Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Κινεζικές επενδύσεις της τάξεως των 500 εκατομμυρίων ευρώ λιμνάζουν στα συρτάρια του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς συνεχίζει να παραμένει σε εκκρεμότητα η έγκριση του master plan της Cosco για τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά.
Μόλις πριν από δύο μέρες ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Φώτης Κουβέλης συναντήθηκε με τον Δήμαρχο Πειραιά κ. Γιάννη Μώραλη για να ακούσει τις απόψεις του για το master plan της ΟΛΠ Α.Ε. στο σκέλος του που συνδέεται με την πόλη.
Ο κ. Μώραλης εξέφρασε σε γενικές γραμμές την θετική άποψη του για το master plan, εκτός από δύο σημεία του για τα οποία δήλωσε επιφυλακτικός. Το πρώτο σημείο αφορά στην δημιουργία Mall εντός της Επιβατικής Λιμενικής Ζώνης εκεί που βρίσκεται σήμερα η Πέτρινη Αποθήκη και το δεύτερο στην αναγκαιότητα τα κτήρια που θέλει να κτίσει ο Οργανισμός και έχουν μέτωπο προς την θάλασσα να έχουν ύψος 55 μέτρων.
Λίγες μέρες νωρίτερα και συγκεκριμένα στις 15 Οκτωβρίου ο κ. Κουβέλης είχε συναντηθεί με τον υπουργό Μεταφορών της Κίνας κ. Li Xiaopeng, ο οποίος συνοδευόμενος από την Κινέζα Πρέσβη στην Ελλάδα κυρία Zhang Qiyue και τον Πρόεδρο του ομίλου Cosco κ. Xu Lirong, έθεσαν επί τάπητος και δίχως περιστροφές στον κ. Κουβέλη, το θέμα της ταχείας έγκρισης του master plan της ΟΛΠ Α.Ε.
Για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα η Cosco δέχονταν μεγάλες επικρίσεις στην Ελλάδα για καθυστερήσεις στην προώθηση των επενδυτικών πλάνων της με βάσει την σύμβαση ιδιωτικοποίησης της ΟΛΠ Α.Ε. ύψους 350 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο το εν λόγω master plan συνοδεύουν δύο παράμετροι που έχουν περάσει στα ψιλά, και για τις οποίες δεν έχει γίνει ως τώρα καμιά συζήτηση.
Η πρώτη παράμετρος αφορά στην απόφαση της Cosco να επεκτείνει τις επενδύσεις της πέραν των 350 εκατ. ευρώ που προβλέπει η σύμβαση ως το ποσό των 500 εκατ. ευρώ και η δεύτερη παράμετρος στο ότι με αφορμή το εν λόγω master plan έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό ένας ευρύς κύκλος διαβουλεύσεων μεταξύ διαφόρων φορέων, ενώσεων, Δήμων κ.ο.κ. ο οποίος έχει εξελιχθεί σε ένα κυκεώνα απόψεων, θέσεων και προσδοκιών που εν τέλει δεν φρενάρουν συνεχώς τις παραπάνω επενδύσεις.
Αυτό που φοβούνται οι Κινέζοι και για αυτό τον λόγο έχουν κινητοποιηθεί με συνεχείς παραστάσεις και προτροπές προς την Ελληνική πλευρά να δοθεί επιτέλους το πράσινο φως για την υλοποίηση του master plan είναι πως οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το ήδη επιβαρυμένο κλίμα, μιας και οι εγκαταστάσεις της ΟΛΠ Α.Ε. συνορεύουν με επτά όμορους Δήμους.
Πιστεύουν δηλαδή οι Κινέζοι πως το να βρεθεί το master plan της ΟΛΠ Α.Ε. στην ατζέντα των Δημοτικών και Περιφερειακών Εκλογών θα προκαλέσει νέες καθυστερήσεις και νέα προσκόμματα που θα καταστήσουν ακόμη δυσκολότερη την υλοποίηση του.
Τις έντονες αυτές ανησυχίες της κινεζικής πλευράς τις εξέφρασε ο Κινέζος υπουργός, τόσο προς τον κ. Κουβέλη, όσο και προς το Μέγαρο Μαξίμου.
Και το πόσο πολύ απασχολεί την κινεζική κυβέρνηση το θέμα αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από το ότι ο κ. Li αμέσως μετά την αναφορά του στο πρόβλημα έσπευσε να αναφερθεί τόσο στο ότι η Κίνα υποστηρίζει πάντα την Ελλάδα στα θέματα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), όσο και στους στενούς δεσμούς που διατηρεί η Ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία με την εθνική οικονομία της Κίνας.