Αρ. Παντελιάδης (Μετρό): Η νέα τάξη πραγμάτων στο λιανικό εμπόριο, ο ανταγωνισμός και η My Market

Αρ. Παντελιάδης (Μετρό): Η νέα τάξη πραγμάτων στο λιανικό εμπόριο, ο ανταγωνισμός και η My Market

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Στο διαρκώς μεταβαλλόμενο κλάδο του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα που ακολουθεί τις καταναλωτικές συνήθειες, στην πορεία της επένδυσης στη Βερόπουλος, αλλά και στο «στοίχημα» της οικογένειας Σκλαβενίτη αναφέρθηκε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Metro My Market κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης.

Σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι για το δικό του όμιλο το πιο δύσκολο τεστ στην ιστορία του ήταν η ενσωμάτωση της Βερόπουλος, ένα project εξαιρετικά δύσκολο και με πολλές ιδιαιτερότητες, το οποίο η Μετρό πέρασε με επιτυχία.

Παράλληλα, συμπλήρωσε ότι η επανέλκυση των καταναλωτών δεν είναι εύκολη διαδικασία – κάτι που αντιμετωπίζει ακόμη πιο έντονα η οικογένεια Σκλαβενίτη – ενώ το βιώνει και ο δικός του όμιλος μετά την ενσωμάτωση της Βερόπουλος.

Η My Market υλοποιεί, σε ορίζοντα τριετίας από την εξαγορά, την ανακαίνιση όλων των πρώην καταστημάτων Βερόπουλος, διαδικασία που θα ολοκληρωθεί τέλος του 2018.

Το 2016 ανακαινίστηκαν περί τα 65 καταστήματα της πρώην Βερόπουλος, φέτος δρομολογούνται 42, ενώ το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί του χρόνου με περίπου 45 καταστήματα.

Γενικότερα ο όμιλος μαζί με τις ανακαινίσεις δρομολογεί μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, καθώς όπως γνωστοποίησε ο κ. Παντελιάδης η My Market σχεδιάζει μέσα στο 2017 το άνοιγμα επιπλέον δέκα καταστημάτων (δύο άνοιξαν προ ημερών), με έμφαση κυρίως τη Βόρεια Ελλάδα.

Τόνισε ότι «η παρουσία μας στη Βόρεια Ελλάδα είναι κάπως αδύναμη», ενώ γενικότερα για τη Βόρεια Ελλάδα εκτίμησε ότι σε βάθος κάποιων ετών, «χωράει» ως γεωγραφικό εκτόπισμα επιπλέον 100 καταστήματα! Πάντως, η ανάπτυξη προς τη Β. Ελλάδα (αλλά και τα νησιά) θα γίνει αυτόνομα και όχι μέσα από εξαγορές, καθώς δεν υπάρχουν πολλές αλυσίδες ικανού μεγέθους.

Επίσης, ο όμιλος δρομολογεί την είσοδό του στην κυπριακή αγορά, καθώς τον προσεχή Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η ανέγερση του πρώτου καταστήματος στο νησί, «που αποτελεί μια μικρή αλλά δυναμική αγορά» όπως είπε.

Για Σκλαβενίτη

Κληθείς να σχολιάσει το εγχείρημα της οικογένειας Σκλαβενίτη ο κ. Παντελιάδης επισήμανε ότι είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το θα πετύχει, καθώς επισήμανε ότι η επανάκτηση των χαμένων πελατών είναι δύσκολη διαδικασία, κρίνοντας μάλιστα και από την προσπάθεια του ομίλου του με τη Βερόπουλος.

Τόνισε ότι τα καταστήματα My Market δεν έχουν χάσει – προς το παρόν – από την αλλαγή της Μαρινόπουλος σε Σκλαβενίτη, καθώς τα τελευταία δεν έχουν ανακτήσει την πελατεία τους, αυτό όμως δε σημαίνει ότι απέτυχε το εγχείρημα, όμως έως το τέλος του 2017 θα υπάρχει πιο ασφαλής εικόνα για την όλη κατάσταση.

Για τη Lidl

Σε ερώτηση του Liberal, για το πως βλέπει την «εξάπλωση» της Lidl στην Ελλάδα, ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι σε πολλά θαυμάζει τη φιλοσοφία που έχει περάσει η εν λόγω αλυσίδα, κυρίως για τον τρόπο που έχει εκπαιδεύσει και «επιβάλει» στον καταναλωτή το μοντέλο λειτουργίας της. Μάλιστα, χαριτολογώντας επισήμανε ότι αν γύριζε το χρόνο πίσω, θα ήθελε να δουλέψει έστω και λίγους μήνες στην γερμανική εταιρεία, προκειμένου να συλλέξει εμπειρίες.

Ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο και η My Market

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα συνεχίζει να υποχωρεί με ρυθμό 5%-6% (και) φέτος, όμως το ανανεωμένο δίκτυο της My Market καταγράφει αύξηση 30%, λόγω επανάκτησης πελατολογίου και δεδομένου ότι ξεκινάει από πολύ χαμηλή... βάση. Αντιθέτως, το δίκτυο της Cash & Carry ακολουθεί την πτωτική πορεία του λιανικού εμπορίου χάνοντας 5% - 6%, κάτι που ο κ. Παντελιάδης απέδωσε στο γεγονός ότι κλείνουν αρκετά μικρά καταστήματα που αποτελούν πελάτες αυτής της συνομοταξίας καταστημάτων.

Πρόβλημα τα... αχανή υπερκαταστήματα

Έχει ενδιαφέρον η άποψη του κ. Παντελιάδη ότι η μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων και επισκεψιμότητας παρουσιάζεται στα μεγάλα, στα θηριώδη υπερκαταστήματα, «μόδα» που αναπτύχθηκε από το ''95 έως το 2005 περίπου, όμως μέσα στην κρίση αντιμετωπίζει τα ισχυρότερα προβλήματα. Ο επιχειρηματίας επισήμανε ότι μέσα στην κρίση τα υπερκαταστήματα 2.500 τ.μ. και άνω δείχνουν αναποτελεσματικά, ενώ αντιθέτως τα μικρότερα και ευέλικτα ή μεσαίου μεγέθους μαγαζιά, διατηρούν καλές επισκεψιμότητες.

Στα 15 ευρώ το μέσο «καλάθι» της My Market

Ο κ. Παντελιάδης, εξειδικεύοντας την ανάλυσή του για τις καταναλωτικές συνήθειες που μεταλλάσσονται εύλογα μέσα στην κρίση, τόνισε ότι προ κρίσης ένα μέσο νοικοκυριό ξόδευε περίπου 380 ευρώ το μήνα σε σούπερ μάρκετ, ενώ πλέον ξοδεύει περί τα 250 ευρώ. Τόνισε ότι υπάρχει μια σταθεροποίηση στην πτώση, ενώ έκρινε ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια περαιτέρω μείωσης της κατανάλωσης.

Μιλώντας για το μέσο «καλάθι» των πελατών της My Market επισήμανε ότι αυτό διαμορφώνεται στα 15 ευρώ, όμως αυτό το «δείγμα» δεν είναι αντιπροσωπευτικό, καθώς ο όμιλος έχει τα περισσότερα καταστήματά του μέσα στον αστικό ιστό, οπότε πολλοί πελάτες επισκέπτονται δύο και τρεις φορές την εβδομάδα το ίδιο κατάστημα, κάνοντας... διασπορά των αγορών τους. Γενικώς πάντως υπάρχει «μάζεμα» των μεγάλων λογαριασμών, που γίνονταν στα μεγάλα... υπερμάρκετ, με παράλληλη αύξηση της συχνότητας των πιο ευέλικτων αγορών...

Ο όμιλος Μετρό My Market σε αριθμούς

Ο όμιλος διαθέτει 273 καταστήματα συνολικά, εκ των οποίων τα 222 είναι My Market και τα υπόλοιπα (51) Cash & Carry. Όπως τόνισε ο κ. Παντελιάδης, το 2016 ο όμιλος προσέλαβε λόγω της απορρόφησης της Βερόπουλος και της αύξησης των αναγκών 1.600 άτομα, ενώ πρόσθεσε έως τώρα 200 επιπλέον μέσα στο 2017. Αυτή τη στιγμή απασχολεί συνολικά 10.500 εργαζόμενους.

Ο όμιλος (μαζί με τα καταστήματα Βερόπουλος) έκλεισε στη χρήση του 2016 με αύξηση πωλήσεων 6,5%, στα 1,15 δισ. ευρώ, ενώ ο στόχος για την τρέχουσα χρήση είναι ο κύκλος εργασιών να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ.

Ιστορικό

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1976 με την επωνυμία METRO Ανώνυμη Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία Ειδών Διατροφής και Οικιακής Χρήσεως και το διακριτικό τίτλο METRO. Αποτελεί μια 100% ελληνική εταιρεία, ενώ προήλθε από το συνεταιρισμό οκτώ παντοπωλών που ένωσαν τις δυνάμεις τους. Σήμερα διαθέτει δύο αλυσίδες καταστημάτων, τα καταστήματα χονδρικής METRO Cash & Carry και τα My market.

Το Φεβρουάριο του 2016, ο όμιλος προέβη στο πιο σημαντικό εγχείρημα της ιστορίας του και μια από τα πιο δύσκολα project συγχώνευσης και ενσωμάτωσης, αποκτώντας την αλυσίδα Βερόπουλος, η οποία είχε ιδρυθεί το 1973 και επί δεκαετίες ήταν η κορυφαία – σε αριθμό καταστημάτων – αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα μας.