ΕΛΤΑ: Λειτουργικές οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες μετά την κυβερνοεπίθεση

ΕΛΤΑ: Λειτουργικές οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες μετά την κυβερνοεπίθεση

Με κανονικούς ρυθμούς εκτελούνται, πλέον, οι περισσότερες λειτουργίες των ΕΛΤΑ, καθώς επανέρχεται το πληροφοριακό τους σύστημα λίγες ημέρες μετά την κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε στις 20 Μαρτίου, η οποία ήταν και η μεγαλύτερη και σοβαρότερη που έχει δεχτεί ποτές ελληνική εταιρεία ή όμιλος. 

Η δυσκολία στην όλη υπόθεση έγκειται στο γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ διαθέτουν όχι μόνο ένα, αλλά πολλαπλά συστήματα Πληροφορικής, για την εξυπηρέτηση των διαφορετικών λειτουργιών που επιτελούν, όπως αλληλογραφία, δέματα, πληρωμές & εισπράξεις, λογαριασμοί, συντάξεις κλπ. Η ιδιαιτερότητα αυτή διαμορφώνει αντίστοιχα ένα σύνθετο μοντέλο διαχείρισης της επαναφοράς τους.  

Πάντως, όπως αναφέρουν πληροφορίες προσκείμενες στα ΕΛΤΑ, η αποκατάσταση εξελίσσεται ομαλά και σύμφωνα με το πρόγραμμα των υπηρεσιών Πληροφορικής των ΕΛΤΑ, με προτεραιότητα την πλήρη επαναφορά των συστημάτων που επηρεάζουν την εξυπηρέτηση των πελατών και γνώμονα την απόλυτη ασφάλεια όλων των συναλλαγών και υπηρεσιών.

Μέχρι στιγμής:

  • Το έργο της πληρωμής των συντάξεων ολοκληρώθηκε κανονικά, παρά τις μικροκαθυστερήσεις (ωρών) που σημειώθηκαν σε ορισμένες απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές και για τις οποίες δεν ευθύνονται τα ΕΛΤΑ, αλλά η καθυστέρηση στην προώθηση της εκτέλεσης των πληρωμών, από την πλευρά ορισμένων φορέων. 
  • Όλες οι συντάξεις καταβάλλονται εμπρόσθεσμα σύμφωνα με τον προγραμματισμό κάθε Ταμείου, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα τακτικά επιδόματα.
  • Όλο το Σύστημα Παρακολούθησης Αντικειμένων και Αλληλογραφίας (Track&Trace) είναι πλέον διαθέσιμο μέσα από το site των ΕΛΤΑ το οποίο επαναλειτουργεί κανονικά. Κάτι που σημαίνει ότι το κοινό έχει πλέον εικόνα για την αλληλογραφία και τα δέματά του. 
  • Οι μεγάλοι πελάτες (B2B) των ΕΛΤΑ έχουν πλέον τη δυνατότητα να παρακολουθούν την πορεία της αλληλογραφίας και των λογαριασμών τους, μέσω της ειδικής εφαρμογής που έχουν στη διάθεσή τους.
  • Κανονικά εκτελούνται πλέον και όλες οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέσω του δικτύου ΕΛΤΑ. Δηλαδή: Αντικαταβολές, ταχυδρομικές επιταγές (μεταφοράς χρήματος), πληρωμές λογαριασμών και οφειλών, πληρωμή εργοσήμου κλπ.
  • Κανονικά λειτουργεί πλέον και το e-shop των ΕΛΤΑ.

Απαιτείται χρόνος για την εφαρμογή των διαδικασιών κυβερνοασφάλειας

Στις άμεσα προσεχείς ημέρες αναμένεται η ολοκλήρωση της πλήρους επαναφοράς όλων των συστημάτων, καθώς η σχετική διαδικασία προχωρά με ταχείς ρυθμούς από την Διεύθυνση Πληροφορικής και τους εξειδικευμένους συνεργάτες της στον τομέα του Cyber Security.

Οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός ότι κάθε υποσύστημα, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές κυβερνοσφάλειας, δοκιμάζεται σε ασφαλές περιβάλλον πριν συνδεθεί με το κεντρικό δίκτυο με αποτέλεσμα να απαιτείται περισσότερος χρόνος για την πλήρη λειτουργία του. 

Σημαντική παράμετρος στην όλη διαδικασία επαναφοράς, ιδιαίτερα τις πρώτες ώρες αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κυβερνοεπίθεσης, ήταν τα συστήματα της ΕΛΤΑ Courier, τα οποία δεν επηρεάστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν ως εναλλακτικά δίκτυα για τη διεκπεραίωση πολλών εργασιών. Αναδεικνύοντας έτσι και τη δυνατότητα μητρικής και θυγατρικής να επιχειρούν συνδυαστικά προς όφελος της εξυπηρέτησης του κοινού. 

Με την παραλαβή δεμάτων από το εξωτερικό να είναι ουσιαστικά, η βασικότερη υπηρεσία που απομένει να αποκατασταθεί, θα πρέπει να αναμένονται ακόμη μερικές ημέρες καθυστέρησης ως προς τη διευθέτηση αυτής της υπηρεσίας.

 Στελέχη της διοίκησης των ΕΛΤΑ επιβεβαίωναν ότι αν και αντιλαμβάνονται την πρόσκαιρη ταλαιπωρία για το κοινό, καταβάλλονται όλες οι δυνατές προσπάθειες για τη συντομότερη δυνατή επιστροφή στην πλήρη κανονικότητα σε πολύ σύντομο χρόνο.