Πάγωσαν τα σχέδια ενός μουσείου για την πρωτοπόρο της αφαίρεσης Hilma af Klint

Πάγωσαν τα σχέδια ενός μουσείου για την πρωτοπόρο της αφαίρεσης Hilma af Klint

© MIR & Snohetta

Του Clemens Bomsdorf

Τα σχέδια για την ίδρυση ενός εκθεσιακού κέντρου αφιερωμένου στη σουηδή ζωγράφο και μυστικίστρια Hilma af Klint (1862-1944) πάγωσαν λόγω διαφωνίας μεταξύ των απογόνων της καλλιτέχνιδας και των διοργανωτών του έργου. Το ίδρυμα στην Jarna νότια της Στοκχόλμης έχει υπολογίσει το κόστος κατασκευής μεταξύ 6 και 7 εκατ. ευρώ και θα στεγάσει δεκάδες έργα της παραμελημένης καλλιτέχνη. Η νορβηγική αρχιτεκτονική εταιρία Snohetta έχει παραδώσει μέχρι και μια απόδοση της πρόσοψης, αλλά το έργο είναι τώρα σε αδιέξοδο.

Οι γεωμετρικές συνθέσεις της καλλιτέχνιδας προηγήθηκαν εκείνων των Kandinsky, Mondrian και Malevich. Παρόλο που τα έργα της δεν είχαν εμφανιστεί δημοσίως μέχρι το 1986, θεωρείται τώρα πρωτοπόρος της Αφαίρεσης. Είχε επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τον Rudolf Steiner, τον ιδρυτή της ανθρωποσοφίας.

Μια ομάδα ανθρωποσοφιστών σχεδιάζουν να χτίοσυν το εκθεσιακό κέντρο κοντά στην έδρα τους στο Sodertalje, το δήμο που περιλαμβάνει το Jarna. Αλλά η οικογένεια της καλλιτέχνιδας λέει ότι η ομάδα διαστρεβλώνει τη σύνδεσή της με το κίνημα και φοβάται ότι τα έργα της θα μπορούσαν να πωληθούν για να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση του έργου.

«Η συμπεριφορά τους κατέστησε αδύνατη τη συνεργασία και επομένως δε θα δοθούν ως δάνεια στον εκθεσιακό αυτό χώρο», λέει ο Johan af Klint, γιος του ανιψιού της καλλιτέχνιδας. Ο πατέρας του δώρισε χιλιάδες σχέδια και έργα ζωγραφικής σε ένα ίδρυμα που φέρει το όνομα της καλλιτέχνιδας τη δεκαετία του 1970.

Ο Ulf Wagner, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ιδρύματος, ο οποίος συνδέεται επίσης με τη σουηδική ανθρωποσοφική κοινότητα, λέει ότι δε σχεδιάζει να πουλήσει τα έργα ζωγραφικής της καλλιτέχνιδας. «Το ίδρυμα δεν επιτρέπεται να πωλεί έργα για τη χρηματοδότηση ενός τέτοιου χώρου, αλλά μόνο για τη διατήρηση έργων», λέει.

Πεπεισμένη ότι ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος για την τέχνη της, η ζωγράφος απαίτησε να παραμείνουν κρυμμένα τα έργα της έως και 20 χρόνια μετά το θάνατό της. Το έργο της άρχισε να εκτίθεται τη δεκαετία του 1980. Κέρδισε ένα ευρύτερο κοινό μετά από μια ατομική έκθεσή της στο Moderna Museet της Στοκχόλμης το 2013.