Οι αναταράξεις κατά τη διάρκεια μιας πτήσης μπορεί να είναι μια δυσάρεστη εμπειρία για πολλούς, που κυμαίνεται από ήπιες αναταράξεις έως πιο σοβαρές περιπτώσεις κατεστραμμένων αεροπλάνων και τραυματισμένων επιβατών. Οι έντονες αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος μπορεί να καταστούν απρόσμενα επικίνδυνες όταν οι επιβάτες δεν είναι δεμένοι με ζώνη.
Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν τις αναταράξεις που προκαλούνται συχνά κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων και οι οποίες είναι πιο δύσκολο για τους πιλότους να τις αποφύγουν.
Σύμφωνα με την ανάλυση, η οποία δημοσιεύθηκε στο «Geophysical Research Letters» τον Ιούνιο, οι αναταράξεις καθαρού αέρα (CAT) έγιναν όλο και πιο διαδεδομένες σε ορισμένα μέρη του κόσμου μεταξύ 1979 και 2020. Αυτό σημαίνει ότι οι έντονες αναταράξεις αυξήθηκαν κατά 55%.
Σχετιζόμενη με τη διάτμηση του ανέμου, η αναταραχή καθαρού αέρα αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση για τους πιλότους, επειδή είναι δύσκολο να εντοπιστεί εκ των προτέρων και μπορεί να εμφανιστεί χωρίς προειδοποίηση.
Σε ανακοίνωση που συνοδεύει την έκδοση της έκθεσης, το Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ παρουσίασε ορισμένα από τα βασικά ευρήματα των ερευνητών. Για παράδειγμα, οι μέτριες αναταράξεις αυξήθηκαν από 70,0 σε 96,1 ώρες, ενώ οι ελαφρές αναταράξεις έφτασαν τις 546,8 ώρες, από 466,5 ώρες.
Επίσης, τα δρομολόγια πτήσεων στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός παρουσίασαν επίσης σημαντικές αυξήσεις στις αναταράξεις.
Υπάρχουν και οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 και 500 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς στα αεροσκάφη, είπαν οι ερευνητές. Έχει επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε καύσιμα αποφεύγοντάς το.