Του Ντάν Ντουρέι
Η τέχνη και η επιστήμη βρίσκουν κοινό έδαφος στο «Ίδρυμα για τις Τέχνες και την Τεχνολογία» (Foundation for Art & Creative Technology ,Fact) στο Λίβερπουλ. Στις αρχές της χρονιάς υπογράφτηκε μια τριετής συνεργασία με τον ερευνητικό οργανισμό πυρηνικής φυσικής Cern. Αυτόν τον μήνα, φιλοξενεί μια έκθεση με θέμα την προέλευση του ηλιακού συστήματος, και αποτελεί την συνεργασία ενός καλλιτέχνη με έναν αστροφυσικό.
Όπως και με τις εκθέσεις του και τα δημόσια προγράμματα του, η συνεργασία του Fact με το Cern είχε ως αποτέλεσμα έναν διεθνή διαγωνισμό για την artist residency «Collide», ο οποίος αρχίζει στις 23 Μαΐου, 2016. Ο καλλιτέχνης που θα κερδίσει, θα έχει την ευκαιρία να μείνει για δύο μήνες στο ελβετικό εργαστήριο του Cern, όπου βρίσκεται ο Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων (Large Hadron Collider), ο μεγαλύτερος επιταχυντής σωματιδίων στον κόσμο, και άλλον ένα μήνα στο Λίβερπουλ για να εμπνευστούν την ιδέα τους.
Εν τω μεταξύ, μέσω του ερευνητικού σχεδίου Unfold (έως τις 12 Ιουνίου), ο Γιαπωνέζος καλλιτέχνης Ριότσι Κουροκάγουα έχει βάλει ως στόχο του να αναπαραστήσει την αρχή του ηλιακού μας συστήματος, να σχηματίσει μια εικόνα για το προς τα που κινείται και για το πώς μπορεί να μοιάζει όταν πεθάνει. Ο στόχος του Κουροκάγουα είναι να αναπαραστήσει την αποπροσανατολιστική εμπειρία του να βρίσκεσαι μέσα σε ένα μοριακό νέφος (εκκολαπτήριο καινούριων αστεριών) με τη χρήση ισχυρών οθόνων που προβάλουν πολύχρωμες αναπαραστάσεις οπτικών δεδομένων, και με ένα πολύ δυνατό πολυκάναλο ηχοσύστημα.
Το έργο βασίζεται στις νέες πληροφορίες που πήραμε από τους δορυφόρους του Ευρωπαϊκού Διαστημικού Οργανισμού και της NASA, όπως και από το διαστημικό τηλεσκόπιο Herschel, με την βοήθεια επιστημόνων από το «Ινστιτούτο Ερευνών πάνω στους Θεμελιώδεις Νόμους του Σύμπαντος» στο CEA το οποίο χρηματοδοτείται από την Γαλλική Κυβέρνηση. «Ξοδέψαμε τέσσερις μέρες πέρσι στη Ναντ, μιλώντας για τον σχηματισμό των αστεριών, γράφοντας επιστημονικό σενάριο (περίπου δέκα στάδια) και προετοιμάζοντας πληροφορίες,» έγραψε σε ένα mailο αστροφυσικός Βινσέντ Μινιέρ, ο οποίος συνεργάζεται με τον Κουροκάγουα για το έργο.
Ο Μινιέρ, στο παρελθόν είχε δουλέψει με τον σχεδιαστή Πάκο Αμπιλέρα και τον καλλιτέχνη Έλιοτ Γούντς. Οι αστρονόμοι, όπως τονίζει, πρέπει να μπορούν να αναπαραστήσουν τέτοιες πληροφορίες ούτως ή άλλως στην δουλειά τους. Γιατί να μην τις μετατρέψουν σε τέχνη;
Το να δουλεύεις με καλλιτέχνες λέει ότι «είναι πηγή έμπνευσης. Είναι σαν να διδάσκεις, μιας και ο καλλιτέχνης ζητάει να κατανοήσει το αντικείμενο (σχηματισμός των άστρων, εξέλιξη των άστρων…) Έπειτα, είναι σημαντικό να δείξουμε ότι οι όμορφες εικόνες στην αστρονομία είναι φτιαγμένες από σύνολα δεδομένων. Δεν έρχονται κατευθείαν από το τηλεσκόπιο.»
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος