Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Οι νέες αντικειμενικές αξίες που ανακοινώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες αλλάζουν ξανά. Οι πιστωτές της χώρας θεωρούν ότι δεν αντιμετωπίσθηκε, όπως είχε συμφωνηθεί, σοβαρά το θέμα της εξίσωσης των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές τιμές, κάτι που καλείται να διορθώσει η κυβέρνηση μέχρι τον Ιούνιο του 2020.
Σύμφωνα με την έκθεση συμμόρφωσης, η εξίσωση θα πρέπει να γίνει σε δύο δόσεις, η πρώτη εντός του 2019 και η δεύτερη μέχρι τον Ιούνιο του 2020. Ειδικότερα, όπως αναφέρει η έκθεση συμμόρφωσης, οι ελληνικές αρχές έχουν προχωρήσει σε μια μεγάλη άσκηση αλλαγών στις αντικειμενικές αξίες με στόχο τη σταδιακή εξίσωσή τους με τις τιμές της αγοράς.
Η πλήρης αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών που μειώνονται και η εν μέρει ευθυγράμμιση με τις τιμές που αυξάνονται οδήγησαν σε μια μικρή αύξηση των αντικειμενικών τιμών. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να αναπροσαρμόσουν σταδιακά τις αντικειμενικές αξίες σε ποσοστό τουλάχιστον 50% της εναπομένουσας διαφοράς με τις εμπορικές αξίες το 2019 και να τις ευθυγραμμίσουν πλήρως το 2020.
Την ίδια στιγμή οι θεσμοί βάζουν φρένο στη διανομή των υπερπλεονασμάτων των επόμενων ετών, ξεκαθαρίζοντας ότι οι όποιες παροχές και φοροελαφρύνσεις πρέπει πρώτα να συμφωνηθούν από κοινού, ενώ ταυτόχρονα ότι τα υπερπλεονάσματα θα είναι αρκετά μικρότερα από αυτά που προβλέπει η κυβέρνηση.
Στην έκθεση (σελ. 8) η Κομισιόν επικαλείται κι έναν ακόμη λόγο για να συστήσει «σύνεση στην ανάληψη δεσμεύσεων για τον δημοσιονομικό χώρο που προβλέπεται να προκύψει τα επόμενα χρόνια»: τις αβεβαιότητες που υπάρχουν στο σενάριό της, μεταξύ άλλων εξαιτίας και των αναμενόμενων αποφάσεων του Συμβουλίου Επικρατείας για τα μισθολογικά και συνταξιοδοτικά θέματα.
Ήδη, οι πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου δημιούργησαν υποχρεώσεις 0,4% του ΑΕΠ και η έκθεση αναφέρει ότι οι σχετικοί πόροι «εξοικονομήθηκαν» από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Βασικά σημεία της Έκθεσης Συμμόρφωσης:
1. Σημάδια ανάκαμψης στην αγορά εργασίας αλλά παραμένουν απαράδεκτα υψηλά τα ποσοστά ανεργίας- ανάγκη ενίσχυσης των ποσοστών απασχόλησης: 53,3% έναντι 66,5% μέσου όρου Ευρωζώνης
2. Το βασικό σενάριο για το ΑΕΠ προβλέπει: 1,9% φέτος, 2,3% το 2019 και το 2020, 2,1% το 2021, 1,8% το 2022
3. Σταδιακή μείωση της ανεργίας από το 20,1% φέτος στο 14,9% το 2022
4. Αναμένεται θετικό carry over από το υπερπλέονασμα του 2017- Επιτεύξιμος ο στόχος του 3,5% με τη βοήθεια και των μέτρων που έχουν ψηφιστεί, όπως η κατάργηση της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου και της φοροαπαλλαγής για ιατρικές δαπάνες, η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, ο φόρος διανυκτέρευσης στα καταλύματα- Πιλοτική η εφαρμογή για φέτος του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά
5. Στο 0,4% του ΑΕΠ (περίπου 710 εκ) η επίπτωση από τις αποφάσεις του ΣτΕ για ένστολους κ.λ.π. Θα πρέπει να αντιμετωπιστεί φέτος το σχετικό δημοσιονομικό ρίσκο
6. Η επίτευξη στόχου 3,5% επιτρέπει τη συμμετρική εφαρμογή του πακέτου που ψηφίστηκε για 2019- 2020, δηλαδή και μέτρα και αντίμετρα- Τα πρόσθετα μέτρα (ελαφρύνσεις και παροχές) από το δημοσιονομικό χώρο θα διευκρινιστούν με τον Προϋπολογισμό του 2019
7. Κίνδυνοι από ενδεχόμενες αποκλίσεις κατά την εφαρμογή μέτρων, όπως η ευθυγράμμιση αντικειμενικών- εμπορικών τιμών. Εν αναμονή αποφάσεων ΣτΕ για βασικές μεταρρυθμίσεις, χρειάζεται σύνεση στους υπολογισμούς για τη χρήση του δημοσιονομικού χώρου
8. Οι Ευρωπαίοι θεωρούν ότι θα υπάρξει μερική αύξηση στις δαπάνες π.χ. μισθών, πρόνοιας (σε αντίθεση με την κυβέρνηση), ενώ θεωρούν ότι η χρηματοδότηση του μεταφορικού ισοδύναμου δεν θα πρέπει να πιέσει κι άλλο το ΠΔΕ
9. Ευθυγράμμιση αντικειμενικών- εμπορικών τιμών: οι Αρχές δεσμεύθηκαν για κάλυψη του 50% της εναπομείνασας διαφοράς εντός του 2019 και για πλήρη ευθυγράμμιση το 2020
10. Έμφαση της ΑΑΔΕ σε 1.271 υποθέσεις μεγάλου ενδιαφέροντος
11. Τον Ιούλιο σχέδιο δράσης για έγκαιρη εξόφληση οφειλών Δημοσίου και επιστροφές φόρων
12. Σημαντική αύξηση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών στο διάστημα Απριλίου- Ιουνίου. Μέχρι τέλος Μαΐου είχαν διενεργηθεί 4.349. Προγραμματισμός 9.458 για τους επόμενους μήνες- Δεν συμμετέχει ο συμβολαιογραφικός σύλλογος Κέρκυρας (υποκαθίστανται από άλλους συλλόγους)
13. Το Κτηματολόγιο ξεκίνησε το 1994 και ως τώρα έχει καλυφθεί το 29% των εμπράγματων δικαιωμάτων. Βασική αιτία των καθυστερήσεων η έλλειψη δασικών χαρτών- Το 2020 θα καλυφθεί η Επικράτεια από δασικούς χάρτες