Ξέρω ότι ο τίτλος είναι προβοκατόρικος και εκ πρώτης θα αναμένει κάποιος ένα κείμενο σχετικό με τις γέφυρες που έχουν ρίξει από χρόνια οι «κύκλοι» του πρώην πρωθυπουργού - με φωτεινές εξαιρέσεις - με τα ηγετικά ρετιρέ του ΣΥΡΙΖΑ. Παράγουν όλοι αυτοί σχετικά μεγάλο θόρυβο για τον αριθμό και τη δυναμική τους, λόγω του γεγονότος ότι είναι εξόχως «δημοφιλείς» στα μέσα και στις ομάδες των θερμών υποστηρικτών της Κουμουνδούρου.
Η πολιτική δεν δίνει επαρκή απάντηση στο που εδράζεται η ανθεκτικότητα της σύζευξης αυτής, αλλά και η συζήτηση έχει σταματήσει πλέον να είναι ενδιαφέρουσα. Ιδίως βλέποντας τα πρόσωπα όσων πηγαινοέρχονται στη γέφυρα.
Στον αντίποδα βρίσκονται οι «έξυπνες γέφυρες» του Κώστα Αχ. Καραμανλή.
Σε ένα φόρουμ για την ανάπτυξη, ο Υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε επί μακρόν, στα έργα αναβάθμισης των υποδομών της χώρας, που έχουν μείνει στάσιμες από την εποχή του Κωνσταντίνου Καραμανλή, του εθνάρχη. Του κανονικού.
Ανάμεσα στα μεγάλα έργα που παρέθεσε ο υπουργός και τα ενέταξε στο σχέδιο «εκδημοκρατισμού» της ανάπτυξης, όπως είπε χαρακτηριστικά, αναφέρθηκε και στο σχέδιο για τις «έξυπνες» γέφυρες.
Τα γεφύρια και οι γέφυρες στην ελληνική επικράτεια δεν είναι χαζά αλλά είναι παμπάλαια. Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες από το ’50 έως και το ’80 και ήταν φτιαγμένα να περνάνε μουλάρια και χειράμαξες. Χωρίς συντήρηση, έρμαια και των ακραίων φαινομένων συνεπεία της κλιματικής κρίσης, κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή.
Ο θεός είχε βάλει μέχρι σήμερα το χέρι του και δεν θρηνήσαμε θύματα.
Το κράτος βάζει επιτέλους το δικό του χέρι - με δεκαετίες καθυστέρηση -και ανάμεσα στα σημαντικά έργα αναβάθμισης που υλοποιούνται, είναι και η εγκατάσταση ειδικών αισθητήρων και οπτικών ινών σε γέφυρες, κυρίως του σιδηροδρομικού δικτύου.
Οι «έξυπνες» γέφυρες θα έχουν πρωτόκολλα ασφαλείας, επίβλεψη ηλεκτρονική που θα επιτρέπει την έγκαιρη πρόβλεψη αστοχιών, θα δίνει τη δυνατότητα άμεσης λήψης αποφάσεων και μέτρων ενώ παράλληλα θα εξοικονομηθούν πόροι μέσω προτεραιοποίησης συντηρήσεων και ενισχύσεων, όπου πραγματικά απαιτείται.
Διάβασα ότι θεσμοθετείται και μια Διοικητική Αρχή Γεφυρών, που θα ελέγχει την ασφάλεια των γεφυριών σε όλη την επικράτεια καθώς μαντέψτε: δεν είναι καθαρό σε πολλές περιπτώσεις, το ποιος είναι υπεύθυνος αν πχ καταρρεύσει μια γέφυρα, εκτροχιαστεί ένα τρένο και υπάρξουν νεκροί.
Μιλώντας για τις «έξυπνες» γέφυρες, επί της ουσίας μιλάμε για την πολιτική επιλογή του μπροστά ή πίσω. Ο καθολικός ψηφιακός μετασχηματισμός, τα δημόσια έργα και οι υποδομές που εντάσσονται σε ένα συνεκτικό σχέδιο, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη μακράς πνοής, μια εκ βάθρων αλλαγή της χώρας.