Της Αντιόπης Σχοινά
Παραδοχές λαθών, αναγνωρίσεις ουσιαστικών προβλημάτων σε συμβάσεις, αλλά και σαφή πολιτική τοποθέτηση περιελάμβανε η χθεσινή παρουσίαση του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα. Ο κ Πιτσιόρλας υπεραμύνθηκε της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ για τις αποκρατικοποιήσεις και έδωσε την πλήρη περιγραφή ενός σφιχτού και φιλόδοξου προγράμματος για το επόμενο εξάμηνο που στοχεύει σε έσοδα τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ και ολοκλήρωση συμβάσεων και διαδικασιών που έχουν «χρονίσει».
«Έχω μία διαδρομή όντως. Ποτέ δεν ήμουν στην πλευρά της αριστεράς που τα έβλεπε τα πάντα από μία κρατική σκοπιά. Υπήρξα στέλεχος ενός χώρου της αριστεράς που πάντα πίστευε ότι η αγορά έχει θέση και πρέπει να λειτουργεί η οικονομία με βάση και την αγορά»,\. Με τον τρόπο αυτό τοποθετήθηκε ο ίδιος, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το πώς νοιώθει που είναι πρόεδρος σε ένα ταμείο ιδιωτικοποιήσεων έχοντας διαγράψει μια καθαρά αριστερή διαδρομή.
«Αυτή ήταν μία πολύ μεγάλη, σας θυμίζω, βασική διάκριση του ευρωκομουνισμού από τις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού παλιότερα. Είμαι και μεγάλος σε ηλικία, εσείς είστε μικρότεροι. Επομένως δεν έχω τέτοιο πρόβλημα» συμπλήρωσε.
«Το πρόβλημά μου είναι αυτά να γίνουν σωστά. Και νιώθω πολύ καλύτερα ως αριστερός, να προσπαθούμε να μεγιστοποιήσουμε τα έσοδα του κράτους αυτή τη στιγμή με το δρόμο της αξιοποίησης της περιουσίας, παρά με τη μείωση των συντάξεων, των μισθών ή την αύξηση των φόρων», συμπλήρωσε κι έφερε ως παράδειγμα το ξενοδοχείο "Εσπέρια" το οποίο ανήκει στο ΙΚΑ και είναι κλειστό χρόνια. «Θεωρώ ότι αυτό είναι πρόβλημα. Θα πρέπει να έχουμε μεγάλα έσοδα. Το να ρημάζει την στιγμή που πρέπει να κόψεις συντάξεις είναι λάθος» είπε.
«Άρα, λοιπόν, από τη σκοπιά του αριστερού διαφωνώ με το κόψιμο των συντάξεων, συμφωνώ και επιμένω στην αξιοποίηση αυτής της περιουσίας».
Ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την υλοποίηση του προγράμματος του Ταμείου, μετά την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και την πρώτη αξιολόγηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας, εκτιμώντας ότι η υλοποίηση του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι ο παράγοντας που θα επηρεάσει πάρα πολύ θετικά τη συνολική πορεία της χώρας.
«Έχουμε πολύ ισχυρά μηνύματα επενδυτικού ενδιαφέροντος στην πράξη πια και όχι στα λόγια, τα οποία αποτελούν ψήφο εμπιστοσύνης για την πορεία της ελληνικής οικονομίας» τόνισε.
Απαντώντας για το αν η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει την πολιτική κάλυψη του Μαξίμου προκειμένου να ολοκληρώσει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων υπογράμμισε:
«Θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι με πολύ μεγάλη σαφήνεια και τόλμη, ο ΣΥΡΙΖΑ στο προεκλογικό του πρόγραμμα συμπεριέλαβε ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Θεωρώ ότι υπάρχει σταθερή και αποφασιστική στάση πια της κυβέρνησης στο θέμα. Δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προβλήματα ή ότι δεν υπάρχουν επί μέρους απόψεις.
Όμως, και η κυβέρνηση στο σύνολο της και ο πρωθυπουργός ιδιαίτερα, είναι σταθερά προσανατολισμένοι στην υλοποίηση αυτού του προγράμματος. Και για αυτό άλλωστε είμαστε στο σημείο που είμαστε τώρα. Φτάσαμε σε ένα σημείο που είμαστε προ της ολοκλήρωσης σχεδόν όλων των έργων που περιλαμβάνονται σε αυτό το πρόγραμμα.
Αυτό δεν είναι τυχαίο. Δείχνει, λοιπόν, τη στήριξη που υπάρχει και την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης αυτά να γίνουν.
Τα προβλήματα υπάρχουν, είναι δεδομένα, είναι γνωστά, δεν μπορεί κανείς να τα κρύψει αλλά είναι απολύτως φυσιολογικά αν κανείς δει τη διαδρομή των πραγμάτων. Δεν είναι ικανά όμως να ανακόψουν την υλοποίηση του προγράμματος».
Το νέο υπερταμείο και η σύστασή του
Όπως τονίστηκε, η συζήτηση για την σύσταση του υπερταμείου των 50 δις. έχει ξεκινήσει, θα ολοκληρωθεί και το ταμείο θα συγκροτηθεί το πρώτο τρίμηνο-τετράμηνο του 2016.
«Η δική μου η άποψη είναι ότι αυτό το ταμείο δεν πρέπει να στηθεί εξ αρχής, θα πρέπει να αξιοποιήσει τις δομές όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το ΤΧΣ, η ΕΤΑΔ και να προστεθούν και άλλα», σημείωσε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.
Για να στηρίξει την άποψή του στην τεχνογνωσία που έχει το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο προχωράει με γρήγορο ρυθμό διαδικασίες..
«Η έδρα του νέου ταμείου θα είναι στην Ελλάδα, η διοίκησή του θα οριστεί από την ελληνική Κυβέρνηση σε συνεργασία με τους θεσμούς αλλά από την ελληνική Κυβέρνηση.
Το πιθανότερο είναι, η πλειοψηφία να είναι Έλληνες και να υπάρχει και συμμετοχή, αλλά η πλειοψηφία θα είναι Έλληνες. Αυτό έχω ως εικόνα».
Σε αυτό το σημείο σημείωσε: «Να σας πω όμως ένα μεγάλο πλεονέκτημα που έχει το υπερταμείο. Αυτό που πέτυχε ο Πρωθυπουργός το καλοκαίρι. Είναι πρώτον, ότι το νέο ταμείο δεν θα έχει τον «στενό κορσέ» που έχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Και δεύτερον, τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ πηγαίνουν μονοσήμαντα στο χρέος. Τα έσοδα στο νέο Ταμείο που συμφωνήθηκε, θα είναι 50% για το χρέος και 50% για την οικονομία, για τις επενδύσεις ή για τα ταμεία. Θεωρώ ότι σε αυτό πρέπει η κυβέρνηση να ασκήσει μεγάλη πίεση, αυτό να ισχύσει και για τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων».
Η σύμβαση με την Fraport και ο ρόλος της ΥΠΑ
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στο επόμενο δεκαήμερο στην υπογραφή της συμφωνίας με την Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. «Ένα έργο πάρα πολύ σημαντικό γιατί έχει ιδιαίτερα υψηλό τίμημα, θα αποφέρει πολύ σημαντικά ετήσια έσοδα και γιατί αποτελεί μία επένδυση στο κρίσιμο τομέα του τουρισμού, καθώς η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών της χώρας θα βοηθήσει τα μέγιστα την ανάπτυξη του τουρισμού και άρα της ελληνικής οικονομίας», τόνισε ο κ. Πιτσιόρλας.
Αναφερόμενος στα ετήσια έσοδα, τα χαρακτήρισε πολύ σημαντικά ενώ οι επενδύσεις που θα γίνουν τα αμέσως προσεχή χρόνια πλησιάζουν το ποσό των 350 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με την κριτική που ασκεί στο Ταμείο για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι βρήκε ολοκληρωμένο τον διαγωνισμό από την προηγούμενη διοίκηση, όμως υποστηρίζει «με πάθος ότι είναι πάρα πολύ καλή».
«Δεν θέλω να σχολιάσω τις απόψεις του υπουργού. Δεν συμφωνώ καθόλου με αυτές. Εμείς αυτό που επιδιώξαμε και πετύχαμε είναι να ξεπεραστούν ανησυχίες και προβληματισμοί που κάποια στιγμή υπήρχαν από τους επενδυτές λόγω των εξελίξεων στη χώρα»
Επίσης σε ότι αφορά το ρόλο της ΥΠΑ, ανέφερε ότι μέχρι τώρα ασκούσε ένα πολλαπλό ρόλο. Η προοπτική είναι να υπάρξει διαχωρισμός του ρυθμιστικού ρόλου. Θα υπάρξει ρυθμιστική δηλαδή αρχή, ας το πούμε έτσι, και του ρόλου του πύργου ελέγχου.
Κανονικά η ΥΠΑ αυτό το ρόλο πρέπει να ασκεί. Αρχή ρυθμιστική για τα αεροδρόμια θα δημιουργηθεί, είναι δύο κλάδοι στους οποίους θα διασπαστεί προοπτικά, το επόμενο διάστημα, για να υπάρχει και αυτός ο έλεγχος.
«Έχουμε την ανάγκη να προσαρμόσουμε το θεσμικό μας πλαίσιο με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και με τρόπο που να αντιστοιχείται και με τη λειτουργία σε Ευρωπαϊκή κλίμακα. Το καθοριστικό είναι ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία» σημείωσε.
Ο ΟΛΠ, οι αναβολές, οι αρχαίες και νέες κακοτοπιές
Όσον αφορά στο πρώτο λιμάνι της χώρας, η τελική ημερομηνία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ ορίστηκε τελικά στις 21 Δεκεμβρίου, καθώς ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα η ανάρτηση όλων των κειμένων. Στο λιμάνι του Πειραιά είναι υποψήφιοι επενδυτές είναι τρεις: η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες, καταδεικνύοντας ότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα από όλον τον κόσμο.
Ο κ. Πιτσιόρλας υπογράμμισε ότι στον ΟΛΠ έγινε μία μεγάλη τακτοποίηση τους τελευταίους μήνες, καθώς «υπήρχε ένα χάος ως προς το τι είναι αυτό το λιμάνι». «Θα μπορούσε κανείς να διανοηθεί ότι είναι κομμάτι της λιμενικής ζώνης κεντρικοί λεωφόροι; Και όμως ήταν όπως και δημόσια κτίρια, σχολεία κτλ» πρόσθεσε. Ή όπως για παράδειγμα ο αρχαιολογικός χώρος της Κυνοσούρας, όπου είναι χαρακτηρισμένος ως αρχαιολογική ζώνη Α, «δηλαδή όπως η Ακρόπολη», παρατήρησε.
Ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι οι «αντιπαραθέσεις ήταν τελικά γόνιμες σε μεγάλο ποσοστό» και ότι «η τελική ισορροπία ικανοποιεί όλες τις πλευρές». Μάλιστα, συμπλήρωσε ότι «εκτιμώ ιδιαίτερα τον υπουργό Ναυτιλίας κι έχουμε μία μακρά φιλία πολλών ετών».
Για την Δραπετσώνα ανέφερε ότι η περιοχή έχει μεγάλα βάθη και ως εκ τούτου δεν μπορούν να γίνουν λιμενικά έργα και σημείωσε ότι η αξιοποίηση θα περιλαμβάνει χώρους πρασίνου κι ελάχιστο real estate. «Αυτές δεν είναι λιμενικές δραστηριότητες για αυτό και το ΤΑΙΠΕΔ συμφώνησε κι έπεισε τους μετόχους αυτή η περιοχή να εξαιρεθεί» σημείωσε. Αντίθετα, τόνισε, το Ταμείο αρνήθηκε την απόσχιση του Πορθμείου της Σαλαμίνας.
Για την Δραπετσώνα σημείωσε δε ότι στις όποιες αποτιμήσεις έγιναν μέχρι σήμερα, της αξίας του λιμανιού, αυτή η περιοχή δεν είχε αποτιμηθεί ποτέ σε κάτι συγκεκριμένο.
«Άρα, λοιπόν, νομίζω ότι όλη αυτή η συζήτηση περί των εξαιρέσεων οδηγεί σε ένα αποτέλεσμα που τακτοποιεί τα πράγματα προς το συμφέρον και του λιμανιού και της τοπικής κοινωνίας».
ΟΛΘ
Το επόμενο έργο είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εκεί η προετοιμασία προχωράει κανονικά και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών προγραμματίζεται για τις αρχές Απριλίου. Υπάρχουνε οκτώ ενδιαφερόμενοι, πολύ σημαντικές εταιρείες στον χώρο των μεταφορών και όλα δείχνουν ότι θα έχουμε έναν διαγωνισμό πάρα, πάρα πολύ ενδιαφέροντα.
Προς επαναπροκήρυξη ο διαγωνισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Το επόμενο έργο που είναι σε εξέλιξη και αυτό, είναι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ. Έχουμε ανακοινώσει ως ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών της 15η Ιανουαρίου. Εκεί αναμένω μια μικρή καθυστέρηση με μικρή παράταση αυτής της προθεσμίας. Θεωρώ, όμως, ότι μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου και αυτή η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί. Και εκεί υπάρχει ενδιαφέρον σημαντικό.
Αναφερόμενος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρίες εκτός διαγωνισμού, στον οποίο παραδέχθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα με τις συμμετοχές, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν είναι απίθανο ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος, αν κι επιβεβαίωσε ότι οι Ρώσοι επανήλθαν στην διαδικασία. Εάν δεν υπάρξει ανάδοχος, ο διαγωνισμός θα πρέπει να επαναληφθεί γρήγορα, συμπλήρωσε. Αντίθετα, για την ΕΕΣΣΤΥ, συμπλήρωσε ότι το ενδιαφέρον είναι ζωηρό.
Ο Αστέρας και οι βίλες
Ένα ακόμα έργο το οποίο είναι στη φάση πια της ολοκλήρωσης είναι ο Αστέρας της Βουλιαγμένης. Το τίμημα είναι αρκετά υψηλό για τον Αστέρα. Υπήρξε η αρνητική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Επικρατείας για το σχέδιο που είχε κατατεθεί από το fund που κέρδισε τον διαγωνισμό. «Έχουμε εργαστεί όλο αυτό το διάστημα και έχουμε διαπραγματευτεί μια νέα πρόταση με το fund αυτό το οποίο προσπαθεί να ικανοποιήσει τα ζητήματα που έθετε η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Επικρατείας και το πετυχαίνει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Τις επόμενες μέρες θα έχουμε ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία και τη νέα συμφωνία ώστε να υποβληθεί ένα νέο σχέδιο που θα σέβεται την προηγούμενη απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας και δεν θα δημιουργεί τα προβλήματα, ώστε να εγκριθεί πια και να ολοκληρωθεί η διαδικασία για τον Αστέρα».Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις σημείωσε ότι το προηγούμενο σχέδιο ήταν ριζικά λάθος, καθώς η περιοχή δεν σηκώνει 100 βίλες, κάτι το οποίο έδειξε και η απόρριψη του σχεδίου από το ΣτΕ. «Σήμερα, η συζήτηση είναι να υπάρξει περιορισμένος αριθμός και μικρή δόμηση για κατοικία» είπε και συμπλήρωσε ότι είναι κάτι που το δέχθηκαν και οι επενδυτές.
Ανοικτά μέτωπα στο Ελληνικό
Για το μεγάλο |project του Ελληνικού σημειώθηκε ότι εχει ξεκινήσει η διαδικασία για την υλοποίηση του καθώς έχει οριστεί από την Κυβέρνηση κεντρικός συντονιστής για την υλοποίηση του έργου και θα ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2016 η διαδικασία συζήτησης για βελτιώσεις επί της σύμβασης με τους επενδυτές.
Έχουν ενεργοποιηθεί οι δήμοι πέριξ του Ελληνικού, η Περιφέρεια, το ΤΑΙΠΕΔ, η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και οι επενδυτές από τη δική τους πλευρά και θα ξεκινήσουν άμεσα συζητήσεις για τη βελτίωση της υφιστάμενης σύμβασης με στόχο μέσα στην άνοιξη να έχει τροποποιηθεί όσο είναι δυνατόν και όπου πρέπει για να ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης. «Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη, είναι ένα πολύ μεγάλο έργο το οποίο από μόνο του μπορεί να βάλει μια σφραγίδα αναπτυξιακή τα επόμενα χρόνια».
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ υποστήριξε πως το θέμα της άδειας καζίνο είναι πολιτική απόφαση που θα λάβει ή δεν θα λάβει η κυβέρνηση. Όπως είπε, όλα τα θέματα πρόκειται να συζητηθούν συμπεριλαμβανομένου του τιμήματος που είχε προσφέρει ο μοναδικός υποψήφιος, αλλά και του τρόπου καταβολής.
Ο κ. Πιτσιόρλας ενώ παραδέχθηκε πως ήταν ατυχής επιλογή ο διορισμός του προηγούμενου διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικόν ΑΕ, υπεραμύνθηκε των επιλογών για το σημερινό Δ.Σ. Ο Στ. Πιτσιόρλας είπε πως η κ. Σπυροπούλου αποτελεί προσωπική του επιλογή επειδή τη γνωρίζει χρόνια και πιστεύει στη μακρά εμπειρία της σε μεγάλα έργα.
«Αν υπάρξει κάποια τροποποίηση της σύμβασης προφανώς θα δούμε και το χρονοδιάγραμμα. Θα κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να τρέξουμε τους χρόνους. Το παλιό χρονοδιάγραμμα δεν μπορεί να υλοποιηθεί»
Τέλος, ξεκινάνε οι διαδικασίες μέσα στο Δεκέμβριο για την παράταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». η σύμβαση δίνει τη δυνατότητα παράτασης για άλλα 20 χρόνια και απαιτεί μια σειρά από διαπραγματεύσεις οι οποίες θα ολοκληρωθούν σε ικανοποιητικό χρόνο.
Υπάρχει ταυτόχρονα και η προοπτική για την ιδιωτικοποίηση και του 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, αυτό όμως, θα γίνει σε δεύτερη φάση όταν θα κρίνουμε ότι είναι κατάλληλες οι συνθήκες.
Τέλος, θα ολοκληρωθεί άμεσα και η διαδικασία για δυο μεγάλα τουριστικά έργα, η Αφάντου της Ρόδου και η Κασσιόπη στην Κέρκυρα. Στην Αφάντου υπήρχε ανάγκη μιας τεχνικής τροποποίησης προς το Συμβούλιο της Επικρατείας που απαίτησε περισσότερο χρόνο λόγω της καθυστέρησης συγκρότησης του Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης (ΚΣΔ). Πλέον, έχει συγκροτηθεί, συνεδριάζει τις επόμενες μέρες και θα είναι στην ημερήσια διάταξη το θέμα, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να προχωρήσει το έργο. Με τον ίδιο τρόπο προχωράει μέσω του ΚΣΔ και η διαδικασία για την ολοκλήρωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης στην Κασσιόπη.
ΕΤΑΔ ΚΑΙ ΤΑΙΠΕΔ
Τέλος, ένα θέμα που αφορά όλη την Ελλάδα. Όπως γνωρίζετε το ΤΑΙΠΕΔ είναι και ο μέτοχος της ΕΤΑΔ, της εταιρείας που διαχειρίζεται πάρα πολλά ακίνητα του δημοσίου. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ από κοινού με το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΤΑΔ έχει διαμορφώσει μια νέα πολιτική για τα θέματα που αφορούν στη συνεργασία με τους δήμους ανά την Ελλάδα, μέσω προγραμματικών συμφωνιών όπου γίνεται μια προσπάθεια να ικανοποιηθούν αιτήματα των Δήμων για την χρήση περιοχών που έχουν μεγάλη σημασία για την ζωή των πόλεων ή των περιοχών τους. Σε αυτό το θέμα, υπάρχει μία νέα στρατηγική και ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη θα έχουμε μία σειρά προγραμματικών συμφωνιών που θα αλλάξουν γενικά την εικόνα ως προς τη διαχείριση συγκεκριμένων ακινήτων σε πολλές περιοχές.