Η τρίτη εβδομάδα του Προγράμματος As One που παρουσιάζεται από τον πολιτιστικό οργανισμό NEON και το Marina Abramovic Institute (MAI) και το οποίο διεξάγεται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς περιλαμβάνει:
Τρίτη 22/3
Εργαστήρια
4-8 μμ – A
Εργαστήριο με τη Marina Abramovic
8 συμμετέχοντες καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν δείγματα της δουλειάς τους στη Marina Abramovic και εκείνη θα συζητήσει μαζί τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να αναπτύξουν τη δουλειά τους.
Ονόματα καλλιτεχνών: Νίκος Κωνσταντάκης, Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Αιμιλία Μπουρίτη, Κατερίνα Οικονόμου, Γιάννης Παππάς, Lovesick (Βασίλης Ραυτογιάννης, Πέτρος Παπαελευθερίου), Αναστασία Παπαθεοδώρου, Βεατρίκη Μαρκοπούλου
Προβολές
1-3 μμ – 1F
STUDENT BODY: σειρά βίντεο από το αρχείο του Marina Abramovic Institute (MAI)
Marina Abramovic
Le Lavoir, (1995)
Με την ευγενική παραχώρηση των αρχείων της Marina Abramovic
Σειρά βίντεο σε τέσσερα μέρη που δημιούργησε η Marina Abramovic κατά τη διάρκεια ενός Cleaning the House Workshop με ασκήσεις στο νερό. Κάθε βίντεο ακολουθεί μία άσκηση που ολοκληρώνεται με μία καθημερινή βουτιά σε φυσικό υδάτινο περιβάλλον κατά τη διάρκεια των workshops διάρκειας 3-5 ημερών.
Independent Performance Group
Φιλμ από το Μουσείο Van Gogh
Φιλμ από την Illy
Με την ευγενική παραχώρηση των αρχείων της Marina Abramovic
H Ανεξάρτητη Ομάδα Performance (Independent Performance Group - IPG) σχηματίστηκε μεταξύ 2003-2007. Ιδρύθηκε από τη MarinaAbramovic και αποτελείτο από μία ομάδα καλλιτεχνών, performance, κυρίως πρώην μαθητών της Abramovic, οι οποίοι εξακολούθησαν να δουλεύουν στενά μαζί της ως επαγγελματίες. Η ομάδα κατέστησε ασαφή τα όρια μεταξύ επιμελητή και καλλιτέχνη, μουσείου και οργανισμού τέχνης. Όσο ήταν ενεργή, η ομάδα παρουσίασε διάφορες σειρές από performance και συμμετείχε σε πολυάριθμαworkshops. Αυτό το φιλμ προέρχεται από τα αρχεία της IPG και δείχνει μια σειρά έργων από μια έκθεση στο Μουσείο Van Gogh και μια συνεργασία με την Illy.
Τετάρτη 23/3
Εργαστήρια
3-5 μμ – 1F
Serge Le Borgne & Paula Garcia
Εργαστήριο με τους Nikolaos, Γιάννης Παππάς, Κατερίνα Οικονόμου, Γιάννης Αντωνίου, Σταύρος Αποστολάτος, Θανάσης Ακκοκαλίδης, Αναστασία Παπαθεοδώρου για το έργο τους και τη συμμετοχή τους στην έκθεση As One.
6-8 μμ – C (+ επαναπροβολή στο A)
Marina Abramovic
Terra Comunal
Η ομιλία θα επικεντρωθεί στο μέλλον της τέχνης της performance. Η Marina Abramovic θα επικεντρωθεί σε έργα μαθητών της, στις 8 performances μακράς διάρκειας που επιμελήθηκε η ίδια στη Βραζιλία στο πλαίσιο της έκθεσής της εκεί, με τον τίτλο Terra Comunal,καθώς και το όραμά της για το μέλλον της τέχνης της performance και το αυξανόμενο επίπεδο συμμετοχής του κοινού.
Προβολές
12-3 μμ -1F
Marina Abramovic: τηλεοπτικές συνεντεύξεις από τις δεκαετίες του '80 και του '90
Με την ευγενική παραχώρηση των αρχείων της Marina Abramovic
Μία σειρά από τηλεοπτικές συνεντεύξεις που πήρε η Marina Abramovicμεταξύ 1980 και 1990 με θέμα την performance.
Πέμπτη 24/3
Ομιλίες
4-5:30 μμ – 1F
Ντένης Ζαχαρόπουλος
Cleaning the House, από την Αυτοβιογραφία στην Αυτογνωσία.
Καλλιτεχνικές πρακτικές και διαδρομές ζώης με συνδέουν με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς για πολλές δεκαετίες. Βασική στροφή στο έργο της Αμπράμοβιτς, αποτελεί το πέρασμα από τις περφόρμανς όπως γίνονταν τα χρόνια του 70 ως άμεσο γεγονός από το οποίο έμενε μόνον ένα υλικό τεκμηρίωσης στο ερώτημα πως μεταδίδεται η εμπειρία τόσο της εικόνας ως καθαρό εικαστικό δεδομένο όσο και της εμπειρία, ως προσωπικό βίωμα. Τη μετάβαση αυτή επιτρέπουν πρώτα τα transition objects και σε συνέχεια -μέσα από την καλλιτεχνική διδασκαλία που θα κάνει για πολλά χρόνια σε διαφορετικές σχολές- στη μέθοδο Cleaning the House. Οι προβληματικές αυτές συμπίπτουν και με γενικότερα ερωτήματα της εποχής, που μοιραζόμαστε στο δρόμο που οδηγεί στην Αυτοβιογραφία (Κάσσελ, 1992) και την Αυτογνωσία που επεξεργάζεται τις μεθόδους μετάδωσης της γνώσης μέσα από την εμπειρία που θεμελιώνουν τη μέθοδο της Μαρίνας Αμπράμοβιτς. Για πολλές συνεχείς χρονιές τα πρώτα σεμινάρια και συναντήσεις του του Cleaning the House γίνονται στο Κεργκενέκ της Βρετάνης, και συνεργαζόμαστε στο στήσιμο και οργάνωση των σεμιναρίων. Ιδιαίτερα το 1995, το γενικότερο θέμα της "Αγρύπνιας" και της στέρνας "Πλυσταριού", (Le Lavoir), που ανασκάπτουμε στο χτήμα του Κεργκενέκ, επιτρέπει μια πιο σύνθετη διαδικασία ως προς τη θέση του άλλου, σχετικά με τη μετάδoση της εμπειρίας πέραν του αντικειμένου και της πληροφορίας. Αυτοί είναι βασικοί άξονες που θα μοιραστούμε με τη Μαρίνα στο δρόμο που μας φέρνει από τη Ντοκουμέντα στο Κεργκενέκ, και από το Άμστερνταμ όπου ζει τότε κι εγώ διδάσκω στην Rijksakademie, στην ίδρυση του δικού της Ινστιτούτου. Λίγο πολύ αυτές είναι οι βάσεις πάνω στις οποίες θα βασιστεί η παρουσίαση και η συζήτηση στις 24 Μαρτίου, στο Μουσείο Μπενάκη.
Προβολές
12-8 μμ – 1F
Avalokiteshvara – ταινία για το Δαλάι Λάμα, 1983
Σκηνοθεσία: Marina Abramovic
Με την ευγενική παραχώρηση των αρχείων της Marina Abramovic
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης της Marina Abramovic στη Φρανκφούρτη το 1982, σκηνοθέτησε την ταινία Avalokiteshvara, μια ταινία για το μήνυμα ειρήνης του Δαλάι Λάμα. Περιλαμβάνει αποσπάσματα από το δημόσιο λόγο του Δαλάι Λάμα, διδασκαλίες στο Ινστιτούτο Lama Tzong Khapa στην Pomaia της Ιταλίας και μια συνάντηση με έναν από τους γηραιούς της φυλής Χόπι.
MARINA ABRAMOVIC + MAI IN BRAZIL: Σειρά από βίντεο από το MAI
Σκηνοθεσία: Marco Del Fiol
Με την ευγενική παραχώρηση της Casa Redonda
Η έρευνα της Marina Abramovic στη Βραζιλία ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '80. Από το 1989, η Abramovic έχει επισκεφθεί τη Βραζιλία πολλές φορές, μελετώντας κρυστάλλους και πολύτιμους λίθους και την επιρροή τους στο ανθρώπινο σώμα και το μυαλό. Το 2015 στο SESC Pompeia, το Marina Abramovic Institute (ΜΑΙ) παρουσίασε τη Μέθοδο Abramovic, μια σειρά από ομιλίες με τηνAbramovic και οκτώ Βραζιλιάνους καλλιτέχνες που παρουσίασαν performances κατά τη διάρκεια της έκθεσης. Υπήρχε, επίσης, ειδικά σχεδιασμένος χώρος για ελεύθερο πειραματισμό και συνεργασία, όπου οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις κατευθύνσεις και τα όρια της άυλης τέχνης και performance, καθώς και ειδικό πρόγραμμα που περιελάμβανε έργο της Abramovic από την καλλιτέχνη Andrea Boller. Θα προβληθούν επιλεγμένα βίντεο-ντοκιμαντέρ από κάθε performance μακράς διάρκειας και συνεντεύξεις από τα παρασκήνια, καθώς και το trailer της επερχόμενης ταινίας της Marina Abramovic, The Space In Between.
Ayrson Heraclito (Μπαΐα): Transmutacao da Carne [Μετάλλαξη του Κρέατος]
Fernando Ribeiro (Παρανά): O Datilografo [Ο Δακτυλογράφος]
Grupo Empreza (DF/Goias): Vesuvio [Βεζούβιος]
Maikon K (Παρανά): DNA de DAN [DNA του DAN]
Marco Paulo Rolla (Minas Gerais): Preenchendo o Espaco [Γεμίζοντας το Χώρο]
Mauricio Ianes (Σάο Πάολο): O Vinculo [Ο Δεσμός]
Paula Garcia (Νέα Υόρκη): Corpo Ruindo [Καταρρέον Σώμα]
Rubiane Maia (Espirito Santo): O Jardim [Ο Κήπος]
Παρασκευή 25/3 – ΚΛΕΙΣΤΑ (Εθνική Εορτή)
Σάββατο 26/3
Προβολές
12-8 μμ – 1F
ΕΡΓΑ ΜΑΚΡΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ IMMATERIAL: Σειρά από βίντεο από το MAI
Με την ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών
Το 2014 το Marina Abramovic Institute (ΜΑΙ) ξεκίνησε το ψηφιακό περιοδικό του, με τίτλο IMMATERIAL, το οποίο παρουσίαζε συνεντεύξεις με καλλιτέχνες, επιστήμονες και διανοούμενους, και προέβαλε έργα μακράς διάρκειας καλλιτεχνών απ' όλον τον κόσμο. Σε αυτή τη σειρά προβάλλονται νέες επιλογές από την καταγραφή αυτών των έργων.
Ana Prvacki
γενν. Panc?evo, πρώην Γιουσκοσλαβία (Σερβία),
The Money Mountain (2008)
Για το The Money Mountain (2008), η Ana Prvacki χρησιμοποίησε υγρά μαντηλάκια, για να καθαρίσει χαρτονομίσματα που της έδωσε το κοινό, σε μια εγκατάσταση που αποτελείτο από σωρούς από σάκους για χαρτονομίσματα.
James Murray
γενν. ΗΠΑ
The Awakening: A (re)Performance (2012)
Το The Awakening: A (re)Performance είναι ένας δωδεκάωρος χορός με υφάσματα που έγινε με ένα μονό strobe light, καταγράφηκε με μια μονή βιντεοκάμερα και ηχογραφήθηκε για playback μέσα στην γκαλερί.
Yingmei Duan
γενν. Κίνα
Sleeping in Van Gogh Museum (2005)
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η Duan κοιμάται καθημερινά σε ένα ράφι στο χώρο από τις 10 πμ έως τις 6 μμ για μία εβδομάδα. Φοράει πιτζάμες και μερικές φορές φαίνεται σα να υπνοβατεί ή να κινείται υποσυνείδητα.
Abigail Levine
γενν. ΗΠΑ
Refrain (2013)
Η Abigail Levine δημιουργεί κυκλική χορογραφία με την επαναλαμβανόμενη γραφή μίας φράσης. Αυτά τα χορευτικά ρεφρέν παράγουν οπτικά έγγραφα, τα οποία συναλλάσσουν την αναγνωσιμότητα για τη φυσική συσσώρευση, επεκτείνοντας τις αρχικές φράσεις μέσα από ατελείς επαναλήψεις.
Holly Victoria Matthews
γενν. Ηνωμένο Βασίλειο
Durational Drawings (2015-έως σήμερα)
Για να κάνει απτή, μέσα από το σχέδιο, την εσωτερική της γλώσσα και για να προσπαθήσει να συλλάβει όλες τις συνειδητές εντυπώσεις που προκύπτουν κατά τη δημιουργία κάθε σχεδίου: οπτική, ακουστική, σωματική εμπειρία, συνειρμική σκέψη και υποσυνείδητες συνδέσεις.
Nezaket Ekici
γενν. Τουρκία
Border Inside (2011)
Σε αυτό το βίντεο-performance η Nezaket Ekici μασάει τσίχλες τη μια μετά την άλλη και τις κολλάει στο γυαλί. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, δημιουργείται μια αμερικανική σημαία και τελειώνει με την ολοκλήρωση της σημαίας.
Snezana Golubovic
γενν. Σερβία
Counting (2005)
Η Golubovic μέτρησε τις τρίχες της σε μία performance που πραγματοποιήθηκε 17 φορές, κάθε φορά με μεταβλητή διάρκεια. Η πρώτηperformance στην Αβινιόν ήταν η μεγαλύτερη σε διάρκεια, κρατώντας έξι ώρες, κατά τις οποίες η καλλιτέχνης μέτρησε 7.046 τρίχες.
12-8 μμ – 1F
8 Lessons (Ντοκιμαντέρ), 2008
Με την ευγενική παραχώρηση των αρχείων της Marina Abramovic
Το έργο της Marina Abramovic 8 Lessons on Emptiness with a Happy End επικοινωνεί μια βαθιά ανησυχία για την υπερβολή των σύγχρονων αναπαραστάσεων βίας. Το 8 Lessons είναι μια σύνθετη εγκατάσταση βίντεο, η οποία, μαζί με τη σειρά φωτογραφιών που την συνοδεύει, πρέπει να κατανοηθεί ως μια αντίστιξη στις αμέτρητες αγριότητες που αναπαράγονται παντού. Η Marina Abramovic χρησιμοποιεί μια παραστατική στρατηγική, για να δημιουργήσει εκ νέου ένα στυλιζαρισμένο ψυχόδραμα για τον πόλεμο, στο οποίο παίζουν παιδιά, με στόχο να οδηγήσει στην πνευματική κάθαρση. Αυτή η ταινία καταγράφει την παραγωγή του συγκεκριμένου έργου τέχνης.
Κυριακή 27/3
Προβολές
10-6 μμ – 1F
Tehching Hsieh, Time Clock (1980-1981)
Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη
Για αυτήν την performance, από τις 11 Απριλίου 1980 έως τις 11 Απριλίου 1981, ο Tehching Hsieh πραγματοποίησε performance χτυπώντας κάρτα σε ένα ρολόι παρουσίας προσωπικού κάθε ώρα ακριβώς. Στην αρχή της performance, ο Hsieh ξύρισε το κεφάλι του και καθ' όλη τη διάρκεια της performance, τραβούσε μια φωτογραφία τον εαυτό του κάθε φορά που χτυπούσε κάρτα, για να δείξει το πέρασμα του χρόνου. Αυτές οι φωτογραφίες έχουν συρραφεί σε ένα φιλμ διάρκειας 6 λεπτών.
Tehching Hsieh, Outdoors (1981-1982)
Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη
Για αυτήν την performance, από τις 26 Σεπτεμβρίου 1981 έως τις 26 Σεπτεμβρίου 1982, ο Hsieh παρέμεινε επί ένα χρόνο σε εξωτερικούς χώρους: δεν μπήκε σε κτίρια, μετρό, τρένα, αυτοκίνητα, αεροπλάνα, καράβια, σπηλιές ή αντίσκηνα. Κουβαλούσε μαζί του μόνο έναν υπνόσακο. Σε αυτό το 30λεπτο βίντεο παρακολουθούμε τον Tehching Hsieh να περιπλανάται στη Νέα Υόρκη.
10-6 μμ – 1F
Marina Abramovic: τηλεοπτικές συνεντεύξεις από τις δεκαετίες του '80 και του '90
Με την ευγενική παραχώρηση των αρχείων της Marina Abramovic
Μία σειρά από τηλεοπτικές συνεντεύξεις που πήρε η Marina Abramovic μεταξύ 1980 και 1990 με θέμα την performance.