(Φωτ.: Το deal αναμένεται να επικυρωθεί μεθαύριο, Κυριακή, κατά το επίσημο ταξίδι που πραγματοποιεί στο Ιράν ο Αλέξης Τσίπρας, πλαισιωμένος από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΛ.ΠΕ., Γρηγόρη Στεργιούλη.)
Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Σε πέντε άξονες βασίζεται η συμφωνία ΕΛ.ΠΕ. και ιρανικής NIOC, η οποία αναμένεται να επικυρωθεί μεθαύριο, Κυριακή, κατά το επίσημο ταξίδι που πραγματοποιεί στο Ιράν ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, πλαισιωμένος από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνο Σκουρλέτη, και το διευθύνοντα σύμβουλο της ελληνικής εταιρείας Γρηγόρη Στεργιούλη.
Το deal
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ και NIOC είχαν δώσει τα χέρια, καταρχήν, στην Αθήνα, στις 22 Ιανουαρίου, ωστόσο οι όροι της προσυμφωνίας τελούσαν υπό την αίρεση της διοίκησης της κρατικής ιρανικής εταιρείας πετρελαίου και η υπογραφή της τελικής συμφωνίας αναμένεται να γίνει την ερχόμενη Κυριακή. Σύμφωνα με πληροφορίες του liberal.gr, η συμφωνία αυτή περιλαμβάνει:
-Την προμήθεια στην ΕΛ.ΠΕ. 2.000.000 βαρελιών αργού πετρελαίου ως τα τέλη Μαρτίου του 2019.
-Η διάρκεια των πιστώσεων για τις παραδόσεις αργού θα είναι πάνω από 30 ημέρες.
-Η έκδοση εγγυητικών επιστολών να προέρχεται από ελληνικές τράπεζες, γεγονός που επιδιώκεται να σηματοδοτήσει την άρση της απομόνωσης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
-Τη δυνατότητα σε ελληνικές εταιρείες, όπως η Ασπροφώς, θυγατρική της ΕΛ.ΠΕ., να αναπτύξουν δραστηριότητα στην ιρανική αγορά.
-Το 50% της παλαιότερης οφειλής της ΕΛ.ΠΕ. ύψους περί τα 600 εκατ. ευρώ, να εξοφληθεί μέσα από πώληση τελικών προϊόντων (βενζίνες), όχι άμεσα, αλλά μέσω traders, με τους οποίους θα συμπράξει για το σκοπό αυτό η ΕΛ.ΠΕ. Καθώς, η απευθείας παράδοση στο Ιράν των προϊόντων αυτών από την ΕΛ.ΠΕ. κρίνεται κοστοβόρα, λόγω απόστασης, επιλέχθηκε το μοντέλο να πωλεί η εταιρεία σε traders κι αυτοί, σε αντάλλαγμα, να παραδίδουν ανάλογα προϊόντα στο Ιράν.
Η διοίκηση της ΕΛ.ΠΕ. χρειάσθηκε να κάνει αρκετά ταξίδια στο Ιράν, προκειμένου να διασφαλίσει τη συμφωνία. Σε αυτά τα ταξίδια περιγράφηκε η δύσκολη κατάσταση που βιώνει η χώρα, οι πιστωτικοί περιορισμοί που υπάρχουν και η οικονομική ύφεση που συνεχίζεται και, όπως διαμηνύεται αρμοδίως, επηρέασαν καταλυτικά το κλίμα μεταξύ των δύο πλευρών, που είχε ως κατάληξη μια συμφωνία που κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική από την ΕΛ.ΠΕ.
Το 2016
Η συμφωνία αυτή αναμένεται να επηρεάσει θετικά το κόστος της προμήθειας αργού για την ΕΛ.ΠΕ. από φέτος και να αποτυπωθεί και στα οικονομικά μεγέθη της. Το 2015 αναμένεται να κλείσει για την εταιρεία με κέρδη EBITDA περί τα 750 εκατ. ευρώ, ενώ θα σηματοδοτηθεί και από απώλεια 350 εκατ. ευρώ από την απομείωση των αποθεμάτων.
Για το 2016 στόχος της ΕΛ.ΠΕ., με βάση το business plan της, είναι να παρουσιάσει κέρδη EBITDA περί τα 800 εκατ. ευρώ, υπό την αίρεση, ωστόσο, ότι τα περιθώρια διύλισης θα κινηθούν στο 4,2%. Η διοίκηση της εταιρείας επιδιώκει τη διατήρηση υψηλής υπεραπόδοσης, που θα κάνει τη διαφορά με τον ανταγωνισμό, στοχεύοντας σε εξοικονόμηση του κόστους προμήθειας της τάξης του 0,15 σεντς το βαρέλι και τη συνολική υπεραπόδοση να πλησιάσει το 1 δολάριο το βαρέλι.
Το σκέφτεται για τραπεζικό δάνειο
Φέτος, η ΕΛ.ΠΕ. έχει μπροστά της την εξυπηρέτηση του ενός από τα δύο ευρω-ομόλογα, ύψους 400 εκατ. δολαρίων, που λήγει τον Μάιο, με το δεύτερο, ύψους 325 εκατ. ευρώ, να λήγει τον Ιούλιο του 2019, τέσσερις μήνες μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη NIOC. Η διοίκηση της εταιρείας μελετά το ενδεχόμενο να προσφύγει εκ νέου σε τραπεζικό δανεισμό, είτε για την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού της, είτε για την αποθήκευση αργού πετρελαίου. Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν τον Απρίλιο.