Ξεκινά επισήμως το project «Φάρος» της Volkswagen με τη συνεργασία της ελληνικής πολιτείας. Το πρότζεκτ αυτό αφορά στην δημιουργία της πρώτης ζώνης του πλανήτη που θα βασιστεί αποκλειστικά στην «έξυπνη» και «πράσινη» μετακίνηση με μηδενικούς ρύπους. Η ζώνη αυτή θα δημιουργηθεί στο νησί της Αστυπάλαιας όπου και αναμένεται τα επόμενα 3-4 χρόνια να στραφούν όλοι οι προβολείς της δημοσιότητας, είτε αυτοί αφορούν τις πράσινες μετακινήσεις, είτε την έξυπνη διαχείριση ενέργειας και των μετακινήσεων κ.ο.κ.
Στην πράξη πρόκειται για ένα παγκόσμιο πείραμα που στόχο έχει να δημιουργήσει της συνθήκες διαβίωσης του 2050 στο σήμερα αναφορικά με τις μετακινήσεις. Για το σκοπό αυτό η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, η ελληνική κυβέρνηση, αλλά και οι τοπικές αρχές θα δημιουργήσουν ένα νέο μίνι-οικοσύστημα στο νησί της Αστυπάλαιας, όπου οι ΑΠΕ θα τροφοδοτούν στο 100% τη κίνηση οχημάτων. Τα οχήματα αυτά παράλληλα θα λειτουργούν ως μπαταρίες και φυσικά θα μετακινούνται όλοι οι κάτοικοι και τα εμπορεύματα πάνω στο νησί παράγοντας μηδενικούς ρύπους, ένας στόχος φιλόδοξος για την Ευρώπη μέχρι το 2050.
Στην Αστυπάλαια ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί μέχρι το 2026. Το νησί θεωρείται ιδανικό καθώς διαθέτει ικανό αιολικό και ηλιακό φορτίο, οι αποστάσεις είναι ικανοποιητικές -ούτε πολύ μικρές, ούτε πολύ μεγάλες- και επιπλέον είναι ένα νησί 100% «βρώμικο», με την έννοια σήμερα το 100% των παραγωγικών της αναγκών βασίζονται στην καύση πετρελαίου.
Επιπλέον σε αυτά, η Αστυπάλαια είναι απομακρυσμένη από «παντού» και σαν συνέπεια τα οχήματα βρίσκονται στο νησί σχεδόν το 100% του χρόνου ζωής των. Τέλος η τοπική κοινωνία εμφανίζεται πρόθυμή να συνεργαστεί και δεν είναι σα την «επαναστατημένη» κοινωνία της Θεσσαλονίκης, που πετούσε τα ηλεκτρικά σκούτερ μες το λιμάνι της πόλης.
Για να γίνουν όμως όλα αυτά η Volkswagen θα διαθέσει τα οχήματα. Περίπου 1.000 οχήματα, αυτοκίνητα, σκούτερ και ηλεκτρικά ποδήλατα της SEAT και της Volkwagen, θα διατεθούν σε τιμή κόστους προκειμένου να τα αποκτήσουν οι τοπικές αρχές, οι τοπικές επιχειρήσεις και οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού. Ο νέος ανανεωμένος στόχος ηλεκτρικών οχημάτων θα αντικαταστήσει τα περίπου 1.500 οχήματα, κυρίως αυτοκίνητα και δίκυκλα που κινούνται σήμερα πάνω στο νησί και τα οποία στο 100% βασίζονται σε μηχανές εσωτερικής καύσης.
Μάλιστα για να γίνουν ελκυστικά τα νέα ηλεκτρικά οχήματα στους ιδιώτες, όπως ανέφερε χθες ο υφυπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Φραγκογιάννης και βασικός συντελεστής του εγχειρήματος, θα επιδοτηθούν από το ελληνικό δημόσιο. Η μέγιστη επιδότηση θα ανέλθει έως 12.000 ευρώ για κάθε νέο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο και είναι η διπλάσια που παρέχεται στην υπόλοιπη χώρα. «Τα ηλεκτρικά οχήματα στην Αστυπάλαια θα είναι πολύ ελκυστικό», είπε ο επικεφαλής της Volkswagen Χέρμπερντ Ντης, σημειώνοντας ότι «θα είναι πολύ δύσκολο για κάποιον να μην ενταχθεί στο πρόγραμμα», ειδικά αν συνυπολογιστεί το κόστος λειτουργίας των συμβατικών οχημάτων, το οποίο σήμερα είναι τουλάχιστον διπλάσιο από το ηλεκτροκίνητο όχημα.
Βεβαίως οι τοπικές αρχές δεν θα απαγορέψουν σε κάποιον να κινείται με συμβατικό όχημα πόσω δε μάλλον αν είναι επισκέπτης στο νησί. Ωστόσο εκτιμάται ότι οι μηχανές εσωτερικής καύσης στο νησί θα αποτελούν οικτρή μειοψηφία στο μέλλον.
Η συνεισφορά ωστόσο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο πρότζεκτ «Φάρος» δεν εξαντλείται στην παροχή των οχημάτων σε τιμή κόστους. Η γερμανική εταιρεία θα δημιουργήσει ακόμη το δίκτυο φόρτισης των οχημάτων του νησιού, ενώ επιπλέον θα συμβάλει στην ανάπτυξη του νέου μοντέλου μετακίνησης βασισμένο στον διαμοιρασμό οχήματος (car sharing) και στις έξυπνες και πράσινες μετακινήσεις. Τα αυτοκίνητα θα μπορούν να λειτουργούν το βράδυ και ως μπαταρίες παρέχοντας ενέργεια στο νησί και στο ηλεκτρικό του σύστημα, την οποία συλλέγουν κυρίως την ημέρα.
Φυσικά όλη η ενέργεια κίνησης των οχημάτων θα προέλθει από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Προς την κατεύθυνση αυτή θα δημιουργηθεί ένα υβριδικό σύστημα παραγωγής ενέργειας στο νησί, μέσω φωτοβολταϊκών διατάξεων και ανεμογεννητριών. Το νέο σύστημα ισχύος θα αναπτυχθεί μετά από διαγωνισμό που θα πραγματοποιήσει το υπουργείο Ενέργειας και το οποίο θεωρείται βιώσιμο. Θα είναι ισχύος 3 MW και θα αντικαταστήσει το σύνολο της παραγόμενης ηλεκτρονικής ενέργειας στο νησί που σήμερα δημιουργείται από 4 μεγάλες ντηζελομηχανές.
Το νέο υβριδικό σύστημα ενέργειας θα καλύψει το 60% των ενεργειακών αναγκών του νησιού και φυσικά το 100% της ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με την ΓΓ Περιβάλλοντος & Ενέργειας Αλεξ. Σδούκου, η προσθήκη του στόλου των 1.000 ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα αυξήσει τις ενεργειακές ανάγκες κατά 15%. Η μέγιστη ζήτηση το καλοκαίρι ανέρχεται σε 2,4 MW και η αύξηση του συνόλου του στόλου ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν θα ξεπεράσει τα 3,0 MW. Επίσης η ΓΓ Περιβάλλοντος ανέφερε ότι η Αστυπάλαια, δεν πρόκειται να ενωθεί καλωδιακά με την υπόλοιπη χώρα πριν το 2030.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της VW, Χέρμπερντ Ντης η επένδυση αυτή δεν θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ. Άλλα 8-10 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν για την ανάπτυξη του υβριδικού συστήματος παραγωγής ενέργειας και την επιδότηση της απόκτησης των αυτοκινήτων.
Tι αναφέρει η VW
Η γερμανική εταιρεία δίνει μεγάλη σημασία στο πρότζεκτ «Φάρος». Όπως είπε ο επικεφαλής της εταιρείας, το πείραμα αυτό είναι μοναδικό σε όλο τον πλανήτη, παρόλο που διάφορες πλευρές του εγχειρήματος υλοποιούνται και σε άλλα μέρη του πλανήτη (Αμβούργο, Σιγκαπούρη). Η τεχνογνωσία θα αναπτυχθεί και η εμπειρία που θα αναπτυχθεί, θα μεταφερθεί σε όλο τον πλανήτη με στόχο τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου μετακίνησης στον πλανήτη.
Ο κ. Ντής ακόμη εκθείασε την πρωτοβουλία αυτή αποδίδοντας την πατρότητα της ιδέας στην Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Μάλιστα το υψηλόβαθμο στέλεχος της VW, σημείωσε ότι αρχικά ο ίδιος, αλλά και το επιτελείο των μηχανικών της αυτοκινητοβιομηχανίας, ήταν επιφυλακτικοί, όχι τόσο για την επιλογή της χώρας, όσο για το νησί. Ωστόσο τελικά πείσθηκαν για την ορθότητα της επιλογής του χώρου διεξαγωγής του πειράματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα το site της εταιρείας είχε δύο μακροσκελείς ανακοινώσεις για το θέμα και δύο συνεντεύξεις. Η πρώτη συνέντευξη έγινε προς τους κ. Κων/νο Φραγκογιάννη, υφυπουργού Εξωτερικών και τον Μαικ Στέφαν, επικεφαλής του επικεφαλής ανάπτυξης της VW Μάικ Στέφαν. Επίσης για το θέμα αυτό υπήρχε και μια συνέντευξη της πρώην επικεφαλής της αμερικανικής Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος (US EPA) και ελληνικής καταγωγής Mαργκό Τσιριγώτης Οτζ. Και οι τρείς του εκθειάζουν την πρωτοβουλία της VW με την ελληνική πολιτεία.
Ακολουθεί η ανακοίνωση της VW:
«H Αστυπάλαια μέχρι τώρα είναι πιθανότατα γνωστή μόνο στους ντόπιους. Το μικρό νησί βρίσκεται στο Αιγαίο Πέλαγος, ανήκει στην Ελλάδα και είναι ιδιαίτερα γνωστό για τις πεταλούδες του. Αυτό είναι πιθανό να αλλάξει στο μέλλον: Η Αστυπάλαια θα γίνει μοντέλο «έξυπνης» μετακίνησης χωρίς εκπομπές. Το νησί θέλει να αποδείξει ότι ένα καθαρά ηλεκτρικό σύστημα μεταφοράς είναι ήδη δυνατό σήμερα - χωρίς περιορισμούς στην κινητικότητα των κατοίκων του. Εξηγούμε τις λεπτομέρειες.
Περίπου 1.300 άνθρωποι ζουν στην Αστυπάλαια, ενώ περισσότεροι από 70.000 τουρίστες επισκέπτονται το νησί κάθε χρόνο. Υπάρχουν περίπου 1.500 οχήματα διαθέσιμα για κοινά ταξίδια προς συγκεκριμένους προορισμούς, στην παραλία ή στα βουνά – και όλα τροφοδοτούνται από κινητήρες καύσης.
Ηλεκτρική κινητικότητα; Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στην Αστυπάλαια. Αλλά αυτό θα μεταβληθεί ριζικά από το επόμενο έτος και μετά. Η Αστυπάλαια θα μετατρέψει το στόλο των οχημάτων της σε ηλεκτρικά οχήματα όσο το δυνατόν συντομότερα και θα μπορούσε να είναι η πρώτη περιοχή στον κόσμο που θα επιτύχει ένα μοντέλο κυκλοφορίας χωρίς καμία εκπομπή ρύπου. Ακόμη και η Νορβηγία, η πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής κινητικότητας, απέχει πολύ από αυτό.
Για αυτό το όραμα, το νησί έχει ενώσει τις δυνάμεις του με τον όμιλο Volkswagen και την ελληνική κυβέρνηση. Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Volkswagen, Herbert Diess, υπογράφηκε μνημόνιο συμφωνίας για το σκοπό αυτό στις 4 Νοεμβρίου 2020. Η Volkswagen παρέχει υποστήριξη, πάνω απ 'όλα με τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά οχήματα και την ολοκληρωμένη τεχνογνωσία της, στην ανάπτυξη ενός συστήματος κινητικότητας.
Τι σχεδιάζεται ακριβώς;
Οι μετακινήσεις στην Αστυπάλαια θα γίνουν ηλεκτρικές όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτό θα περιλάβει το σύστημα δημόσιων μεταφορών, οχήματα τοπικής αυτοδιοίκησης (αστυνομία, παραϊατρικό) και εταιρείες καθώς και τα ιδιωτικά οχήματα των κατοίκων. Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί ένα εθνικό δίκτυο ιδιωτικών και δημόσιων σταθμών φόρτισης. Τα κυριότερα σημεία είναι οι νέες υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων και διαμοιρασμού διαδρομής (car sharing), οι οποίες θα εκσυγχρονίσουν ριζικά τις δημόσιες συγκοινωνίες στο νησί. Θα αντικαταστήσουν το παλιό δίκτυο λεωφορείων και - σε αντίθεση με το προηγούμενο σύστημα λεωφορείων - θα εξυπηρετούν όλες τις γωνιές του νησιού, ενώ λειτουργούν όλο το χρόνο. Παράλληλα με την κοινή χρήση αυτοκινήτων, θα ενσωματωθούν επίσης ηλεκτρονικά σκούτερ και ηλεκτρονικά ποδήλατα. Συνολικά, ο αριθμός των οχημάτων στην Αστυπάλαια αναμένεται να μειωθεί κατά ένα τρίτο σε 1.000, ενώ η μετακίνηση θα βελτιωθεί.
Από πού προέρχεται η ηλεκτρική ενέργεια;
Επί του παρόντος, η Αστυπάλαια ηλεκτροδοτείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από γεννήτριες ντίζελ. Στο μέλλον, μεγάλο μέρος της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και κυκλοφορία θα καλυφθεί από συστήματα αιολικής και ηλιακής ενέργειας, τα οποία θα εγκαταστήσει η ελληνική πολιτεία στο νησί. Ο ηλεκτρικός στόλος θα τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου από πράσινη ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια.
Πότε ξεκινά;
Τα πρώτα ηλεκτρονικά οχήματα αναμένεται να αναπτυχθούν στην Αστυπάλαια το πρώτο εξάμηνο του 2021. Τα πρώτα οχήματα αναμένεται να είναι δημόσιας χρήσης οχήματα, ακολουθούμενα στενά από τα πρώτα ιδιωτικά οχήματα που παραδόθηκαν ήδη στους πελάτες. Τα ιδιωτικά οχήματα θα πωλούνται μέσω αντιπροσώπων, με την ελληνική κυβέρνηση να υποστηρίζει την αγορά μέσω προγραμμάτων επιδότησης. Επίσης, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, οι υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων και κοινής χρήσης θα ξεκινήσουν να λειτουργούν.
Γιατί η Αστυπάλαια;
Η Αστυπάλαια προσφέρει ιδανικές συνθήκες για ένα τέτοιο έργο με πολλαπλούς τρόπους. Πρώτα απ 'όλα, το νησί ξεκινά σχεδόν από το μηδέν, και έτσι πραγματοποιεί μια πλήρη μεταμόρφωση όσον αφορά τις μετακινήσεις. Δεύτερον, προσφέρει μια σαφώς καθορισμένη και κλειστή περιοχή, χωρίς περιοριστικούς παράγοντες που δεν μπορούν να επηρεαστούν. Το νησί είναι επίσης το κατάλληλο μέγεθος για τον αποτελεσματικό έλεγχο των συστημάτων μεταφοράς. Και τέλος, οι άνθρωποι στην Αστυπάλαια ήταν πολύ πεπεισμένοι για την ιδέα από την αρχή.
Ποιες μάρκες της Volkswagen Group εμπλέκονται;
Ο Όμιλος Volkswagen φέρνει ολόκληρο το φάσμα των μελλοντικών τεχνολογιών του στην Αστυπάλαια, αντλώντας από την ευρεία εμπειρία των εμπορικών σημάτων του. Το όνομα Volkswagen παρέχει τα αυτοκίνητα για το έργο. Εκτός από το μοντέλο «e-up!», συμμετέχουν τα νέα μοντέλα ID.3 και ID.4. Η Volkswagen Commercial Vehicles συνεισφέρει τα εμπορικά οχήματα για δημόσιες αρχές και
Κατανάλωση καυσίμου
ID.BUZZ – Δεν έχει παραχθεί ακόμη
ID.CROZZ – Δεν έχει παραχθεί ακόμη
ID.3 - Κατανάλωση ισχύος σε kWh / 100 km (NEDC): 15.4-14.5 (συνδυασμός); Εκπομπές CO2 σε g / km: 0; κλάση απόδοσης: A +
ID.4 - Κατανάλωση ισχύος σε kWh / 100 km (NEDC): 16.9-16.2 (συνδυασμός); Εκπομπές CO2 σε g / km: 0; κλάση απόδοσης: A +
e-up! - Κατανάλωση ισχύος σε kWh / 100 km (NEDC): 12.9–12.7 (συνδυασμός) · Εκπομπές CO2 σε g / km: 0; κλάση απόδοσης: A +