Του Γιώργου Φιντικάκη
Το ναρκοπέδιο του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) καλείται να περάσει σήμερα ο ΟΛΠ, αυτή τη φορά για την έγκριση μετατροπής δύο αποθηκών και της λεγόμενης «Παγόδας» σε ξενοδοχεία.
Τα πάντα είναι ανοιχτά και η ανησυχία των Κινέζων δεν κρύβεται, πολλώ δε μάλλον όταν μέλος του ΚΣΝΜ είναι ο υποψήφιος με τον ΣΥΡΙΖΑ δήμαρχος Πειραιά Νίκος Μπελαβίλας, τμήμα του εκλογικού ακροατηρίου του οποίου συγκαταλέγεται στους πολέμιους των επενδύσεων στο λιμάνι.
Σε κάθε περίπτωση και παρότι η κυβέρνηση εν όψει και του ταξιδιού Τσίπρα στο Πεκίνο έχει επιχειρήσει να ρίξει τους τόνους, όπως φάνηκε με την ευρεία κυβερνητική συνάντηση τη περασμένη Παρασκευή στο Μαξίμου, ουδείς αποκλείει σήμερα νέα εμπόδια.
Στο θέμα της «Παγόδας» στην Ακτή Μιαούλη, όπως αποκαλείται ο πρώην Σταθμός Eπιβατών Aγίου Nικολάου, το σχέδιο του ΟΛΠ προβλέπει τη μετατροπή της σε πολυτελές ξενοδοχείο πέντε αστέρων, δυναμικότητας 300 δωματίων και χωρητικότητας 1.000 ατόμων, ενώ θα περιλαμβάνει και συνεδριακό κέντρο. Tο ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 60 εκατ. ευρώ, με διατήρηση της ιδιόμορφης σκεπής της «Παγόδας», στην οποία και οφείλει την ονομασία του το ακίνητο. Τα άλλα δύο ξενοδοχεία θα γίνουν με μετατροπή των αποθηκών («μικρή» και «μεγάλη», που βρίσκονται δίπλα στις παλαιές διαμετακομιστικές αποθήκες σιτηρών) σε κατάλληλα για ξενοδοχεία κτίρια.
Το βέβαιο είναι ότι οι επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι άμεσα ή έμμεσα θίγουν πολλούς. Τουριστικοί παράγοντες εκτιμούν ότι η ανέγερση ξενοδοχείων θα τους πάρει όλη τη δουλειά, ενώ τοπικοί έμποροι εκτιμούν ότι οι επιχειρήσεις τους στο λιμάνι θα απαξιωθούν εφόσον λειτουργήσει εκεί ένα mall, του οποίου και έχει συμφωνηθεί να περιοριστεί η έκταση.
Στο μεταξύ, αύριο το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εκδίδει την οριστική του γνωμοδότηση, που θα σταλεί πρώτα στην Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένος του υπ. Ναυτιλίας (ΕΣΑΛ) και μετά στον ΟΛΠ. Η ΕΣΑΛ είναι εκείνο το όργανο που είχε κόψει ένα πολύ μεγάλο μέρος από τις επενδύσεις του master plan, συνολικού ύψους 612 εκατ. ευρώ.
Τα παραπάνω σημαίνουν στην πράξη ότι μόλις παραλάβει στα χέρια του ο ΟΛΠ τη γνωμοδότηση, τότε θα καταθέσει ξανά το master plan στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Τροποποιήσεις θα υπάρξουν μόνο σε κάποιες μικρές πτυχές του, όπως το μέγεθος του εμπορικού κέντρου, ενώ όλα τα άλλα θα παραμείνουν ως έχουν. Τα πάντα ωστόσο θα φανούν στην πράξη, όπως λένε κύκλοι του ΟΛΠ στον «Φ», τονίζοντας ότι «στη συνάντηση της περασμένης Παρασκευής ναι μεν μπήκαν οι βάσεις για να επιλυθεί το πρόβλημα, αλλά θα πρέπει και να σιγουρευτούμε γι'' αυτό με βάση τις εξελίξεις των αμέσως επόμενων ημερών».
Τα παραπάνω συμβαίνουν σε μια περίοδο κατά την οποία το Πεκίνο βρίσκεται σε φάση επαναξιολόγησης της τακτικής του αναφορικά με τη διαδικασία ολοκλήρωσης του νέου Δρόμου του Μεταξιού, με την κινεζική διπλωματία να αποκαλεί τον Πειραιά «κεφάλι του Δράκου», αλλά ταυτόχρονα να συνάπτει νέες διακρατικές συνεργασίες, όπως έκανε πρόσφατα με την «αντισυστημική» ιταλική κυβέρνηση Σαλβίνι - Ντι Μάιο.
Το γεγονός ότι η Cosco επιδιώκει να αναπτύξει στρατηγικές σχέσεις με τα λιμάνια της Αδριατικής, αρχής γενομένης από την Τεργέστη, ως πρώτο βήμα υλοποίησης της νέας συνεργασίας Κίνας - Ιταλίας που υπεγράφη πρόσφατα στη Ρώμη, στέλνει μήνυμα και στην Αθήνα ότι υπάρχουν και αλλού πρόθυμοι να συμμετάσχουν στο εγχείρημα του νέου Δρόμου του Μεταξιού.
Τα παραπάνω δεν αποκλείεται να έπαιξαν τον δικό τους ρόλο στην προσπάθεια αναστροφής της κυβέρνησης στο θέμα ΟΛΠ την περασμένη Παρασκευή, σε συνδυασμό με την ανησυχία για τις επιπτώσεις εν όψει του ταξιδιού Τσίπρα στο Πεκίνο στο τέλος Απριλίου, αλλά και την παρέμβαση της Κινέζας πρέσβειρας στην Αθήνα. Είχαν προηγηθεί παρασκηνιακές συζητήσεις, η ενόχληση της κινεζικής πλευράς -όπως αυτή μεταφέρθηκε στα κυβερνητικά όργανα διά της διπλωματικής οδού- και συνεννοήσεις με την Κινέζα πρέσβειρα Τσανγκ Τσιγιουέ.