Του Γιώργου Φιντικάκη
Κατατίθενται αύριο στο ΤΑΙΠΕΔ οι βελτιωμένες προσφορές των δύο μνηστήρων για την αγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ, και αφού πρώτα ελεγχθούν, θα ανοίξουν πιθανότατα την Παρασκευή, δίνοντας τέλος σε ένα πολύμηνο σίριαλ.
Είχε προηγηθεί η αρχική κατάθεση των φακέλων από τους δύο διεκδικητές στις 16 Φεβρουαρίου, για να ακολουθήσει μια σχολαστική εξέταση της σύνθεσης των κοινοπραξιών και των δικαιολογητικών, με συνέπεια να φτάσουμε στις 29 Μαρτίου, οπότε και άνοιξαν επιτέλους οι προσφορές, με το ΤΑΙΠΕΔ να ζητά όπως αναμενόταν, νέες βελτιωμένες.
Κι αυτό καθώς αμφότερες είχαν κινηθεί μεταξύ 400 και 450 εκατ. ευρώ, με τα δύο σχήματα να "κρατούν δυνάμεις" για τον τελικό γύρο, γεγονός που συντηρεί τις προσδοκίες πως η πλειοδοσία μπορεί να οδηγήσει σε τίμημα κοντά στο μισό δισ. ευρώ ή και πάνω από αυτό, στο ιδανικό σενάριο.
Το γεγονός ότι αμφότερα τα τιμήματα, τόσο αυτό της κοινοπραξίας Snam-Fluxys-Enagas, όσο και εκείνο του σχήματος Reganosa-Transgaz- EBRD, είχαν ξεπεράσει τα 400 εκατ ευρώ, είχε αναγνωρίσει δημόσια ο υπ. Ενέργειας Γ. Σταθάκης. Και επειδή η μεταξύ τους διαφορά είχε κινηθεί χαμηλότερα του 15%, είχε ενεργοποιηθεί ο σχετικός όρος του διαγωνισμού, προκειμένου να υπάρξει και δεύτερος κύκλος.
Θυμίζουμε ότι στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν οι τρεις βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP, δηλαδή η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, και η ισπανική Enagas.
Απέναντι στην «ευρωπαϊκή συμμαχία», αντιπαρατίθεται το σχήμα της θεωρητικά «μικρής» ισπανικής Reganosa, μαζί με τη ρουμανική Transgaz, και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη (EBRD).
Θυμίζουμε ότι προ 5ετίας, κατά τον πρώτο διαγωνισμό για την πώληση του ΔΕΣΦΑ, στον οποίο και είχε επικρατήσει η αζέρικη Socar, καταβάλλοντας 400 εκατ. ευρώ, το country risk της χώρας ήταν πολύ υψηλότερο, το ταμείο της εταιρείας είχε πολύ λιγότερα από τα σημερινά διαθέσιμα (200 εκατ. ευρώ), και το επενδυτικό της πλάνο ήταν μικρότερης αξίας του σημερινού.
Τότε, μάλιστα, ο αποτιμητής εκείνου του διαγωνισμού είχε προσδιορίσει την αξία του ΔΕΣΦΑ στα 330 εκατ ευρώ.