Η Ελλάδα φαίνεται πως βρίσκεται στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κοινότητας. Από το κέντρο καινοτομίας της Pfizer, την επένδυση της Lamda Hellix, έως το data center της Microsoft η χώρα μας εκπέμπει μήνυμα στις διεθνείς αγορές, πως επέστρεψε δριμύτερη μετά από μία δύσκολη δεκαετία της οικονομικής κρίσης που κυριάρχησε η αβεβαιότητα και οι αποεπενδύσεις.
Κινητικότητα όμως δεν παρατηρείται μόνο στον τεχνολογικό κλάδο, αλλά και στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Volkswagen επενδύει στην Αστυπάλαια, και τα ηνία πλέον παίρνει η Citroen της γνωστής και με έντονο αναπτυξιακό αποτύπωμα ελληνικής αντιπροσωπείας, η οποία ηγείται της επένδυσης.
Όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας στο Liberal Markets «οι συζητήσεις είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο για την Χάλκη. Η απόφαση για επένδυση στο συγκεκριμένο νησί ναι μεν έχει ληφθεί, αλλά δεν υπάρχουν περισσότερες ανακοινώσιμες λεπτομέρειες επί του παρόντος. Ωστόσο, το νησί συγκεντρώνει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Μέσα στο 2021 θα υπάρξουν εξελίξεις γύρω από το project».
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, στο υπουργείο Ενέργειας «έπεσαν στο τραπέζι» άλλα δύο ονόματα νησιών, ενώ οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως επίκειται και νέα συνάντηση με κυβερνητικούς εκπροσώπους για να υπάρξουν περαιτέρω λεπτομέρειες για το εν λόγω project, που βρίσκεται ακόμη σε στάδιο «κυήσεως».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η μελλοντική επένδυση της εταιρείας έχει να κάνει με την αυτόνομη οδήγηση. Άλλωστε, στόχος του project είναι να καταστεί ενεργειακά αυτόνομο με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Πρόκειται στην ουσία για μικρογραφία του project που ήδη τρέχει στην Αστυπάλαια.
Όπως ανέφεραν οι επίσημες ανακοινώσεις που έγιναν, το έργο σε πλήρη ανάπτυξη προβλέπει την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού ΑΠΕ και σταθμού αποθήκευσης ενέργειας με στόχο την ενεργειακή αυτονομία του νησιού, καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των κατοίκων.
Παράλληλα θα δρομολογηθεί ο εκσυγχρονισμός του στόλου του νησιού με αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα, ενώ θα υπάρξει και τοπικό δίκτυο φόρτισης.
Η κυβέρνηση προσανατολίζεται προς την υλοποίηση επενδύσεων που θα ενθαρρύνουν τους επενδυτές να τοποθετηθούν στο νησί. Τέτοιες επενδύσεις είναι η ενίσχυση των πράσινων και εν γένει των υποδομών του νησιού, ώστε αυτό να μπορεί να φιλοξενήσει το φιλόδοξο έργο.
Σε κάθε περίπτωση είναι ακόμη νωρίς για να «αποκαλυφθούν» τα σχέδια της ελληνικής αντιπροσωπείας της Citroen, η οποία ήδη συμμετέχει σε έργα, που φέρνουν τη χώρα μας στο επίκεντρο του διεθνούς επενδυτικού ενδιαφέροντος. Η διάθεση για την επένδυση υπάρχει, η δέσμευση της κυβέρνησης για έργα υποδομής επίσης και έτσι… το 2021 αναμένεται να είναι έτος εξελίξεων για το εν λόγω project.
Σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας φαίνεται πως δεν σέρνεται πίσω από τις τεχνολογικές εξελίξεις που ευνοούν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, αντιθέτως συμμετέχει ενεργά στις προσπάθειες της επενδυτικής κοινότητας για επενδύσεις έντασης και έχει μπει στον χάρτη και στα ραντάρ πολυεθνικών εταιριών, προσελκύοντας το ενδιαφέρον τους.
Αυτές οι επενδύσεις έχουν μοναδική πολλαπλασιαστική αξία για την ελληνική οικονομία, την κοινωνία και βεβαίως για την αναστροφή του φαινομένου brain drain σε…brain gain.