Είναι επίσημο. Ο «βασιλιάς του κιτς» Τζεφ Κουνς ετοιμάζει τη μεγάλη του επιστροφή, όχι με άλλο ένα χρυσοποίκιλτο άγαλμα ή ένα μνημειακών διαστάσεων κουνέλι από ανοξείδωτο χάλυβα. Ο σούπερ σταρ εικαστικός, που στα 66 του χρόνια είναι ο πιο επιτυχημένος καλλιτέχνης στην Αμερική από την εποχή του Αντι Γουόρχολ, συναντά τα NFTs και σχεδιάζει την πρώτη του ψηφιακή υπογραφή. Το επόμενο βήμα του αναμένεται να προκαλέσει αναταράξεις, αλλά είναι απόλυτα συνεπές με το αγαπημένο του στυλ: το ready-made, δηλαδή ένα έτοιμο προϊόν, που παίρνει άλλη θέση και νόημα μόνο και μόνο από την υπογραφή του. Τη φορά αυτή όμως, πρόκειται να το κάνει ψηφιακά.
Παιδί της εποχής του, ο Κουνς εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες που του προσφέρει. Το 1988 ο Koons κατασκεύασε ένα γλυπτό με τον Βασιλιά της Ποπ Μάικλ Τζάκσον να κρατά ένα χιμπαντζή. Παρόμοια έκανε το 2013 για το εξώφυλλο του νέου άλμπουμ της Gaga, όπου έφτιαξε ένα γλυπτό που απεικονίζει την τραγουδίστρια γυμνή. Δεν είναι μόνο ότι αντιλαμβάνεται τον παλμό της εποχής του, είναι ότι γνωρίζει καλά και τους νόμους της αγοράς. Δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό, αλλά νέος στα χρόνια, ο καλλιτέχνης εργάστηκε στη Γουόλ Στριτ για έξι χρόνια, πουλώντας μετοχές και ομόλογα. Σε παλιότερη συνέντευξή του, είχε αναφέρει σχετικά για τη θητεία του στο χρηματιστήριο: «Μεγάλο μέρος της δουλειάς μου αφορά τις πωλήσεις. Και ήθελα να είμαι ανεξάρτητος από την αγορά της τέχνης. Οπότε, δεν χρειαζόταν να φιλήσω κατουρημένες ποδιές. Και έτσι μπορούσα να κάνω ακριβώς ό,τι ήθελα».
Σήμερα ο πολυεκατομμυριούχος εικαστικός βρέθηκε στο μουσείο Pinakothek der Moderne του Μονάχου και μίλησε για τη συνεργασία του με την BMW. Η νέα σειρά που θα λάβει το όνομά του «The 8 X Jeff Koons», παραμένει μυστήριο μέχρι την αποκάλυψή της στη Frieze του Los Angeles, τον επόμενο χρόνο. Το μόνο που έχει γίνει γνωστό είναι ότι ο σχεδιασμός του κουπέ δεν θα έχει ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 11 χρώματα, ξεπερνώντας ίσως σε τόλμη, το mega yacht που σχεδίασε για τον φίλο του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου (πολλοί το συναντάμε το καλοκαίρι στην Ύδρα). Ενώ, λοιπόν, δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες του αυτοκινήτου, επιβεβαίωσε τελικά τις φήμες που άρχισαν να κυκλοφορούν μετά τη μεταπήδησή του στην Pace gallery. Ο καλλιτέχνης δήλωσε ότι βρίσκεται στη διαδικασία παραγωγής νέων έργων. Η μεγάλη έκπληξη, όμως, είναι ότι τα έργα αυτά θα προσφερθούν ως NFT και αναμένεται να κυκλοφορήσουν μέσα σε ένα χρόνο.
Αν και ο Κουνς είναι γνωστός για τη δημιουργία φυσικών έργων, ισχυρίζεται ότι η είσοδός του στα NFT δεν σηματοδοτεί μια καθοριστική αλλαγή στον τρόπο που ήδη δημιουργεί τέχνη. «Όλη μου η δουλειά έχει παραχθεί ψηφιακά τις τελευταίες σχεδόν δύο δεκαετίες» ομολογεί, συμπληρώνοντας: «Κάθε έργο που κάνω, είναι πραγματικά από μέσα προς τα έξω, αρχίζοντας πρώτα με σαρώσεις, έπειτα με αντίστροφη μηχανική και χρησιμοποιώντας φωτογραμμετρία για τη σύλληψη των επιφανειών (μια ιδιαίτερη μέθοδος - τεχνική προσδιορισμού διαστάσεων αντικειμένων με χρήση φωτογραφιών)».
Τι σημαίνει η είσοδος του Τζεφ Κουνς στα NFTs; Η πώληση του έργου του «Rabbit» (1986) έναντι 91,1 εκατομμυρίων δολαρίων έσπασε το ρεκόρ που κατείχε προηγουμένως ο David Hockney. Το γεγονός δηλαδή ότι ο πιο ακριβοπληρωμένος εν ζωή καλλιτέχνης, υιοθετεί τη δημιουργία NFT έργων δεν μπορεί να μην έχει συνέπειες στη διεθνή αγορά της τέχνης. Ακολουθούμενος από μεγαλοσυλλέκτες, ο Κουνς δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα άλλο πέραν του εαυτού του. Αρνούμενος την έννοια της κριτικής στην Τέχνη, και προτάσσοντας σε κάθε ευκαιρία πως «τα έργα του αγγίζουν όλον τον κόσμο», η νέα του ψηφιακή δημιουργία συνιστά μια γερή ψήφο εμπιστοσύνης στην αναδυόμενη αγορά των NFTs. Πρόκειται για το μεγάλο όνομα που μέχρι στιγμής δεν είχε να επιδείξει ο ψηφιακός κόσμος της τέχνης και σύντομα θα βρει μιμητές.