Ο κόσμος της τέχνης τιμά την 50η επέτειο του θανάτου του Αλμπέρτο Τζιακομέτι

Ο κόσμος της τέχνης τιμά την 50η επέτειο του θανάτου του Αλμπέρτο Τζιακομέτι

Της Άννι Σο

Ο Αλμπέρτο Τζιακομέτι πέθανε στην Κουρ της Ελβετίας πριν περίπου 50 χρόνια (11 Ιανουαρίου). Οι ψιλόλιγνες χάλκινες φιγούρεςτου είχαν ήδη καθορίσει την μοντέρνα τέχνη όταν πέθανε στα 64 του χρόνια. Ένα από αυτά τα έργα, το «L'homme au doigt» (1947), έσπασε το ρεκόρ για το ακριβότερο γλυπτό που έχει πουληθεί σε δημοπρασία όταν έφτασε τα 141,3 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Christie's τον Μάιο.

Η έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Πορτρέτων (National Portrait Gallery) με το όνομα «Καθαρή Παρουσία» (Pure Presence), επικεντρώθηκε σε ένα λιγότερο γνωστό κομμάτι του έργου του Τζιακομέτι: τα πορτρέτα. Άλλα οι πίνακές του, οι ζωγραφιές και τα γλυπτά που απεικονίζουν την οικογένεια του, του φίλους του και τις μούσες του ακόμα τραβάνε το κοινό. Ένας εκπρόσωπος της πινακοθήκης είπε ότι περίπου 48.500 άνθρωποι έχουν δει την έκθεση από την μέρα που άνοιξε.

Φέτος θα γίνουν και περεταίρω εκθέσεις και εργασίες για να συμπέσουν με την επέτειο του θανάτου του Τζιακομέτι και περιλαμβάνουν μια έκθεση στο Luxembourg & Dayan στο Λονδίνο από τις 2 Φεβρουαρίου έως της 9 Απριλίου, με 19 αγάλματα τα οποία δημιούργησε μεταξύ του 1925 και του 1934 στην οποία μπορείς να αγοράσεις έργα. Τα περισσότερα έργα δεν έχουν εκτεθεί ξανά στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανάμεσά τους μια αυτοπροσωπογραφία από σοβά, η οποία εκτέθηκε στην πρώτη έκθεση του Τζιακομέτι το 1927 στην Galerie Jeanne Bucher στο Παρίσι. Κάποια από τα κομμάτια είναι δανεισμένα από μουσεία, όπως το «Kunsthaus Zurich».

Η έκθεση επικεντρώνεται σε ένα γράμμα που έγραψε ο Τζιακομέτι το 1947 στον έμπορο τέχνης την Νέας Υόρκης και φύλλο του Πιέρ Ματίς, ο οποίος αποκάλυψε τις αμφιβολίες του καλλιτέχνη πάνω στο έργο του. Κατά την διάρκεια της συχνά παραλειπόμενης περιόδου του, ο Τζιακομέτι άρχισε να απορρίπτει τις παραδοσιακές τεχνικές γλυπτικής και να ασχολείται με τον Κυβισμό και τον Σουρεαλισμό, δείχνοντας τις ρίζες για τις ψιλόλιγνεςφιγούρες για τις οποίες έγινε γνωστός αργότερα.

Αυτό είναι ένα «σπάνιο και μοναδικό παράδειγμα για μια μαρτυρία του 20ου αιώνα της μάχης ενός καλλιτέχνη με την απεικόνιση,» λέει η ιδιοκτήτρια της γκαλερί Ντανιέλα Λουξενμπουργκ.

Εν τω μεταξύ, είναι να ανοίξει ένα νέο εκθεσιακό κέντρο και ερευνητικός χώρος αργότερα μέσα στην χρονιά στο Παρίσι στον χώρο που ο Τζιακομέτι είχε το εργαστήριο του για αρκετές δεκαετίες, σύμφωνα με την New York Times. Το στούντιο του καλλιτέχνη, μεγέθους 270 τετραγωνικών ποδιών θα αναπαλαιωθεί ως ένα τμήμα του «Ινστιτούτου Τζιακομέτι» (Institut Giacometti), το οποίο θα λειτουργεί σαν ένα υποκατάστημα του «Fondation Alberto et Annette Giacometti.»

Το ίδρυμα, το οποίο εκδίδει τον πρώτο ολοκληρωμένο κατάλογο, δανείζει επίσης έργα για μια αναδρομική που θα ανοίξει στο Tate Modern το 2017.

Επιμέλεια: Χρόνης Μούγιος