Του Απόστολου Σκουμπούρη
Σε νέα φάση, ωρίμανσης και αλλαγών μπαίνει η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα, με τον ανταγωνισμό να φουντώνει μετά τις τελευταίες εξελίξεις και το «σπάσιμο» της σύμβασης της Forthnet με τη Super League αλλά και της... επίθεσης των ψηφιακών πλατφορμών, όπως το Netflix.
H επιλογή της Forthnet να «αποδράσει» από το βαρύ και καθόλου ευέλικτο συμβόλαιο με τη Super League είναι σαφές ότι θα της στοιχίσει σε συνδρομητές, δεδομένου ότι το ελληνικό πρωτάθλημα, ήταν ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (και κεντρικό... ανάχωμα μαζί με τη Euroleague) έναντι της έτερης πλατφόρμας Cosmote TV.
Από την άλλη πλευρά, οι ιθύνοντες της Forthnet «ζύγισαν» την κατάσταση, την οικονομική συγκυρία και την ελκυστικότητα του προϊόντος και έκριναν ότι τα (οικονομικά) οφέλη είναι ασύγκριτα υψηλότερα από τις απώλειες.
Σε επίσημη χθεσινή της ανακοίνωση προς το χρηματιστήριο, η Forthnet σημειώνει ότι τα κεφάλαια που αποδεσμεύονται – που γλιτώνει δηλαδή – από τη ματαίωση της συνέχισης της σύμβασης με τις 15 ΠΑΕ για τη αγωνιστική περίοδο 2018-2019 ανέρχονται σε 37,59 εκατ. ευρώ!
Από την άλλη, όπως επίσης τονίζεται στην ανακοίνωση, η επίπτωση του πρόωρου τερματισμού των συμβάσεων κεντρικής διαχείρισης (ΣΚΔ) στη συνδρομητική βάση και κατ'' επέκταση στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου δεν μπορεί να προβλεφθεί με ασφάλεια. Και τούτο λόγω του μεικτού περιεχομένου των καναλιών NOVASPORTS, τα οποία περιλαμβάνουν περισσότερα του ενός τηλεοπτικά προϊόντα, όπως π.χ. τα δικαιώματα αποκλειστικής μετάδοσης της κορυφαίας ευρωπαϊκής διασυλλογικής διοργάνωσης μπάσκετ της Euroleague κ.α.
Η Forthnet για την επόμενη αγωνιστική περίοδο 2018-2019 έχει ήδη σε ισχύ διμερή συμφωνία με την ΠΑΕ ΠΑΟΚ, ενώ με τα κεφάλαια που θα εξασφαλίσει από το «σπάσιμο» της κεντρικής συμφωνίας, είναι σαφές ότι θα «χτυπήσει» νέες επιμέρους διμερείς συμφωνίες με τις ομάδες που έχουν εμπορικό ενδιαφέρον.
Το παιχνίδι λοιπόν αλλάζει, καθώς η Forthnet – που έτσι κι αλλιώς πίεζε για μείωση των ομάδων της Α'' Εθνικής από 16 σε 12, θα κατευθύνει τα κεφάλαιά της μόνο στις δημοφιλείς (μεγάλες) ομάδες, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις ομάδες μικρότερης δυναμικότητας και δη τις επαρχιακές.
Η Cosmote TV θα περιμένει να κάτσει ο κουρνιαχτός
Φειδωλός και απολύτως μετρημένος ήταν χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Cosmote Μιχάλης Τσαμάζ στη συνέντευξη τύπου για τα δύο χρόνια του Cosmote History, όταν ερωτήθηκε για το τι θα πράξει η πλατφόρμα στο θέμα της Super League.
Αφού διέψευσε κάθε σενάριο που έχει ακουστεί τα τελευταία χρόνια περί προτάσεων ή αντιπροτάσεων για τη Super League, τονίζοντας ότι «ήταν απλώς σενάρια τα οποία δεν προέρχονταν ποτέ από εμάς», ο κ. Τσαμάζ τόνισε πως «υπό προϋποθέσεις και με τις κατάλληλες συνθήκες όλα τα αθλητικά μας ενδιαφέρουν. Πρέπει να περιμένουμε να δούμε πως διαμορφώνεται η κατάσταση. Σε εύλογο χρονικό διάστημα θα αποφασίσουμε και εμείς πως θα κινηθούμε».
Όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις γύρω από τον όμιλο, ερμηνεύουν αυτή την απάντηση πέρα από την εύλογη... διπλωματικότητά της, ως έμμεση παραδοχή ότι η Cosmote TV ασφαλώς και θα ενδιαφερθεί για το εγχώριο αθλητικό προϊόν, χωρίς όμως «τυφλά» τιμήματα.
Δε θα μπει σε... πλειστηριασμό και δημοπρασίες παιχνιδιών, αλλά θα κινηθεί με πλάνο και οργανόγραμμα, ανάλογα με τις εξελίξεις. Πάντως, η πλατφόρμα έχει τις υποδομές σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και σε τεχνολογία να διεκδικήσει παιχνίδια της Super League και λογικά αυτό θα πράξει.
Άλλωστε, έχοντας εξασφαλίσει το κορυφαίο αθλητικό (τηλεοπτικό) brand παγκοσμίως, το UEFA Champions League έως το 2021, το NBA αλλά και τα τέσσερα δημοφιλέστερα πρωταθλήματα της Ευρώπης (Ισπανικό, Αγγλικό, Ιταλικό και Γερμανικό), η Cosmote TV είναι σαφές ότι έχει ρίξει το 80% του βάρους της στο αθλητικό περιεχόμενο.
Άλλωστε, όπως τόνισε χθες ο κ. Μιχάλης Τσαμάς, ο όμιλος έχει επενδύσει έως τώρα περί τα 250 εκατ. ευρώ για την Cosmote TV. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των κεφαλαίων πήγε στην «αγορά» του UEFA Champions League έως το 2021, με ένα ποσό που κυμάνθηκε από 80 έως 100 εκατ. ευρώ!
Μ. Τσαμάζ: Στο break even πλέον η Cosmote TV
Μετά από περίπου εφτά χρόνια διαρκών επενδύσεων με την πλατφόρμα σε καμιά περίπτωση να μην φέρνει κέρδη στον όμιλο, χθες ο κ. Τσαμάζ αποκάλυψε ότι πλέον «είμαστε break even». Δεν μας δίνει κέρδη, αλλά βοηθάει γενικότερα στην εικόνα και τη διατήρηση των πελατών του ομίλου».
Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη καθώς όλη αυτή την 7ετία η πλατφόρμα «χτίζονταν» και ήταν ζημιογόνα. Κάτι ασφαλώς που επιβεβαιώνει ότι τα περιθώρια κέρδους είναι εξαιρετικά χαμηλά, αλλά και η ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά μικρή για να «κρατήσει» κερδοφόρες τις πλατφόρμες.
Με 525.000 συνδρομητές η Cosmote TV στο τέλος του 2017
«Στο τέλος του 2016 η Cosmote TV είχε 500.000 συνδρομητές, οπότε υπολογίζαμε ότι τέλη του 2017 θα είχαμε φτάσει τις 600.000 συνδρομές. Αντ'' αυτού, κλείσαμε το έτος με 525.000 συνδρομές, καθώς η αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης επηρεάστηκε αρνητικά από την επιβολή του τέλους 10% στις αρχές του περασμένου έτους». Αυτό επισήμανε ο κ. Τσαμάζ δίνοντας το στίγμα για το πως διαμορφώνεται πλέον η εν λόγω αγορά στην Ελλάδα.
Δύο χρόνια Cosmote History – Θα δοθεί για προβολή σε σχολεία
Αφορμή για τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της Cosmote TV ήταν η συμπλήρωση δύο χρόνων από την πρεμιέρα του Cosmote History, του καναλιού που αποτελεί πολύτιμο... πετράδι για τον όμιλο, αποτελώντας το μοναδικό ελληνικό κανάλι με ντοκιμαντέρ. Ο όμιλος το δημιούργησε με στόχο να προβάλει την ιστορία, τον πολιτισμό, τα ήθη και έθιμα της χώρας, ενώ ήδη έχει αναδειχθεί στο δημοφιλέστερο κανάλι ντοκιμαντέρ της πλατφόρμας.
Αυτή τη διετία το Cosmote History έχει φέρει σε πρώτη τηλεοπτική προβολή 24 πρωτότυπα ντοκιμαντέρ, έχει προβάλλει περισσότερους από 1.000 τίτλους ντοκιμαντέρ με την υπογραφή καταξιωμένων Ελλήνων και ξένων δημιουργών, ενώ έχει εξασφαλίσει μεγάλες διεθνείς παραγωγές για την Ελλάδα από κορυφαία δίκτυα και εταιρείες διανομής, όπως το National Geographic, το BBC, το ARTE France, το CBS, το PBS κ.ά. Τέλος, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ομίλου ΟΤΕ, στα σχέδια είναι το περιεχόμενο του Cosmote History να διατεθεί σε σχολεία, για τις εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές ανάγκες των μαθητών.