Εγκλωβισμένα στη Ρωσία αεροσκάφη ύψους 10 δισ. δολαρίων

Εγκλωβισμένα στη Ρωσία αεροσκάφη ύψους 10 δισ. δολαρίων

Οι μεγάλες εταιρείες leasing αεροσκαφών βρίσκονται σε αδιέξοδο στην προσπάθειά τους να ανακτήσουν περισσότερα από 400 αεροσκάφη, αξίας 10 δισ. δολαρίων, από τις αεροπορικές εταιρείες της Ρωσίας μετά τις κυρώσεις της Δύσης. H Ρωσία μέχρι την Τετάρτη τηρούσε σιγή ιχθύος και οι ειδικοί του χώρου προειδοποιούσαν για Γολγοθά που θα διαρκέσει μία δεκαετία.

Την Πέμπτη ήρθε η αντίδραση από τη ρωσική πλευρά, καθώς η κυβέρνηση δημοσιοποίησε νομοσχέδιο που εμποδίζει τις αεροπορικές εταιρείες της χώρας από το να επιστρέψουν αεροσκάφη που έχουν προμηθευτεί μέσω leasing, εντείνοντας την αντιπαράθεση με τις εταιρείες leasing της Δύσης.

Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία δίνουν στις εταιρείες leasing περιθώριο μέχρι τις 28 Μαρτίου να απεγκλωβιστούν από τις συμφωνίες τους με τις αεροπορικές εταιρείες της Ρωσίας, με την κατάσταση να μοιάζει πολύ με τη γάτα που κυνηγάει το ποντίκι, καθώς οι προσπάθειες επανάκτησης των αεροσκαφών είναι ως επί το πλείστον ανεπιτυχείς.

Με βάση το νομοσχέδιο του υπουργείου Συγκοινωνιών της Ρωσίας, οι αεροπορικές εταιρείες της χώρας θα εξυπηρετούν τις συμβάσεις leasing σε ρούβλια για όλο το 2022. Σε περίπτωση που η εταιρεία leasing καταγγείλει τη σύμβαση, ειδική κυβερνητική επιτροπή θα αποφασίζει αν το αεροσκάφος θα μπορεί να επιστραφεί η αν θα πρέπει να παραμείνει στη Ρωσία.

Το ρούβλι έχει χάσει γύρω στο 30% της αξίας του στις αγορές ισοτιμιών από τότε που οι δυνάμεις της Ρωσίας εισέβαλαν στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, κίνηση που έφερε τις κυρώσεις της Δύσης.

Οι συμβάσεις leasing κλείνονται σε δολάρια ΗΠΑ ,καθώς αυτό είναι το νόμισμα που η βιομηχανία leasing αεροσκαφών με έδρα κυρίως την Ιρλανδία συνήθως δανείζεται για να πληρώσει για τα αεροσκάφη στις κατασκευάστριες εταιρείες. Το νομοσχέδιο της ρωσικής κυβέρνησης κάνει μια δύσκολη κατάσταση ακόμη χειρότερη, σύμφωνα με τη βρετανική συμβουλευτική εταιρεία του χώρου των αερομεταφορών Ishka.

Σε περίπτωση καταγγελίας μιας σύμβασης, η διεθνής συμφωνία του Κέιπ Τάουν ορίζει ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να επιστρέψουν τα αεροσκάφη χωρίς παρεμπόδιση, κάτι που η Δύση τονίζει ότι δεν συμβαίνει στην τωρινή συγκυρία παρά την επιμονή της Ρωσίας ότι οι κυρώσεις είναι απαράδεκτες.

Οι κυρώσεις που επέβαλε η Δύση έχουν ήδη σταματήσει την παροχή ανταλλακτικών και αεροσκαφών στη Ρωσία, αναγκάζοντας τις αεροπορικές της εταιρείες να αναστείλουν πολλές διεθνείς πτήσεις φοβούμενες ότι τα αεροσκάφη τους μπορεί να κατασχεθούν από τις ξένες τράπεζες και τις εταιρείες leasing.

Oι δυτικές κυβερνήσεις έχουν ήδη παγώσει μεγάλο κομμάτι των αποθεματικών της ρωσικής κεντρικής τράπεζας σε ξένο νόμισμα, προκαλώντας την αντίδραση των ρωσικών αρχών να περιορίσουν τις εκροές συναλλάγματος στο εξωτερικό.

Την τελευταία στιγμή διέφυγε την κατάσχεση ένα Boeing 777 της Aeroflot μετά από κίνηση τράπεζας στη νοτιοανατολική Ασία και στην περιοχή του Κόλπου την τελευταία εβδομάδα. Ένα Airbus A321neo του ίδιου αερομεταφορέα ήταν ο στόχος μιας αποτυχημένης κατάσχεσης στην Αίγυπτο επίσης.

Για την παγκόσμια βιομηχανία leasing αεροσκαφών, ιδιοκτησία της οποίας είναι πάνω από το ήμισυ του παγκόσμιου στόλου, η αντιπαράθεση κινδυνεύει να οδηγήσει σε μαζική αθέτηση πληρωμών, στο μεγαλύτερο μαζικό default, παρόλο που η επίπτωση θα είναι μικρότερη από την παγκόσμια γείωση αεροσκαφών κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης του COVID-19.

Η βιομηχανία leasing αεροσκαφών έχει χαρτοφυλάκιο γύρω στα $300 δισ. και συνεπώς οι συνέπειες δεν θα είναι της ίδιας τάξης με τις παγκόσμιες επιπτώσεις της πανδημίας που γείωσε 15.000 αεροσκάφη. Ωστόσο, η απώλεια μιας αγοράς που αντιστοιχεί στο 5% με 6% της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης ήταν σοκ για τον κλάδο.

Μπορεί να καταλήξει σε «τσουνάμι» αγωγών και δικαστικές διαμάχες με τις εταιρείες leasing και τις ασφαλιστικές του χώρου που θα κρατήσει μια δεκαετία, καθώς υπάρχει αβεβαιότητα αν οι καλύψεις για τον κίνδυνο πολέμου θα ισχύσουν και αν θα πληρωθούν στο τέλος.

Για τις εταιρείες leasing η ανησυχία είναι ότι η κρίση ενδέχεται να οδηγήσει στη ματαίωση ασφαλιστικών συμβάσεων, αφού δεν είναι ξεκάθαρο το τι θα συμβεί. Αυτό θα φέρει καθυστερήσεις στις απομειώσεις που θα κάνουν στους ισολογισμούς τους μέχρις ότου ξεκαθαριστεί το αν θα αποζημιωθούν.

Η BOC Aviation με το 4,8% του ενεργητικού της εκμισθωμένο σε ρωσικές αεροπορικές εταιρείες ήταν η πρώτη που δημοσιοποίησε τις ανησυχίες της για την αποζημίωση από την ασφαλιστική κάλυψη.

Η διεθνής αγορά ασφάλισης αεροσκαφών σταματά σταδιακά τομείς των ασφαλιστικών συμβολαίων που έχουν να κάνουν με αεροσκάφη που βρίσκονται ή έχουν εκμισθωθεί σε ρωσικές αερογραμμές, ανέφερε η BOC στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της.

Συνολικά, γύρω στα 780 αεροσκάφη έχουν εκμισθωθεί σε ρωσικές αεροπορικές εταιρείες. Περί τα 425 αεροσκάφη από το σύνολο αυτό αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο, σύμφωνα με τη συμβουλευτική Ascend. Η μεγαλύτερη εταιρεία leasing ΑerCap με έδρα το Δουβλίνο έχει τη μεγαλύτερη έκθεση με 152 αεροσκάφη εκμισθωμένα σε ρωσικές αεροπορικές.