Σε ένα περιβάλλον με τις υγειονομικές εξελίξεις να παραμένουν ευμετάβλητες, αλλά με μάλλον ορατά τα «παράθυρα ευκαιρίας» για τις αερομεταφορές σε διεθνές επίπεδο, προχωρά σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό ο σχεδιασμός για τη στήριξη της Aegean, που περνάει αυτές τις μέρες από τη Βουλή με το νομοσχέδιο για τα νέα μέτρα στήριξης των πληττόμενων επιχειρήσεων. Για την αεροπορική εταιρεία, που αναμένει , όπως άλλωστε όλος ο κλάδος, «νέα» από το μέτωπο του εναρμονισμού των πρωτοκόλλων ταξιδίου και τις πρώτες θετικές ενδείξεις των κρατήσεων, το επόμενο βήμα θα είναι η υλοποίηση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Κατόπιν της σχετικής έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις τελευταίες μέρες του χρόνου που μας πέρασε, στο άρθρο του 30 του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19, στην Αεροπορία Αιγαίου χορηγείται οικονομική ενίσχυση 120 εκατ. ευρώ με τη μορφή άμεσης επιχορήγησης για την αποκατάσταση της ζημίας που έχει υποστεί, άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού. Η καταβολή της ενίσχυσης, όπως άλλωστε έχει συμφωνηθεί, γίνεται με την αίρεση ότι η εταιρεία έχει προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ με ιδιωτικά κεφάλαια και εφόσον έχει «αρμοδίως πιστοποιηθεί η πλήρης και εξ’ ολοκλήρου καταβολή του συνολικού ποσού της αύξησης».
Σε αντάλλαγμα το ελληνικό δημόσιο θα λάβει δωρεάν τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) με τιμή άσκησης δικαιώματος ίσης με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρίας κατά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα υλοποιηθεί. Οι τίτλοι θα μπορούν να ασκηθούν σε χρονικό διάστημα από 2 έως 5 χρόνια από την καταβολή της ενίσχυσης, ενώ αντιπροσωπεύουν δικαίωμα απόκτησης αριθμού μετοχών που αντιστοιχεί σε ποσοστό 11,5% επί του μετοχικό κεφαλαίου μετά την ΑΜΚ. Η τιμή άσκησης των εν λόγω δικαιωμάτων ισούται με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρείας κατά την αύξηση κεφαλαίου των 60 εκατ. ευρώ.
Η δαπάνη της ενίσχυσης βαρύνει τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών του οικονομικού έτους 2021. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης, η οποία λαμβάνει χώρα εντός 20 ημερών από την πιστοποίηση της αύξησης κεφαλαίου, η Aegean θα υποβάλλει προς το ελληνικό Δημόσιο, αίτηση συνοδευόμενη από οικονομοτεχνική έκθεση ως προς το ακριβές ύψος της ζημιάς που υπέστη με βάση οικονομικά στοιχεία δεόντως πιστοποιημένα και ελεγμένα από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία διεθνούς κύρους και με επαρκή εμπειρία σε ανάλογους ελέγχους προκειμένου το ποσό της ενίσχυσης να μην υπερβαίνει τη ζημία που υπέστη η εταιρεία ως άμεση συνέπεια του κορωνοϊού. Η εν λόγω έκθεση πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της αύξησης κεφαλαίου.
Το επόμενο βήμα, στη διαδικασία για τη στήριξη του μεγαλύτερου ελληνικού αερομεταφορέα, είναι πλέον η αύξηση κεφαλαίου, και η αγορά αναμένει με μεγάλο ενδιαφέρον τις κινήσεις στο «ταμπλό» της εισηγμένης.
Οι εξελίξεις αυτές λαμβάνουν χώρα σε ένα διάστημα κατά το οποίο ο ενθουσιασμός και η αισιοδοξία των πρώτων ημερών της ανακοίνωσης της έγκρισης του εμβολίου στην Ευρώπη ναι μεν έχει κατασιγάσει λόγω των καθυστερήσεων στα προγράμματα εμβολιασμών στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, ωστόσο δεν ακυρώνουν τους αρχικούς σχεδιασμούς αλλά και τις εκτιμήσεις για μια καλύτερη τουριστική σαιζόν.
Δεν είναι τυχαίο ότι και η Aegean, από την πλευρά της είχε ήδη προαναγγείλει την οριστικοποίηση του ολοκληρωμένου θερινού της προγράμματος 2021 στα τέλη Φεβρουαρίου, όταν δηλαδή θα ήταν διαθέσιμα τα συμπεράσματα και τον πρώτο κύκλο γενικού εμβολιασμού αλλά και τις γενικότερες εκτιμήσεις για την πρόοδο της πανδημίας. Με τις τρέχουσες εξελίξεις, το χρονοδιάγραμμα αυτό πιθανόν να παραταθεί για μερικές εβδομάδες.
Σε ότι αφορά την προσπάθεια για την υιοθέτηση κοινών κανονισμών και πρωτοκόλλων η αεροπορική εκτιμά ότι η εξέλιξη και ωρίμανση του προγράμματος εμβολιασμών, τόσο στην Ελλάδα όσο και πανευρωπαϊκά, αναμένεται –μέσα στους επόμενους 3-4 μήνες- να δημιουργήσει τις συνθήκες για σταδιακή αποκατάσταση της λειτουργικότητας στο σύνολο των ευρωπαϊκών πόλεων -σε σχέση με τα σημερινά lockdowns- και φυσικά για τη ζήτηση των αερομεταφορών. Βέβαια, ο ρυθμός του εμβολιασμού θα διαμορφώσει κρίσιμη παράμετρο για τις εξελίξεις, τόσο σε υγειονομικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο, το 2021.
Το αισιόδοξο μήνυμα, τόσο για την ελληνική αεροπορική, αλλά και για τον κλάδο γενικότερα, έρχεται από την επιτάχυνση των διαδικασιών για την υιοθέτηση κοινών μέτρων και πρωτοκόλλων ταξιδιού. Υπενθυμίζεται ότι μετά και την παρέμβαση του Έλληνα πρωθυπουργού, στο πλαίσιο της ΕΕ έχει ξεκινήσει η διαβούλευση για τον εναρμονισμό των διαδικασιών των διαγνωστικών test, ώστε να γίνεται δεκτός απ’ όλες τις χώρες παράλληλα με τον εμβολιασμό και την πιστοποίησή του ως προϋπόθεση για την επανεκκίνηση των αερομεταφορών, και κατ’ επέκταση του τουρισμού υπό καλύτερες και ασφαλέστερες προϋποθέσεις το επόμενο διάστημα.
Η υιοθέτηση των κοινών πρωτοκόλλων ασφαλείας για το ταξίδι, θα δώσει περαιτέρω ώθηση και στις κρατήσεις για τη θερινή περίοδο, σε μια «μάχη» στην οποία η Ελλάδα, δείχνει να κρατά τα ηνία μεταξύ των χωρών της Μεσογείου, ευρισκόμενη στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των Ευρωπαίων. Σύμφωνα δε, με δεδομένα που δημοσιοποίησε πρόσφατα ο τουριστικός κολοσσός TUI, η κίνηση προς την Ελλάδα αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί φέτος και ενδεχομένως να φτάσει το 80% αυτής του 2019, που πλέον για τον τουρισμό είναι το έτος αναφοράς.
Για τη διαχείριση της φετινής κίνησης, η Aegean, τοποθετήθηκε ήδη στρατηγικά, με μία μεγάλη τροποποίηση του πτητικού της προγράμματος για το 2021 που μεταφέρει ένα μεγάλο μέρος των απευθείας πτήσεών της προς το εξωτερικό, στην περιφέρεια και τα νησιά.
Όπως ανακοινώθηκε, στα τέλη του περασμένου έτους, η εταιρεία «ανοίγει» τρείς νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη και «βάζει» 17 έως 20 αεροσκάφη που θα επιχειρούν απευθείας και αποκλειστικά από τις 7 περιφερειακές της βάσεις, σε συνολικά 65 δημοφιλή δρομολόγια του εξωτερικού με τακτικές πτήσεις. Παράλληλα, με ενίσχυση του αριθμού αεροσκαφών για ναυλωμένες πτήσεις, αναμένεται να προσθέσει 50 επιπλέον δρομολόγια, αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα εξυπηρετούνται απευθείας από την περιφέρεια, σε περισσότερα από 100.