Του Γιώργου Φιντικάκη
Από εκεί που κάποτε η κυβέρνηση ξόρκιζε τις αποκρατικοποιήσεις, τώρα κάνει ό,τι μπορεί για να τις κάνει ακόμη περισσότερες, όπως προκύπτει από το νέο επικαιροποιημένο πλάνο που ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με αυτό, οι ιδιωτικοποιήσεις αυξάνονται και πληθύνονται, και από 19 που φιγουράριζαν έως σήμερα στη σχετική λίστα, αυξάνονται πλέον σε... 24, χωρίς σε αυτές να περιλαμβάνονται οι 6 που έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Το νέο πλάνο έχει «εμπλουτιστεί» με αρκετές καινούργιες, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται η αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα, και μια σειρά από κρατικά ακίνητα, όπως το πρώην Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο, η Λουτρόπολη στα Καμμένα Βούρλα, οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις στις Θερμοπύλες, η πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες Ηρακλείου, οι πρώην εργοταξιακοί χώροι της Ζεύξης Ρίου Αντιρρίου, καθώς επίσης το Ξενία και η ιαματική πηγή στην Κύθνο.
Στη νέα λίστα που εγκρίθηκε προ ημερών από το ΚΥΣΟΙΠ, και έχει ήδη αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, δεν συγκαταλέγονται όσες ιδιωτικοποιήσεις έχουν ήδη ολοκληρωθεί, όπως του Αστέρα Βουλιαγμένης, των περιφερειακών αεροδρομίων, του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΤΕ.
Ακτινογραφώντας την πορεία των φετινών ιδιωτικοποιήσεων, φαίνεται ότι θα επιτευχθούν έσοδα πάνω από 2 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας δηλαδή τον στόχο για το 2018. Σύμφωνα με το sMoU, ο φετινός στόχος εσόδων ήταν 2 δισ. ευρώ για το 2018 και 1 δισ. ευρώ το 2019.
Καταλύτη για τις φετινές επιδόσεις αποτελεί η προ ημερών εξέλιξη με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου η Κομισιόν ήρθε σε συμφωνία με ΤΑΙΠΕΔ και ΔΑΑ, να αναθεωρηθεί προς το πάνω το αρχικό τίμημα, και από 600 εκατ. ευρώ, αυτό να ανέλθει κοντά στα 1,1 δισ. ευρώ.
Φαίνεται ότι οι καθυστερήσεις που υπήρξαν στις διαδικασίες ολοκλήρωσης της συμφωνίας και η πολυπλοκότητα του έργου οδήγησαν σε σχεδόν διπλασιασμό του τιμήματος, γεγονός στο οποίο συνετέλεσαν και η βελτίωση του οικονομικού κλίματος όπως και του τουρισμού σε σχέση με το 2015 που αποτέλεσε και την βάση για την αρχική αποτίμηση.
Από εκεί πέρα, και σύμφωνα με το πρόγραμμα, τουλάχιστον 7 διαγωνισμοί βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ άλλοι είναι στην τελική ευθεία ολοκλήρωσης.
Απαριθμώντας τα όσα έχουν μέχρι σήμερα συμβεί, από την αρχή του έτους έως σήμερα έχει εισπραχθεί το τίμημα για το 5% του ΟΤΕ (284 εκατ. ευρώ), για το 67% του ΟΛΘ (231,9 εκατ. ευρώ) και από διάφορα ακίνητα (ενδεικτικά πάνω από 8,8 εκατ. ευρώ από το eAuction VIII), καθώς επίσης και 166 εκατ. ευρώ από την ανανέωση των αδειών χρήσης ραδιοφάσματος.
Ταυτόχρονα, έχουν προχωρήσει διαγωνισμοί με την λήψη δεσμευτικών προσφορών για άλλα έργα όπως η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (251,28 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων από τα συνολικά 535 εκατ. ευρώ) και η πώληση της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού, της λεγόμενης ΕΕΣΣΤΥ (με προσφορά 22 εκατ. ευρώ).
Στη δεύτερη φάση για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών έχουν μπει οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου, της μαρίνας Χίου και της Εγνατίας Οδού, έχει επίσης δρομολογηθεί η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού στα ΕΛΠΕ (έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 5 επενδυτικά σχήματα), ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το Ξενία Ιαματικής Πηγής Κύθνου κλπ.
Δείτε εδώ το αναθεωρημένο ADP.