Είναι γνωστό ότι το περίφημο «Recovery plan for Europe» που συμπεριλαμβάνει το πρόγραμμα NextGenetarionEU, δίνει ιδιαίτερο βάρος στις δημόσιες υποδομές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακολουθώντας το παράδειγμα της πολιτικής του Λευκού Οίκου, που προβαίνει σε πρωτοφανείς επενδύσεις στο χώρο των εγκαταλελειμμένων υποδομών των ΗΠΑ, η ΕΕ αποφάσισε να δώσει ώθηση στον κατασκευαστικό τομέα. Παρακολουθώντας την ανοδική κίνηση των μετοχών των ισχυρότερων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, καλό είναι να δούμε τι συμβαίνει και στον ευρωπαϊκό κατασκευαστικό κλάδο.
Το 2020, ήταν μια δύσκολη χρονιά για τις κατασκευαστικές εταιρείες σε σχέση με το 2019. Για το 2021, μέχρι και τα μέσα του δευτέρου τριμήνου, ο ευρωπαϊκός κατασκευαστικός τομές, κινήθηκε ανοδικά. Ακολούθως η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, έθεσε σε αμφισβήτηση την ομαλή συνέχιση των κατασκευαστικών έργων, ειδικά στον τομέα της τήρησης των αρχικών προϋπολογισμών και των χρονικών προγραμματισμών. Κάτι που ανέτρεψε το θετικό κλίμα, όπως φαίνεται και στο ακόλουθο διάγραμμα.
Το «Construction Europe» στην ετήσια έκδοση του, αναφέρει ότι ο συνολικός κύκλος εργασιών των 100 σημαντικών ευρωπαϊκών κατασκευαστικών εταιρειών μέσα στο 2020, ανήλθε στα €438,5 δισ., παρουσιάζοντας μια υποχώρηση της τάξης του 6,6%, σε σχέση με τα €480 δισ. του 2019. Στο ακόλουθο διάγραμμα, βλέπουμε την πορεία του συνολικού κύκλου εργασιών των 100 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών εταιρειών από το 2010 μέχρι και το 2020.
Ο αθροιστικός κύκλος εργασιών των 200 μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών παγκοσμίως, ανήλθε μέσα στο 2020 στα $1,75 τρισεκατομμύρια, παρουσιάζοντας μια οριακή αύξηση από τα $1,74 τρισ. του 2019, κυρίως λόγω της αύξησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας στην Κίνα, από τα $631 δισ. στα $697 δισ., που εξισορρόπησε τη μείωση που καταγράφηκε σε άλλες περιοχές του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ.
Στα ίδια επίπεδα με το 2019, κινήθηκαν και τα μεγέθη των κατασκευαστικών ομίλων των ΗΠΑ για το 2020, όπου το συνολικό ύψος των έργων που εκτελέστηκαν, υπερέβη τα $225 δισ.
Η κατάταξη των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών
Πρώτη στην παγκόσμια λίστα των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών ICON200 του «International Construction», φιγουράρει η κινεζική κατασκευαστική εταιρεία China State Construction & Engineering Company (CSCEC), η οποία μέσα στο 2020 εκτέλεσε έργα ύψους $220 δισ. Στην έκτη θέση βρίσκεται η γαλλική Vinci, στην έβδομη η ισπανική ACS και στην όγδοη, η επίσης γαλλική Bouygues. Ωστόσο, οι θέσεις στον παγκόσμιο πίνακα, θα αλλάξουν μετά την εξαγορά του ενεργειακού βραχίονα της ισπανικής ACS, από τη γαλλική Vinci, που θα τη μετατρέψει σε έναν από τους ισχυρότερους κατασκευαστικούς και ενεργειακούς παίκτες του πλανήτη.
Η εικόνα στην Ε.Ε
Ας επιστρέψουμε στον ευρωπαϊκό χώρο, ο οποίος βρίσκεται επενδυτικά πιο κοντά μας.
Στη 1η θέση βρίσκεται η γαλλική κατασκευαστική εταιρεία Vinci με κύκλο εργασιών στα €43,9 δισ., που έγινε γνωστή στη χώρα μας από την κατασκευή της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και του εθνικού οδικού δικτύου. Τα μεγαλύτερα τρέχοντα έργα της εταιρείας είναι το μετρό της Σιγκαπούρης και το οδικό δίκτυο της Γερμανίας.
Στη 2η θέση βρίσκεται η ισπανική ACS, με τζίρο €34,9 δισ.
Στην 3η θέση βρίσκεται η γαλλική Bouygues, που εκτελεί σημαντικά έργα για τους γαλλικούς σιδηρόδρομους «Grand Paris Express Rail Network», ενώ ταυτόχρονα αναλαμβάνει να κατασκευάσει τις σήραγγες κάτω από τον Τάμεση του Λονδίνου, για λογαριασμό της Highways England.
Στην 4η θέση βρίσκεται η γνωστή γερμανική εταιρεία Hochtief που παρουσιάζει έσοδα της τάξης των €22,9 δισ. Η εταιρεία έχει συμμετάσχει μέσω κοινοπραξιών στην εκτέλεση σημαντικού αριθμού έργων στη χώρα μας.
Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η γαλλική Eiffage (€16,6 δισ.), η σουηδική Skanska (€14,8 δισ.), η αυστριακή Strabag (€14,7 δισ.), η βρετανική TechnipFMC (€11 δισ.), η Balfour Beatty (€8,9 δισ.) και η ιταλική Saipem (€7,3 δισ.)
Χαμηλότερα στη λίστα, βρίσκονται γνωστές εταιρείες που έχουν δραστηριοποιηθεί ή προσπάθησαν να δραστηριοποιηθούν και στην Ελλάδα όπως είναι η ισπανική Ferrovial (€6,3 δισ.), η ιταλική Impregilo (€5,3 δισ.), η βρετανική Taylor Wimpey (€3,4 δισ.), η ολλανδική Boskalis (€2,5 δισ.) και η πολωνική Budimex (€2,2 δισ.).
Στην 85η θέση της ευρωπαϊκής λίστας του «Construction Europe», βρίσκουμε τη δική μας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (€ 971 εκατ.) και στην 90η θέση την ΕΛΛΑΚΤΩΡ (€ 892 εκατ.)
Είναι προφανές, ότι με βάση τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας, η ποσοστιαία αύξηση του κύκλου εργασιών και της κερδοφορίας των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών, θα είναι μεγαλύτερη από τις αντίστοιχες των ευρωπαϊκών εταιρειών. Ωστόσο, η διασπορά κινδύνου και η διεύρυνση του φάσματος των επενδυτικών επιλογών, υποχρεώνει τους επενδυτές να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους την ευρύτερη εικόνα. Άλλωστε η σοφή χρηματιστηριακή ρήση «think globally, act locally», είναι πάντοτε επίκαιρη.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.