Τα σημερινά εγκαίνια του νέου ανελκυστήρα για ΑΜΕΑ στην Ακρόπολη των Αθηνών θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια υπέρλαμπρη τελετή, αφού επιτέλους, το κορυφαίο μνημείο της Ελλάδας απέκτησε έναν τρόπο μεταφοράς εμποδιζόμενων ανθρώπων αντάξιό του. Λόγω της πανδημίας όμως, η κυβέρνηση προτίμησε να κρατήσει χαμηλό προφίλ αν και πρόκειται για επίτευγμα σημαντικό, που το πιστώνεται εξ ολοκλήρου.
Έτσι, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, θα τελέσει σήμερα τα εγκαίνια με ελάχιστους παρόντες, κυρίως επιστήμονες και τεχνικούς που σχετίζονται με το έργο και οι οποίοι θα παρουσιάσουν στον πρωθυπουργό τις προδιαγραφές.
Ο κ. Μητσοτάκης είχε εξαγγείλει προ καιρού ότι τα εγκαίνια θα γίνουν σήμερα, Διεθνή Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Ο πρωθυπουργός, όπως έχει δηλώσει, έχει ιδιαίτερη ευαισθησία με τους ανθρώπους που δοκιμάζονται από κάποια αναπηρία. Και λόγω της ίδιας της μητέρας του, που ανήκε σε αυτούς. Το έργο έχει χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Ωνάση.
Η κατασκευή του νέου ανελκυστήρα στην Ακρόπολη απετέλεσε ένα σύνθετο και πολύπλοκο έργο, για το οποίο απαιτήθηκαν καινοτόμες κατασκευαστικές λύσεις. Δεν πρόκειται για απλή αντικατάσταση του εργοταξιακού αναβατορίου που λειτουργούσε από το 2004 έως το 2018, όταν –με γνώση της τότε πολιτικής ηγεσίας– διεκόπη η λειτουργία του λόγω κατολισθήσεων, πτώσεων λίθων από το τείχος της Ακρόπολης.
Τον περασμένο Φεβρουάριο το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο είχε συζητήσει την αντικατάσταση του αναβατορίου με ανελκυστήρα αντάξιο του κύρους των μνημείων της Ακρόπολης. Ένα μέσο απαραίτητο, ώστε να ανεβαίνουν με άνεση, ασφάλεια και κυρίως με αξιοπρέπεια, τα εμποδιζόμενα άτομα που θέλουν να επισκεφθούν τον Ιερό Βράχο. Ολοι κινήθηκαν με ταχύτητα ώστε να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα αντικατάστασης του αναβατορίου, η χρήση του οποίου μόνο ευχάριστη εμπειρία δεν άφηνε.
Η αρχή είχε γίνει τις πρώτες μέρες ανάληψης της θητείας από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη (Ιούλιος 2019) και την αστραπιαία αντίδρασή της απέναντι στο χρονίζον τότε πρόβλημα ανόδου των ατόμων με αναπηρία στην Ακρόπολη. Θεωρώντας πως αυτό το ζήτημα είναι ντροπιαστικό για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που έχει τον Άνθρωπο στο επίκεντρο, αλλά και ότι εξευτελίζεται η Ελλάδα διεθνώς, οργάνωσε αμέσως τη λύση του. Από την πρώτη στιγμή είχε κατά νου να επιτύχει μια χορηγία για την αντικατάσταση του αναβατορίου με έναν σύγχρονο ανελκυστήρα, καθώς το κόστος πλησίαζε το ένα εκατομμύριο ευρώ.
Τότε ήρθε αρωγός της πολιτείας το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο, μάλιστα, θεωρεί εμβληματικό αυτό το έργο και είναι πολύ υπερήφανο που ανέλαβε τη χορηγία του.
Ο νέος ανελκυστήρας έχει όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και αισθητικής που επιβάλλονται αλλά και δεν θα πατά πλέον σε τμήμα του αρχαίου τείχους της Ακρόπολης. Θα έχει πλάτος λίγο πάνω από τα δύο μέτρα, θα είναι ανελκυστήρας πλαγιάς με τις κατάλληλες μεταβολές κλίσης και επιτέλους θα μπορεί να μεταφέρει φορεία, σε περιπτώσεις ατυχημάτων στον Ιερό Βράχο.
Για να ολοκληρωθεί η διαδρομή των επισκεπτών με κινητικά και άλλα προβλήματα, διαστρώθηκαν ξανά δύο διαδρομές επάνω στην Ακρόπολη. Η νέα διάστρωση, ξεκινά από τα Προπύλαια, διατρέχει τη βόρεια πλευρά του Παρθενώνα (θέση που επιτρέπει την απρόσκοπτη θέαση της νότιας πλευράς του Ερεχθείου και της πρόστασης με τις Καρυάτιδες) και θα φτάνει ως την ανατολική πλευρά του μνημείου. Παράλληλα, μια δεύτερη διαδρομή ξεκινά από το αναβατόριο, που βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Βράχου, δίπλα στο Ερέχθειο, και ενώνεται με την κεντρική.
Παρά το γεγονός ότι η χρήση των νέων διαστρώσεων έχει συνδεθεί με τους επισκέπτες που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα, στην ουσία θα διευκολύνει επίσης τόσο τους γονείς που φτάνουν στον χώρο με παιδιά σε καροτσάκια, όσο και το σύνολο των επισκεπτών μεγαλύτερης ηλικίας που δυσκολεύονται να περπατήσουν στο ανώμαλο και ολισθηρό έδαφος της Ακρόπολης. Θα διευκολύνει τέλος και τη μεταφορά υλικών
Το έργο είχε ανατεθεί από το Ίδρυμα Ωνάση σε ιταλική κατασκευαστική εταιρεία, όπως είχε εξηγήσει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, μιλώντας στη Βουλή. Πρώτος στόχος, ήταν να γίνονταν τα εγκαίνια στις 20 Ιουνίου, την ίδια μέρα με τα γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης. Ωστόσο, όπως είπε η υπουργός, «το εργοστάσιο της εταιρείας που ανέλαβε την κατασκευή του ανελκυστήρα βρίσκεται στο Κόμο της Ιταλίας, στην καρδιά της πανδημίας, και η διακοπή της λειτουργίας του επιβλήθηκε με τα μέτρα που ελήφθησαν από την Ιταλική Κυβέρνηση. Το εργοστάσιο έμεινε κλειστό επί 72 εργάσιμες ημέρες. Εξίσου αδύνατη ήταν και η ανταλλαγή επισκέψεων συνεργασίας των δύο πλευρών, Ιταλών κατασκευαστών και στελεχών του ΥΠΠΟΑ και του Ιδρύματος Ωνάση, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών.»
Η καμπίνα του ανελκυστήρα πλαγιάς, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καθώς και όλος ο μηχανολογικός εξοπλισμός που ετοιμάστηκε στην Ιταλία ήρθε τον Αύγουστο στην Αθήνα. Από τότε, έγιναν όλες οι απαραίτητες εργασίες και παρεμβάσεις, ώστε σήμερα να καταστεί δυνατή η έναρξη λειτουργίας αυτού του τόσο σημαντικού για τα μνημεία και τους ανθρώπους ανελκυστήρα.