Βγαίνει από την ομηρία το πολύπαθες έργο του οδικού άξονα Πάτρας-Πύργος, του οποίου τον διαγωνισμό αποφάσισε να παγώσει το 2015 ο τότε υπουργός Υποδομών Χρ.Σπίρτζης, προχωρώντας παράλληλα στην αλατοποίηση του σε οκτώ εργολαβίες. Και αυτό με το επιχείρημα ότι με τον τρόπο αυτό θα συμμετέχουν περισσότερες εταιρείες στον διαγωνισμό και θα ευνοηθεί ο ανταγωνισμός.
Τελικά, στις μισές εργολαβίες είχαμε προσωρινό ανάδοχο εταιρίες συμφερόντων του Χρ.Καλογρίτσα, οι οποίες σταδιακά κηρύσσονταν έκπτωτες με αποτέλεσμα η πιο μεγάλη πρόοδος υλοποίησης του project να εντοπίζεται σε ένα μόνο από τα τμήματα και να περιορίζεται σε μόλις 14%! Όσον αφορά τα υπόλοιπα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου; Η πρόοδος, εάν δεν είναι ανύπαρκτη, περιορίζεται σε ποσοστά που ξεκινούν από…μηδέν.
Αισίως, όλα αυτά αποτελούν παρελθόν και θα μείνουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, από την άνοιξη οπότε στην Πατρών-Πύργου θα ξεκινήσουν πλήρως οι κατασκευαστικές εργασίες. Χθες, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι ενέκρινε χρηματοδότηση ύψους 217 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο, με το έργο να ενσωματώνεται στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης (Ολυμπία Οδός).
Οι όροι της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης, που υπέγραψαν χθες, ο υπουργός Υποδομών Κ.Καραμανλής και ο υφυπουργός Γ. Καραγιάννης προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την παροχή υψηλότερου μεριδίου εσόδων από διόδια για τον παραχωρησιούχο «για να στηριχθούν ορισμένες συμφωνημένες και συμβατικές ανώτατες δαπάνες και απόδοση για την παραχωρησιούχο που να αντικατοπτρίζει την κατασκευή του πρόσθετου τμήματος». Όπως και τριετή παράταση της περιόδου παραχώρησης.
Η ανύπαρκτη πρόοδος του έργου
Το έργο εμφανίζει ιδιαίτερα χαμηλή πρόοδο και συγκεκριμένα ο ρυθμός υλοποίησης :
- είναι μηδενικός στο Πύργος-Δουναίικα, καθώς ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
- δεν ξεπερνά το 14% (θα έπρεπε να ήταν στο 33%) στο Δουναίικα - Αμαλιάδα
- είναι μηδενικός στο Αμαλιάδα-Κυλλήνη επειδή δεν έγινε καμία εργασία λόγω εκκρεμών προσφυγών στο ΣτΕ.
- είναι ανύπαρκτος στο Κυλλήνη-Βάρδα διότι δεν έγινε καμία εργασία, επειδή ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική
- ανέρχεται στο 0,12% στο Βάρδα-Σαγαίικα, όπου, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, παραλήφθηκε “ένας ωραιότατος σκουπιδότοπος”.
-περιορίστηκε στο 2% στο Σαγαίικα-Κάτω Αχαΐα
-ανήλθε μόλις σε 0,62% στο Κάτω Αχαϊα - ΒΙΠΕ Πάτρας
- δεν ξεπέρασε το...0,1% στο τμήμα ΒΙΠΕ Πάτρας-Μιντιλόγλι, με τον ανάδοχο να κηρύσσεται έκπτωτος.
Τι θα αλλάξει
Ο νέος άξονας θα έχει διατομή αυτοκινητοδρόμου, με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα και θα περιλαμβάνει γέφυρες, τεχνικά έργα και όλες τις προβλέψεις των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων στη χώρα.
Με χρονικό ορίζοντα έναρξης υλοποίησης το 2022, το έργο θα ξεκινήσει στις αρχές του 2022, με χρόνο κατασκευής τους 40 μήνες. Ωστόσο, τα πρώτα 56 χλμ. ξεκινώντας από τον Πύργο θα δοθούν σε κυκλοφορία πριν ολοκληρωθεί το χρονικό διάστημα των 3 χρόνων.
Η αναθεωρημένη σύμβαση του έργου, που έχει, ήδη, εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριό, θα οδηγηθεί προς κύρωση από την Βουλή, διαδικασια που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί πριν από τα τέλη της χρονιάς. Σημειώνεται ότι σχεδόν όλες οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις έχουν ολοκληρωθεί.