Του Γιώργου Φιντικάκη
Επωλήθησαν! Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια πέρασαν από σήμερα και επίσημα στα χέρια του ελληνογερμανικού σχήματος Fraport-Slentel (όμιλος Κοπελούζου). Ταυτόχρονα ο επενδυτής κατέβαλε στο Δημόσιο το εφάπαξ τίμημα των 1,23 δισ. ευρώ.
Την ολοκλήρωση της συμφωνίας, εκτός των υπ. Οικονομικών Ευ.Τσακαλώτου και Αμυνας Π. Καμμένου, υπέγραψε και ο υπ. Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, που άλλοτε ξόρκιζε την συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση.
Χρειάστηκαν για να φτάσουμε εδώ, τέσσερα ολόκληρα χρόνια από την προκήρυξη του διαγωνισμού, την 1η Απριλίου του 2013, και περισσότερα από δύο χρόνια (25/11/2014) από την ανακήρυξη του επενδυτή. Εκτοτε μεσολάβησαν 28 ολοκληροι μήνες επαναδιαπραγματευσης από την κυβέρνηση με τον επενδυτή "καλύτερων όρων" ως προς την σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που κάποτε χαρακτηρίζονταν ως "ξεπούλημα".
Εκτός του εφάπαξ τιμήματος, η συνολική οικονομική συμφωνία προβλέπει επιπλέον 22,9 εκατ. ευρώ ως ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατ'' έτος 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ στη χρονική διάρκεια της παραχώρησης.
Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιμήματος, το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ.
Τι ισχύει για τα στρατιωτικά
Η συμφωνία προβλέπει ότι παραχωρείται στον ιδιώτη επενδυτή η χρήση, λειτουργία, ανάπτυξη και εκμετάλλευση των αεροδρομίων για συνολικά 40 χρόνια.
Σε αεροδρόμια υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας (δηλαδή των Χανίων και του Ακτίου), δεν παραχωρείται ο χώρος των διαδρόμων προσγείωσης και των τροχιοδρόμων, ο οποίος και παραμένει στην Πολεμική Αεροπορία, παρά μόνο ο αεροσταθμός και ο χώρος στάθμευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ ο παραχωρησιούχος θα πληρώνει το Δημόσιο για τη χρήση των κοινών υποδομών.
Τα πρώτα χρόνια και έως το 2021, η Fraport θα προχωρήσει σε επενδύσεις αναβάθμισης των αεροδρομίων ύψους 400 εκατ. ευρώ. Εν προκειμένω εντός των υποχρεώσεων της κοινοπραξίας είναι να αναβαθμίσει τα αεροδρόμια μέσα στα 4 πρώτα χρόνια της παραχώρησης, ώστε να συμμορφώνονται με τα αντικειμενικά προσδιορισμένα κριτήρια "Επιπέδου C", όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ και στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Οι υποδομές και οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει ο επενδυτής περιέρχονται και αυτές στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου και επιστρέφουν σε αυτό με τη λήξη της παραχώρησης.