Του Απόστολου Σκουμπούρη
Σε έναν κλάδο που έχει πληγεί από την κρίση (αλλά και πριν από αυτήν) τα μέγιστα, όπου έχουμε δει τα τελευταία χρόνια να κλείνουν ή να αποσύρονται εταιρείες και όμιλοι όπως Ράδιο Αθήνα, Κορασίδης, Elephant, Σύκαρης, Εικόνα & Ήχος, Ηλεκτρονική Αθηνών και άλλες, υπάρχει ένας... συνεταιρισμός που έχει συμπληρώσει 20 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας.
Πρόκειται για την Electronet που με 80 καταστήματα σ'' όλη την Ελλάδα και το 85% του τζίρου της στην επαρχία, αποδεικνύει ότι η συνεταιριστική κουλτούρα μπορεί να «ανθίσει» και πέρα από τον αγροτικό, αγροτοδιατροφικό και κτηνοτροφικό τομέα!
Ένας συνεταιρισμός καλών και υπεύθυνων επαγγελματιών όπου με συντηρητική πολιτική, «σφικτό» management και νοικοκυρεμένες επιμέρους συνεργασίες, καταφέρνει και... αντέχει, δίνοντας εκατοντάδες θέσεις εργασίες στο σύνολο των καταστημάτων.
Παράλληλα, προσφέρει μια πιο ευέλικτη λύση στο χώρο των ηλεκτρικών συσκευών, με περισσότερο ανθρωποκεντρική προσέγγιση και καλύτερη επικοινωνία με τον πελάτη, έναντι των πολύ μεγάλων αλυσίδων και των τεράστιων καταστημάτων.
Το 2016 η Electronet συμπλήρωσε 20 χρόνια λειτουργίας, ενώ φέτος – μετά από μια εφταετία – θα δώσει και μέρισμα. Παράλληλα, σ'' όλα τα χρόνια της επταετούς κρίσης, ο συνεταιρισμός είναι κερδοφόρος ενώ έχει μηδενικό δανεισμό.
Όπως τόνισαν τα στελέχη της διοίκησης σε συνάντηση με δημοσιογράφους, ο συνεταιρισμός βασίζεται σε ενιαία εταιρική εμφάνιση, κεντρική μηχανοργάνωση και... καθετοποιημένο marketing. Αυτό σταδιακά «μπολιάζει» με ενιαία κουλτούρα όλους τους συνδαιτυμόνες επιχειρηματίες, οι οποίοι, έχουν αδιάλειπτη φυσική παρουσία στα καταστήματα, ενισχύοντας τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες.
Μέσω αυτού του μοντέλου, η αλυσίδα καταφέρνει να ακολουθεί τα προστάγματα και τις εξελίξεις των καιρών σε έναν κλάδο – αυτόν της τεχνολογίας – που διαρκώς μεταβάλλεται, αλλά παράλληλα να διατηρεί ανθρωποκεντρική προσέγγιση.
Και βεβαίως, η ανθρωποκεντρική προσέγγιση ενισχύεται περαιτέρω από την καλή γνώση της εκάστοτε αγοράς, μιας και οι επιχειρηματίες – μέλη του συνεταιρισμού είναι όλοι γηγενείς στις πόλεις που δραστηριοποιούνται.
Μέρισμα και μηδενικός δανεισμός
Για τη χρήση του 2016 λοιπόν, η Γενική Συνέλευση της εταιρείας αποφάσισε να διανείμει μέρισμα για πρώτη φορά μετά από μια «άγονη» εφταετία, όπου προτιμήθηκαν τακτικές συντήρησης και άμυνας.
Το συντηρητικό management έφερε την καλή άμυνα μέσα στην κρίση και τα (έστω μικρά) κέρδη, μέσω περιορισμού στα κόστη λειτουργίας, με σημαντικές παρεμβάσεις σε διαφόρους τομείς αλλά και καλύτερες συμφωνίες με τους προμηθευτές.
Όπως τονίζουν τα στελέχη της διοίκησης, ο περιορισμός των δαπανών λειτουργίας της Electronet δεν στηρίχθηκε στο μισθολογικό κόστος. Αντίθετα μάλιστα ο αριθμός των εργαζομένων στην επιχείρηση αυξήθηκε.
Οικονομικές επιδόσεις 2016
Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις στη χρήση του 2016, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα στα 57,15 εκατ. έναντι 55,75 εκατ. το 2015, καταγράφοντας αύξηση 2,5%, ενώ τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 500 χιλ. ευρώ έναντι 427 χιλ. ευρώ.
Η καθαρή θέση της Electronet διαμορφώθηκε σε 6,911 εκατ. στις 31 Δεκεμβρίου του 2016, έναντι 6,725 εκατ. στο φινάλε του 2015. Σύμφωνα με τα στελέχη της διοίκησης, η αλυσίδα το 2016 διατήρησε τα μερίδια που αγοράς που είχε, στις περισσότερες κατηγορίες.
Οι στόχοι για το 2017
Για το 2017 οι στόχοι της εταιρείας παραμένουν σταθεροί:
- Επιλεκτική, υγιής χρηματοοικονομικά, ανάπτυξη σε γεωγραφικές περιοχές που δεν γειτνιάζουν με υφιστάμενες επιχειρήσεις μέλη της. Στόχος είναι – μακροπρόθεσμα – η παρουσία σ'' όλους τους νομούς της χώρας. Δεν έχει παρουσία π.χ. Σε νομούς όπως Ιωάννινα, Καστοριά, Φλώρινα κ.α.
- Διατήρηση ή και αύξηση των μεριδίων αγοράς με έμφαση στον κλάδο πληροφορικής και τηλεφωνίας, όπου υπάρχει τεράστια δυνατότητα ανάπτυξης.
- Περαιτέρω προώθηση της εταιρικής και προϊοντικής παρουσίας της Electronet, μέσω των social media, συμπληρωματικά από την προώθηση μέσω των παραδοσιακών μέσων όπως είναι η τηλεόραση, ή τα φυλλάδια.
- Περαιτέρω ενίσχυση του e-shop της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρ'' ότι το 40% έως 45% του συνολικού τζίρου στο λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών συσκευών γίνεται στο λεκανοπέδιο, εντούτοις η Electronet φέρνει το 85% του τζίρου της από την επαρχία και μόλις το 15% από την Αθήνα. Άλλωστε, από τα 80 καταστήματα που διαθέτει, τα 65 βρίσκονται (με καλή διασπορά) σ'' όλη την Ελλάδα και τα νησιά και μόλις 15 στην Αττική.
Ο συνεταιρισμός λειτουργεί ως ομπρέλα για 80 αυτόνομες επιχειρήσεις από 74 διαφορετικούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα, καθώς δύο – τρεις έχουν περισσότερα από ένα καταστήματα. Όλοι τους πάντως συμμετέχουν στην εταιρεία ως μικρομέτοχοι με μέγιστο μετοχικό ποσοστό 5%.
Σύμφωνα με τα στελέχη της επιχείρησης, η Electronet βρίσκεται στην τρίτη θέση των επιχειρήσεων ηλεκτρικών συσκευών στη χώρα με μερίδιο περί το 5%, πίσω από τη leader του κλάδου Κωτσόβολος (Dixons) και τη Media Markt.
Ιστορικό
Ο συνεταιρισμός ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1996, όταν μια ομάδα Ελλήνων επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνταν ήδη στη λιανική πώληση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να δημιουργήσουν μια εταιρεία αγορών. Στόχος ήταν να ενώσουν δυνάμεις, να αυξήσουν το εκτόπισμα, εξασφαλίζοντας και καλύτερες τιμές σε όλα τα επίπεδα.
Κατόπιν, το αρχικό σχήμα μετεξελίχθηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία. Τα χρόνια που ακολούθησαν η Electronet αναπτύχθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στο χώρο της Λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών αφού πλαισιώθηκε με ακόμη περισσότερα καταστήματα. Όλα τα καταστήματα του δικτύου αποτελούν ανεξάρτητες επιχειρήσεις σε σχέση με την Electronet Α.Ε.