Η πιο σημαντική είσοδος εταιρίας στο ΧΑ από το 2007, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ξεκινάει σήμερα τη διαπραγμάτευση στην κύρια αγορά και σίγουρα θα στρέψει όλα τα «βλέμματα» της εγχώριας επενδυτικής κοινότητας πάνω της. Η συμμετοχή ρεκόρ των ιδιωτών, το ύψος των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν σε Ελλάδα και Εξωτερικό και φυσικά το ελκυστικό επενδυτικό θέμα που καλύπτει το αντικείμενο της εταιρίας (Τουρισμός, Υποδομές, Λιανικό Εμπόριο) είναι παράμετροι που υπόσχονται μια θετική υποδοχή από την Αγορά.
Η εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος γίνεται στην καλύτερη δυνατή στιγμή της ιστορίας του, το 2023 ήδη έχει καταγραφεί ένα ιστορικό ρεκόρ διακίνησης επιβατών: Πέρυσι διακινήθηκαν 28,17 εκατ. επιβάτες 24% περισσότεροι σε σύγκριση με το 2022 και 10,2% σε σύγκριση με το 2019. Τα στατιστικά τοποθετούν το Ελ. Βενιζέλος στη δέκατη θέση μεταξύ των αεροδρομίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ παράλληλα είχε το υψηλότερο ποσοστό πτήσεων τσάρτερ, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Το ξεκίνημα του 2024 τρέχει ήδη με διψήφια ποσοστά αύξησης: Ο Ιανουάριος έκλεισε με 1,6 εκατ. επιβάτες (+10,4%) με την αύξηση των αφίξεων από το εξωτερικό να φθάνει το 12,8%.
Η πορεία των εσόδων του αεροδρομίου δεν θα εξαρτηθεί μόνο από την υπάρχουσα δυναμικότητα των αφίξεων καθώς η πορεία των εσόδων του ΔΑΑ θα ενδυναμωθεί από α) τις επενδύσεις για την αύξηση της χωρητικότητας που θα γίνουν σε δύο φάσεις β) την αύξηση των εσόδων που προέρχονται από τη λιανική με ανάλογες κινήσεις που αφορούν τις εμπορικές χρήσεις γ) τις αναπροσαρμογές των τιμολογίων.
Το αναπτυξιακό πλάνο του ΔΑΑ στην πρώτη φάση, ως το 2028, περιλαμβάνει επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ και προβλέπει την επέκταση του terminal όπως και των χώρων στάθμευσης. Υπολογίζεται ότι με αυτές το Βενιζέλος θα μπορεί να εξυπηρετεί 33 εκατ. επιβάτες. Η δεύτερη φάση έως το 2033, προβλέπει επενδύσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ για περαιτέρω επέκταση των terminals και των χώρων στάθμευσης. Υπολογίζεται ότι θα μπορούν να εξυπηρετούνται 40 εκατ. επιβάτες.
Η πορεία της μετοχής θα εξαρτηθεί μεσομακροπρόθεσμα κυρίως από τη σχέση της αποτίμησης που έχουν αντίστοιχες υποδομές αεροδρομίων εισηγμένες σε χρηματιστήρια. Το μέσο ΡΕ διαπραγμάτευσης 7 ομοειδών εταιριών (Fraport, Aerosports de Paris, Toscana Aeroporti, EVAV, Flughaven Wien, Flughaven Zurich και SP Plus) κινείται για τα έτη 2023 και 2024 στις 22,3 και 17,4 φορές τα καθαρά κέρδη.
Η αποτίμηση εισαγωγής του ΔΑΑ γίνεται στις 11,6 και 13,5 φορές τα εκτιμώμενα κέρδη 2023/2024. Με τη μέτρηση αυτή η έκπτωση που εμφανίζει με βάση τα εκτιμώμενα επιχειρηματικά κέρδη του 2024 είναι 28,8%. Εξετάζοντας τον δείκτη της επιχειρηματικής αξίας προς τα λειτουργικά κέρδη (EV/EBITDA) για το 2023 και το 2024 οι σχετικοί κλαδικοί δείκτες διαμορφώνονται στο 10,51 και 9,76.
Το ΔΑΑ έχει προσαρμοσμένο δείκτη 7,4 φορές για τη χρήση του 2023 και 7,9 φορές για τη χρήση του 2024. Το περιθώριο σε αυτή την προσέγγιση είναι 23,5%. Και με τους δύο δείκτες φαίνεται ότι υπάρχει αρκετή απόκλιση από τα θεωρητικά «δίκαια» επίπεδα δημιουργώντας υποσχόμενο περιθώριο ανόδου μετά την εισαγωγή της εταιρίας στο ΧΑ.
Η σημερινή συνεδρίαση του Χρηματιστηρίου Αθηνών έχει πανηγυρικό χαρακτήρα. Όχι μόνο για το μέγεθος της επιτυχίας μιας τόσο απαιτητικής εισαγωγής εταιρίας με ισχυρό διεθνές αποτύπωμα αλλά γιατί θα πετύχει αυτό που άλλες προσπάθειες δεν κατάφεραν να υλοποιήσουν: Ξαναβάζει το ελληνικό χρηματιστήριο στο χάρτη των ανεπτυγμένων αγορών ενεργοποιώντας περισσότερο και ποιοτικότερο ενδιαφέρον για ελληνικό ρίσκο. Και αυτό είναι το μεγάλο κέρδος μακροπρόθεσμα.