Λίγο πιο κοντά στη γραμμή τερματισμού βρίσκεται ο διαγωνισμός - μαμούθ για την μακροχρόνια παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καθώς αύριο Πέμπτη πρόκειται να αποσφραγιστούν οι φάκελοι που περιέχουν και τις οικονομικές προσφορές των δύο υποψηφίων σχημάτων, δηλαδή των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects και των Vinci-Μυτιληναίος – Άβαξ. Πληροφορίες της αγοράς τοποθετούν το εκτιμώμενο ύψος του έργου, πέριξ του 1 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στη λειτουργία, συντήρηση και υλοποίηση εργασιών αναβάθμισης του οδικού άξονα, αλλά και στο δικαίωμα παραχώρησης του 35ετούς δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου και των τριών καθέτων οδικών αξόνων του.
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν την αποσφράγιση των φακέλων ώστε να διασταυρωθεί η πληρότητα των εγγράφων, δικαιολογητικών και εγγυητικών επιστολών. Στη συνέχεια, λίγες ημέρες μετά, υπό την προϋπόθεση της πληρότητας των φακέλων, οι κοινοπραξίες θα κληθούν να καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους, όπου και θα κριθεί η τελική αναμέτρηση, ενώ μένει να φανεί εάν το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές.
Ένα άτυπο κριτήριο για το εάν ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές σχετίζεται με τη διαφορά μεταξύ των δύο προσφορών, εάν δηλαδή αυτή είναι της τάξεως του 15%, θα ζητηθεί η υποβολή βελτιωμένων προσφορών και από τους δύο. Επίσης, κατά πάγια πρακτική, ζητείται από το σχήμα που καταθέτει τη μεγαλύτερη προσφορά να προχωρήσει στην αναπροσαρμογή της.
Σε περίπτωση που η διαδικασία κυλήσει ομαλά μέχρι το τέλος του καλοκαιριού εκτιμάται ότι θα υπάρχει οριστικός ανάδοχος. Σε αυτή την περίπτωση, το έργο θα εξασφάλιζε την εμφάνιση ανοδικών μεγεθών για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ της οποίας το ανεκτέλεστο τοποθετείται στα 3 δισ. ευρώ. Η εισηγμένη, εδώ και πολλά χρόνια, δίνει έμφαση σε δραστηριότητες που δε χαρακτηρίζονται από την κυκλικότητα των κατασκευών, με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού να είναι προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Και για τη Μυτιληναίος και την Άβαξ το έργο θα έχει σημαντικά οφέλη, δεδομένου ότι θα υλοποιήσουν τις κατασκευαστικές εργασίες αναβάθμισης του οδικού άξονα, αντικείμενο με σημαντικά προσδοκώμενα έσοδα πέραν αυτών από την λειτουργία της Εγνατίας Οδού. Στον τομέα των παραχωρήσεων δίνει έμφαση και η Άβαξ, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό.
Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, στόχος είναι η αναβάθμιση του δρόμου και η παροχή υψηλών υπηρεσιών στον χρήστη, καθώς «δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση αλλά για παραχώρηση για συγκεκριμένη χρονική περίοδο». Όσον αφορά το ύψος των διοδίων τοποθετείται σε 3 λεπτά ανά χιλιόμετρο.
Η Εγνατία Οδός είναι μήκους 658 χιλιομέτρων και εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Ο αυτοκινητόδρομος εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ της χώρας, το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, το 41% της απασχόλησης της χώρας στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας.