Farhad Moshiri, Yipeeee (2009) © Ιδιωτική συλλογή, Λονδίνο. Φωτογραφία: Guillaume Ziccarelli
Του Gareth Harris
Ο Iρανός καλλιτέχνης Farhad Moshiri, ο οποίος συχνά αποκαλείται «η βερσιόν της Μέσης Ανατολής» του Andy Warhol, φέρνει τα έργα του στις ΗΠΑ σε μια έκθεση που άνοιξε πριν μερικές μέρες στο Μουσείο Andy Warhol στο Πίτσμπουργκ («Go West», έως 14 Ιανουαρίου 2018). Ο γεννημένος στο Shiraz Moshiri -γνωστός για τα πολυτελή έργα του, φτιαγμένα με υλικά όπως γυάλινες χάντρες και κρύσταλλα- παρουσιάζει 33 έργα στην πρώτη του ατομική έκθεση σε μουσείο.
«Τα περισσότερα έργα έχουν έρθει από τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πολλά σημαντικά δάνεια προέρχονται από το Ίδρυμα Khazaei και το Ίδρυμα Farjam», λέει ο Jose Carlos Diaz, ο επικεφαλής επιμελητής του μουσείου, ο οποίος οργάνωσε την έκθεση.
Το έργο Once upon a time (2011) προέρχεται από το Ίδρυμα Khazaei, έναν οργανισμό της Μέσης Ανατολής. Το έργο είναι έντονα διακοσμημένο με περίπλοκα σχέδια με χάντρες (ο Moshiri χρησιμοποίησε ένα παλιό σετ για γλάσο για να εφαρμόσει την μπογιά, δουλεύοντας σα σεφ ζαχαροπλαστικής). Τα δάνεια από το Ίδρυμα Farjam που εδρεύει στο Ντουμπάι περιλαμβάνουν τη βίντεο εγκατάσταση Crash (2011).
Μερικοί πίνακες και γλυπτά, συμπεριλαμβανομένου του Faghat Eshgh (Only Love) (2007), δεν έχουν εκτεθεί στις ΗΠΑ ξανά. Άλλα σημαντικά έργα στην έκθεση περιλαμβάνουν το κέντημα Yipeeee (2009) από ιδιωτική συλλογή.
Η τέχνη του Moshiri σχεδόν πάντα χαρακτηρίζεται ως κιτς, αλλά η έκθεση στοχεύει στο να τονίσει τις «λεπτές μεταμορφώσεις» στο έργο του τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, λένε οι διοργανωτές. «Είναι πολύ περίπλοκος. Η οικειοποίηση της αμερικανικής και ιρανικής κουλτούρας από τον Farhad Moshiri οδήγησε πολλούς κριτικούς στο να περιορίσουν τη δουλειά του στο είδος της Pop», λέει ο Diaz. Ο Moshiri σπούδασε στις ΗΠΑ στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών της Καλιφόρνιας στη δεκαετία του 1980 και αργότερα επέστρεψε στο Ιράν.
«Ο καλλιτέχνης στην πραγματικότητα έχει αναφέρει μια ποικιλία καλλιτεχνών, στυλ και κινημάτων που τον επηρέασαν. Επιπλέον, η επιτυχία του Moshiri οδήγησε πολλούς θαυμαστές στο να τον χαρακτηρίσουν λανθασμένα ως μια περιφερειακή έκδοση του Jeff Koons ή του Andy Warhol. Έχω διαπιστώσει ότι η ισχυρότερη ομοιότητα μεταξύ του Warhol και του Moshiri είναι η ικανότητά τους να μην περιορίζονται σε μια μοναδική πηγή έμπνευσης ή σε ένα μέσο», προσθέτει ο Diaz.
Farhad Moshiri, Self Portrait on Flying Carpet (2009) © Ευγενική παραχώρηση της Galerie Perrotin. Φωτογραφία: Guillaume Ziccarelli
Πολλοί συλλέκτες υψηλού προφίλ, συμπεριλαμβανομένων των Fatima και Essi Maleki με έδρα το Λονδίνο, και των Maryam και Edward Eisler, στηρίζουν την έκθεση (είναι μεταξύ των 21 χορηγών που αναφέρονται στην ιστοσελίδα του μουσείου).
«Αυτή είναι μια σημαντική έκθεση γιατί, καθώς ο κόσμος γυρίζει την πλάτη του στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχουμε αρχίσει να κλείνουμε τα σύνορά μας. Το Μουσείο Warhol έχει δεσμευτεί για πολιτιστικές ανταλλαγές», λέει ο Diaz.