Τις τελευταίες εβδομάδες πληθαίνουν οι ενδείξεις πως κάτι τρέχει με την παγκόσμια βιομηχανία κατασκευής μικροεπεξεργαστών. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters, η ολλανδική NXP, που παράγει μικροεπεξεργαστές για την αυτοκινητοβιομηχανία, έστειλε, πριν τρεις εβδομάδες, γράμμα στους πελάτες της, με το οποίο τους ανακοίνωσε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων της λόγω αναπάντεχης – και σημαντικής - αύξησης των τιμών των πρώτων υλών. Στο ίδιο γράμμα εξέφρασε και την ανησυχία της για τις σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην διαδικασία παραγωγής των επεξεργαστών της. Παρόμοιες ανησυχίες έχουν εκφρασθεί και από άλλους ευρωπαίους παραγωγούς μικροεπεξεργαστών για την αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Bosch και η Continental. Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, επιβεβαιώνουν αυτές τις πληροφορίες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της γερμανικής εταιρείας, είναι πολύ πιθανή η αύξηση του κόστους παραγωγής των οχημάτων και η καθυστέρηση στην παράδοσή τους στους πελάτες.
Η αιτίες για την εμφάνιση αυτών των ανωμαλιών στην διαδικασία παραγωγής είναι αρκετές.
Πρώτη στον κατάλογο είναι η μεγάλη ζήτηση για τους μικροεπεξεργαστές, η οποία προέρχεται όχι μόνο από την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και την βιομηχανία ηλεκτρονικών. Όπως ομολόγησε ο διευθύνων σύμβουλος της NXP, η ανάκαμψη μετά την πανδημική κρίση ήρθε πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο περίμεναν η εταιρεία και οι πελάτες της, με αποτέλεσμα την εμφάνιση μαζικών καθυστερημένων παραγγελιών. Η NXP και οι άλλες εταιρείες του χώρου (ελάχιστες από αυτές τις εταιρείες έχουν δικά τους εργοστάσια) έστειλαν μεγάλες παραγγελίες στα μεγάλα εργοστάσια κατασκευής μικροεπεξεργαστών της Άπω Ανατολής και κυρίως της Ταϊβάν, τα οποία αυτή την στιγμή κυριολεκτικά δεν προλαβαίνουν να ικανοποιήσουν την ζήτηση και δουλεύουν συνεχώς σε πλήρη δυναμικότητα.
Δεύτερη αιτία φαίνεται πως μπορεί να είναι (δεν είναι εύκολη η επιβεβαίωση αυτής της εκτίμησης) οι μαζικές παραγγελίες που φέρεται να έκανε η κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικών Huawei μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου όταν άρχισε η εφαρμογή των κυρώσεων εις βάρος της από τις Η.Π.Α. Τρίτη αιτία, δομικής φύσης, είναι η αυξημένη ποσότητα μικροεπεξεργαστών που χρειάζονται τα κινητά τηλέφωνα τεχνολογίας 5G και τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του διεθνούς τύπου και εκτιμήσεις ειδικών της αγοράς, η οριακή κατάσταση στα εργοστάσια της Άπω Ανατολής θα συνεχιστεί για πολλούς μήνες ακόμα, ίσως και μέχρι τις αρχές του δεύτερου εξαμήνου του 2021. Αν επαληθευθούν αυτές οι εκτιμήσεις, είναι σχεδόν αδύνατον να μην παρουσιαστούν σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ειδικά στην Κίνα όπου η ζήτηση είναι πλέον ανώτερη από την αντίστοιχη περσινή, αλλά και στην βιομηχανία ηλεκτρονικών (κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές κ.λ.π.). Δεν αποκλείεται να ξαναδούμε καταστάσεις αρκετά γνώριμες στην βιομηχανία μικροεπεξεργαστών, όπου οι τελικοί πελάτες ανεβάζουν τις τιμές προσπαθώντας να μην μείνουν χωρίς αποθέματα. Πολύ συχνά παραγγέλνουν το ίδιο προϊόν σε διαφορετικά εργοστάσια, με αποτέλεσμα την εμφάνιση «τεχνητής ζήτησης» και την σημαντική πτώση των τιμών μόλις αρχίσει η εξομάλυνση της κατάστασης.
Αν πιστέψουμε τις δηλώσεις αξιωματούχων των κινεζικών βιομηχανιών κατασκευής οχημάτων, δεν πρέπει να ανησυχούμε πολύ διότι οι περισσότερες από αυτές έχουν μεγάλα αποθέματα μικροεπεξεργαστών και δεν θα επηρεαστούν πολύ από τις καθυστερήσεις στην παράδοση των νέων παραγγελιών. Όπως επισημαίνουν και γνώστες του τρόπου λειτουργίας της κινεζικής αγοράς οχημάτων, η ζήτηση κορυφώνεται συνήθως στην αρχή του έτους (με το δυτικό ημερολόγιο) και μειώνεται σημαντικά μετά τον εορτασμό της κινεζικής πρωτοχρονιάς, και κατάσταση θα εξομαλυνθεί σιγά σιγά καθώς θα μπαίνει η άνοιξη. Επίσης τονίζουν το γεγονός πως τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν ήταν καθόλου καλά για την ζήτηση αυτοκινήτων στην Κίνα, οπότε τα αποθέματα είναι ούτως ή άλλως μεγάλα.
Όπως όμως είδαμε και στην περίπτωση της εμφάνισης του κορονοϊού στην Κίνα, δεν είναι πάντα φρόνιμο να πιστεύουμε τους κινέζους αξιωματούχους και τις διαβεβαιώσεις τους. Δεν πρέπει λοιπόν να αποκλείσουμε την πιθανότητα να δούμε σύντομα αυξήσεις του κόστους παραγωγής των αυτοκινήτων και πολλών ηλεκτρονικών προϊόντων, ειδικά αν η ανάκαμψη της οικονομίας στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. έρθει πιο γρήγορα από το αναμενόμενο, καθώς τώρα το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης για αυτοκίνητα προέρχεται από την Κίνα. Σε μία τέτοια περίπτωση, οι ελλείψεις και οι αυξήσεις τιμών δεν θα κρατήσουν μόνο μερικούς μήνες αλλά πολύ περισσότερο, και οι συνέπειές τους θα γίνουν αισθητές σε όλους μας (και στην τσέπη μας).
Το σενάριο που μόλις περιγράψαμε δεν είναι πολύ ευχάριστο, όμως είναι κάτι που αν συμβεί θα διορθωθεί σχετικά γρήγορα από την ίδια την αγορά. Αυτό που δεν θα μπορεί να διορθωθεί και θα προκαλέσει μεγάλη αναταραχή είναι κάτι που δεν έχει σχέση με τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης.
Είναι η πιθανότητα αύξησης της έντασης μεταξύ Κίνας και Η.Π.Α. Αν η Κίνα αποφασίσει κάποια στιγμή να «τραβήξει το σχοινί», έχει στα χέρια της ένα μεγάλο όπλο. Το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας παραγωγής μικροεπεξεργαστών γίνεται στην Ταϊβάν και κυρίως στα εργοστάσια της Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM NYSE). Οποιαδήποτε διαταραχή της ομαλής παραγωγικής διαδικασίας της TSM θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες, αφού δεν υπάρχει σχεδόν κανένας τομέας της οικονομίας που να μην χρησιμοποιεί μικροεπεξεργαστές.
Η κινδυνολογία δεν κάνει ποτέ καλό, και είναι αλήθεια πως οι πιθανότητες να αποφασίσει η Κίνα να κάνει κάτι τόσο δραστικό είναι πραγματικά πολύ μικρές. Παρ’ όλα αυτά, και με αφορμή τα τωρινά προβλήματα της βιομηχανίας μικροεπεξεργαστών, δεν είναι κακό να ξέρουμε τι πραγματικά πρέπει να απευχόμαστε.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.