«Το μέλλον έχει γίνει πλέον παρόν», αναφέρει το Δίκτυο για τη Μεταρρύθμιση, σχολιάζοντας τις αλλαγές που θα επιφέρει η νέα υπό διαμόρφωση πραγματικότητα και οι προεκτάσεις της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης.
Στην τριμηνιαία έκθεση του Δικτύου για την πρόοδο του κυβερνητικού έργου, γίνεται λόγος για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα, καθώς όπως αναφέρεται η χώρα μας δεν κατάφερε να ακολουθήσει τους ρυθμούς της ψηφιακής εποχής.
Τα εργαλεία της τεχνολογίας και της εξέλιξης είναι στο χέρι μας αν θα γίνουν εφαλτήρια προόδου ή θα τα εκλάβουμε σαν βαρίδια αναστολής, εξαιτίας αδυναμίας προσαρμογής συλλογικά και ατομικά.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το Δίκτυο για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, αφιερώνει όλες του τις δράσεις κατά την διάρκεια του 2018 στο μείζον θέμα της προετοιμασίας της χώρας για την Δ΄ Βιομηχανική Επανάσταση. «Πάγια πεποίθηση μας είναι ότι η Ελλάδα, διαθέτει κάθε εχέγγυο για να πρωταγωνιστήσει ισότιμα στη νέα εποχή που έχει ανατείλει. Χρειάζεται, όμως, σχέδιο, προγραμματισμός, καθορισμός προτεραιοτήτων και διάθεση υπέρβασης», σημειώνεται.
Μία από τις δράσεις του 2018 θα είναι η δημιουργική παρακολούθηση της υλοποίησης της «Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής» και των δράσεων που έχουν αναληφθεί από επιμέρους κυβερνητικούς φορείς.
Σύμφωνα με το Δϊκτυο, αρκετά δομικά χαρακτηριστικά της Δημόσιας Διοίκησης αποτελούν τροχοπέδη στην αποτελεσματική ανάπτυξη της πληροφορικής. Το προβληματικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από κακής ποιότητας νομοθέτηση, έλλειψη κωδικοποίησης, νομοθετικά κενά και αντικρουόμενες θεσμικές ρυθμίσεις. Συνακόλουθο είναι ότι εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες, απαιτούνται πολλαπλά δικαιολογητικά, ενώ υπάρχει επίσης ασάφεια σχετικά με την εμπλοκή και συμμετοχή αρμόδιων φορέων.
Έτσι, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων προαπαιτούμενο είναι η απλοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας και η εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Γενικού Κανονισμού για την προστασία προσωπικών δεδομένων (GDPR: General Data Protection Regulation) από τις 25 Μαΐου 2018. Αναμένεται η ψήφιση του Ελληνικού Νόμου για τη θέσπιση νομοθετικών μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού αυτού. Το σχέδιο νόμου είχε τεθεί σε διαβούλευση η οποία ολοκληρώθηκε την 5η Μαρτίου 2018.
Τέλος, αναφέρεται πως αξίζει να επισημανθεί πως η έλλειψη συντονισμού και εποπτείας υλοποίησης μίας συγκεκριμένης στρατηγικής για την ψηφιακή πορεία και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση καταδεικνύεται και από την απουσία συγκεντρωτικών ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων και αποτελεσμάτων υλοποίησης έργων και δράσεων πληροφορικής.