια για τους καλλιτέχνες
Ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης (Evripidis Papadopetrakis) γεννήθηκε στην Αθήνα το 1988. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ (Α.Σ.Κ.Τ.) από την όποια αποφοίτησε το 2015 με άριστα. Έχει συμμετάσχει σε σεμινάρια καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας στο εργαστήριο του Μ.Λέγγα. Το πλέγμα της δουλειάς του αποτελείται κατά κύριο λόγο από την χαρακτική, το σχέδιο και την τέχνη του βιβλίου, σε συνδυασμό ορισμένες φορές και με άλλα μέσα (ζωγραφική, τρισδιάστατη εικόνα, συγγραφή) με διάθεση πειραματισμού. Η βασική πλατφόρμα επικοινωνίας του με την εικαστική γλώσσα είναι η σύμπραξη της με άλλες επιστήμες ενώ αφορμάται κυρίως από έννοιες όπως ύπαρξη, σύμπτωση και πολλαπλότητα της αναγνωσιμότητας της εικόνας. Έχει βραβευτεί το 2013 με το 1ο βραβείο στον διαγωνισμό χαρακτικής ''''Χαράσσοντας την Αθήνα'''' και το 2012 μετέχοντας με το βιβλίο μου στην έκθεση ''''Η τέχνη της βιβλιοδεσίας. Από το Βυζάντιο στη Σύγχρονη Εικαστική Δημιουργία'''' που πραγματοποιήθηκε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό μουσείο Αθηνών (Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο) στα πλαίσια του προγράμματος Studite (Project Studite) του Εθνικού Ίδρυματος Ερευνών (Εθνικό Iδρυμα Ερευνών/National Hellenic Research Foundation), το 2014 έλαβε μέρος στην έκθεση Imago Mundi (Imago Mundi Art) της συλλογής Benetton με την ελληνική ομάδα εκπροσώπησης στην Ιταλία, το 2016 εικονογράφησε με χαλκογραφίες και ξυλογραφίες την έκδοση Hypnos Issue του Hypnos Project της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών(Στέγη Ιδρύματος Ωνάση / Οnassis Cultural Centre Athens). Έχει λάβει μέρος σε πάνω από 30 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. http://cargocollective.com/EvripidisPapadopetrakis
Ο Πανταζής Ε. Τσέλιος (Pantazis Tselios) γεννήθηκε το 1988 στην Λαμία. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Κύρια ενασχόληση του είναι η χαρακτική και η τέχνη του βιβλίου γενικότερα. Ο θεματικός άξονας της δουλειάς του (στα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση) αντλείται από διάφορες έννοιες όπως η ζωή και ο χρόνος μέσα από την εικονοποίηση αλληγοριών συμβολιστικού χαρακτήρα.
http://cargocollective.com/PantazisTselios
KROMA One-Off 002, Δρυοκολάπτης, "Liber Novus", Ρομάντσο, 9 Νοεμβρίου 2017, 18:00