Του Γιώργου Φιντικάκη
Αυτή η χώρα μπορεί να διαλυθεί πάρα πολύ εύκολα, αρκεί κάποιος να ξεχάσει τη «βρύση» ενός δημόσιου οργανισμού ανοικτή.
Σήμερα το πρωί κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ένα από τα πιο τουριστικά και γνωστά νησιά της χώρας, η Ύδρα, όπου από χθες τα ξημερώματα έχει προκληθεί μπλακ άουτ πιθανότατα στο υποθαλάσσιο καλώδιο που το συνδέει με τη στεριά, δημιουργώντας πολλά ερωτήματα για τις ευθύνες του ΔΕΔΔΗΕ. Τη θυγατρική της ΔΕΗ, που διαχειρίζεται ένα δίκτυο διανομής 238.000 χλμ, αυτό που μεταφέρει το ρεύμα από τους υποσταθμούς στους καταναλωτές.
Έχουν περάσει 30 ώρες με την Ύδρα δίχως ρεύμα, αλλά και δίχως υδροδότηση, και νωρίτερα το πρωί ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε ότι το πλοίο που επρόκειτο να φορτώσει κατά τη διάρκεια της νύχτας, ειδικές γεννήτριες για να ηλεκτροδοτηθεί το νησί, τελικά απέπλευσε μόλις σήμερα από το λιμάνι του Γαλατά, επειδή το βράδυ προέκυψαν αντικειμενικές δυσκολίες στη διαδικασία φόρτωσης του εξοπλισμού.
Στο «καλό» σενάριο, που επανέλθει η ηλεκτροδότηση στο νησί γύρω στις 14.30, όπως υπόσχεται ο ΔΕΔΔΗΕ, θα μιλάμε για μια βλάβη που το άφησε χωρίς ρεύμα επί 34 ώρες (το μπλακ άουτ συνέβη 05:30 τα ξημερώματα της Κυριακής), προκαλώντας τεράστια δυσφήμιση, πολύ μεγάλες ζημιές σε επιχειρηματίες, ενώ οδήγησε μαζικά τους τουρίστες να πάρουν το πλοίο της επιστροφής, ζητώντας και αποζημιώσεις γιατί χάλασαν οι διακοπές τους.
Την περασμένη Τετάρτη, ήταν σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, μια αστοχία υλικού, εν προκειμένω ενός καινούργιου διακόπτη ηλικίας τεσσάρων ετών, στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης της Παλλήνης, που προκάλεσε μπλακ άουτ στην Αττική για σχεδόν 2,5 ώρες και επίσης πολλά ερωτήματα για τις ευθύνες του ΑΔΜΗΕ. Της εταιρείας που έως πρότινος ανήκε στη ΔΕΗ, αλλά επί ΣΥΡΙΖΑ «κρατικοποιήθηκε» (51% στο Δημόσιο, 24% στην κινεζική State Grid, 25% στο χρηματιστήριο), και έχει ως αντικείμενο να μεταφέρει το ρεύμα μέσω γραμμών υψηλής τάσης σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, από τους σταθμούς παραγωγής προς τα αστικά κέντρα.
Κοινός παρονομαστής των δύο περιστατικών ότι οι βλάβες συνέβησαν εν μέσω τουριστικής περιόδου, προκαλώντας απίστευτο χάος σε σπίτια, εστιατόρια, καταστήματα, επιχειρήσεις. Αν στην Αττική εγκλωβίστηκαν άνθρωποι σε ασανσέρ και διακόπηκε η λειτουργία του μετρό, στην Ύδρα εκατοντάδες επισκέπτες αποχωρούν μαζικά από το νησί, έχοντας υποστεί ολοήμερη ταλαιπωρία, με τους επιχειρηματίες να μην μπορούν να τους κρατήσουν, αφού δεν λειτουργούν εστιατόρια, ΑΤΜ, τίποτα.
Αμφότεροι οι διαχειριστές των δικτύων απέτυχαν να μη στιγματιστεί το φετινό καλοκαίρι και η φήμη τους από ένα σημαντικό μπλακ άουτ. Και αν στην Αττική ο ΑΔΜΗΕ έκανε λόγο για «σπάνιο περιστατικό» - το οποίο ίσως να μην είχε συμβεί, αν οι έλεγχοι τα τελευταία χρόνια δεν είχαν ατονήσει- στην Ύδρα ο ΔΕΔΔΗΕ, φωτογράφιζε στην ανακοίνωσή του την τοπική δημοτική αρχή. Διότι, όπως ανέφερε, τα συνεργεία του, επιθεώρησαν το δίκτυο κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, καθώς απαγορεύεται η χρήση οχήματος στο νησί.
Πράγματι το νησί του Αργοσαρωνικού είναι ένα από τα λίγα διεθνώς όπου τα αυτοκίνητα απαγορεύονται. Αλλά αυτό είναι γνωστό εδώ και χρόνια, δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως άλλοθι κατόπιν εορτής. Τοπική αυτοδιοίκηση, κράτος και υποδομές, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ, όφειλαν να έχουν βρει τρόπους να το ξεπερνούν όταν διακυβεύεται το δημόσιο συμφέρον. Τελικά, και αφού το νησί είχε συμπληρώσει 20 ώρες δίχως ρεύμα, ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε ότι αποστέλλει γεννήτριες προκειμένου να αποκατασταθεί όσο το δυνατόν ταχύτερα η ηλεκτροδότηση.
Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ είναι κοινό μυστικό ότι τα κονδύλια που ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ διαθέτουν για συντήρηση, δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες ενός κατά βάση απαρχαιωμένου δικτύου, ενώ οι εργαζόμενοι μιλούν για εργασίες που έχουν χαλαρώσει, λόγω περικοπών στις δαπάνες και έλλειψη προσωπικού. Έτερο ερώτημα είναι αν τα έργα υλοποιούνται επαρκώς από τους εργολάβους στους οποίους ανατίθενται. Οι φιλότιμες προσπάθειες των τεχνικών να αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση, όπως συνέβη στην περίπτωση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι δεν αρκούν για να απαντήσουν στα παραπάνω.
Τα περιστατικά απαξιωμένων υποδομών και υπηρεσιών πληθαίνουν παντού. Το Μάρτιο κατέρρευσε τμήμα της Διώρυγας της Κορίνθου και διεκόπη η σύνδεση Σαρωνικού - Κορινθιακού, αφού βαριά συντήρηση είχε χρόνια να γίνει. Ελάχιστες ημέρες μετά, η Θεσσαλονίκη έμεινε χωρίς νερό για τουλάχιστον τέσσερις ημέρες, καθώς το δίκτυο της ΕΥΑΘ είναι απαρχαιωμένο και ελάχιστα έχουν γίνει για να εκσυγχρονιστεί. Το Μάιο, στην ετήσια ψηφοφορία αναγνωστών ξένης τουριστικής ιστοσελίδας, 4 ανάμεσα στα 10 χειρότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, ήταν ελληνικά (Ηράκλειο, Χανιά, Ρόδος, Σαντορίνη). Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα, και αφορούν επίσης τις τραγικές ελλείψεις στα νοσοκομεία έως τους γηρασμένους στόλους του ΕΚΑΒ, της Πυροσβεστικής, της ΕΛ.ΑΣ, κ.ό.κ.
Ένα πουλόβερ η μικρή μας χώρα, αρκεί κάποιος να τραβήξει μια μικρή κλωστή και ξηλώνεται ολόκληρο.