Οι κατοικίες και τα διαμερίσματα κοντά σε μέσα σταθερής τροχιάς, δηλαδή ΗΣΑΠ ή Μετρό, που εξασφαλίζουν μεγάλη προβλεψιμότητα ως προς το χρόνο διαδρομής, προτιμώνται διαχρονικά από αγοραστές και ενοικιαστές. Σήμερα όμως, με την τιμή των καυσίμων να έχει σκαρφαλώσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, αυτού του είδους τα ακίνητα βρίσκονται περισσότερο από ποτέ στην πρώτη γραμμή της ζήτησης. Άδικα; Μάλλον όχι, δεδομένου ότι η γειτνίαση με μέσο σταθερής τροχιάς συνεπάγεται ιδιαίτερα χαμηλό κόστος μετακίνησης.
Αυτό γίνεται κατανοητό εάν ληφθεί υπόψη ότι σήμερα κατά μέσο όρο στην Αττική η τιμή της βενζίνης ανά λίτρο ανέρχεται σε 2,20 ευρώ, ενώ έναντι 1,20 ευρώ είναι δυνατόν να μετακινηθεί κάποιος από τον Πειραιά μέχρι το Χαλάνδρι. Με τα δεδομένα αυτά τα ακίνητα κοντά σε μετρό και ηλεκτρικό σιδηρόδρομο εκτιμάται ότι κοστίζουν τουλάχιστον έως 20% ακριβότερα ανεξαρτήτως παλαιότητας, σε σχέση με ομοειδείς ιδιοκτησίες. Στο δεδομένο αυτό στηρίζονται όσοι έχουν…ανοίξει το χάρτη, προσπαθώντας να εντοπίσουν τις περιοχές, όπου λόγω μετρό, η ζήτηση για ενοικίαση και πώληση θα είναι μεγάλη τα επόμενα χρόνια.
Η προσφορά αυτού του είδους των περιοχών πρόκειται να αυξηθεί, ως ένα βαθμό, τους επόμενους μήνες, καθώς μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τρεις νέοι σταθμοί του Μετρό προς τον Πειραιά (Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο, Πειραιάς). Επίσης, πριν από ενάμιση χρόνο παραδόθηκαν στο επιβατικό κοινό τρεις σταθμοί του Μετρό προς Πειραιά (Νίκαια, Κορυδαλλός και Αγία Βαρβάρα). Στις περιοχές αυτές του Πειραιά, αλλά και των Δυτικών Προαστίων τα διαμερίσματα που πωλούνται έναντι 1.000 ευρώ ανά τ.μ. ή λιγότερο αποτελούν είδος προς εξαφάνιση την τελευταία διετία.
Πλέον, όμως, ακίνητα σε κοντινή απόσταση από το Μετρό με τιμή της τάξεως των 1.000 ευρώ δεν υπάρχουν, όπως τονίζουν μεσίτες. Όπως προσθέτουν, η περιοχή του Μεταξουργείου ανήκει στις λιγοστές όπου υπάρχουν ακόμη ορισμένα διαμερίσματα, μεγάλης παλαιότητας και με μεγάλες ανάγκες για ανακαίνιση στη ζώνη των 1.000 ευρώ ανά τ.μ., αλλά οι εκεί συνοικίες παραμένουν, σε μεγάλο βαθμό υποβαθμισμένες και ιδίως “τις βραδινές ώρες η κυκλοφορία είναι επικίνδυνη”, όπως σχολιάζουν επαΐοντες.
Προσδοκίες για αύξηση τιμών δημιουργεί και η πρώτη φάση (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) επέκτασης της γραμμής 4 του μετρό που βρίσκεται σε εξέλιξη και υλοποιεί η κοινοπραξία Άβαξ -Ghella-Alstom. Κι αυτό παρότι η γραμμή, που θα αποτελείται από 15 συνολικά σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή), διέρχεται από περιοχές όπου οι τιμές είναι ήδη υψηλές. Σε πολλές άλλωστε, από τις συνοικίες αυτές, όπως το Κολωνάκι, τα Εξάρχεια, ο Ζωγράφος και η Καισαριανή, χτυπάει η καρδιά του Airbnb δημιουργώντας σημαντικά οφέλη.
«Οι περιοχές που είναι σε εγγύτητα με το Μετρό, όχι μόνον προσελκύουν ισχυρό αγοραστικό ή μισθωτικό ενδιαφέρον, αλλά, σε περίπτωση που είναι υποβαθμισμένες, αναγεννιούνται και αστικοποιούνται», εξηγεί στο Liberal Markets ο Κοσμάς Θεοδωρίδης, επικεφαλής του Μεσιτικού Οργανισμού Ακίνητα Πόλις και Αντιπρόεδρος Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών – Αττικής.
Απτή απόδειξη αυτού είναι η αύξηση των τιμών των ακινήτων στο Αιγάλεω, μία συνοικία που ευνοείται λόγω και της κοντινής απόστασης με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα (ΤΕΙ κτλ). Στις περιοχές αυτές, ανήκει και η Αγία Βαρβάρα που λόγω γειτνίασης με το μετρό, προσελκύει σημαντική ζήτηση.
Κι ενώ σε περιοχές που συγκεντρώνουν, ήδη, υψηλή ζήτηση λόγω τουρισμού, οι αξίες βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα και σίγουρα δεν είναι χαμηλότερες από 1.400 ευρώ ανά τ.μ., κάποιες άλλες συνοικίες έχουν, σχεδόν, αλλάξει πίστα. Σε αυτές ανήκουν το Γαλάτσι, που θα βρεθεί με τρεις σταθμούς μετρό (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος) και η Κυψέλη όπου υπάρχουν ακόμη ακίνητα που πωλούνται με 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό.
Στη Θεσσαλονίκη
Στη συμπρωτεύουσα, τα βλέμματα είναι στραμμένα στις συνοικίες όπου θα κατασκευαστούν οι 13 σταθμοί της βασικής γραμμής του Μετρό, δηλαδή από το κέντρο της πόλης και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία (Νέος σιδηροδρομικός σταθμός - ΝΣΣ, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγία Σοφία Συντριβάνι/Έκθεση, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέμιγκ, Αναλήψεως, Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία). Όπως και στην επέκταση του μετρό, με πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα), προς τα νοτιοανατολικά της πόλης, μέχρι τη Μίκρα.
Αλλά στη Νέα Δυτική Είσοδο, όπως και την περιοχή του Παλαιού Σιδηροδρόμου, όπου θα ανεγερθεί το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Η συγκεκριμένη περιοχή θεωρείται, σύμφωνα με τους ειδικούς, ως η, πλέον, ανερχόμενη, καθώς ευνοείται από τις επενδύσεις στον ΟΛΘ, αλλά και από το Μουσείο Ολοκαυτώματος, το οποίο υπολογίζεται ότι θα προσελκύει περίπου 2 έως 2,5 εκατομμύρια Εβραίους επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη, σε ετήσια βάση. Εξάλλου, βρίσκεται κοντά στον σταθμό του μετρό Πλατεία Δημοκρατίας.